Hejsan
Långt historia kort; Toan svämmade över, allt rann genom bjälklag. Försäkring täcker återställande. Med det har nu all isolering, golv, lister plockats bort, stått och torkat i 2-3 veckor och allt ser OK ut. Toan är 1.64kvm stor. Bara en toalett och vask, kallas väl typ gästtoa.
Vi täntke att om nu försörking tar återställande är det lika bra tat passa på och göra sådant som vi vill, då vi slipper kostnaden för just riva upp/återställa.
Tänkte följande
1) Byta gjutjärnsröret (50-70 år gammalt, andra delar har bytts ut då de spruckit) som går från vask/toa och ner i krypgrunden (total längd 1½m) mot modernare rör.
2) Dra om så att rör kommer från vägg istället för golv (rören ska komma upp från vägg vänster om avlopp för toa)
2) Byta plastmattan mot klinkers, betalar mellanskillnaden i material (300sek kvm betalar vi i mellanskillnad mot lägga plastmatta)
3) Lägga in golvvärme (golvärmepump finns ca 1½m ifrån i krypgrund, denna har vi bett om få specad ifall vi hoppar det)
Man kan stå på knä och arbeta i krypgrunden, alla rör är tillgängliga i krypgrunden.
Vi fick en offert på detta på lite över 30' efter rot, och då är detta utöver det som går på försäkringen. Pratade snabbt med en byggare som gör ett annat jobb hos oss och hans reaktion var att den kändes hög men han kanske inte har hela bilden av arbete som måste göras. Men jag har egentligen inte en suck så nu vänder jag mig till internet samlade kunskapsbank - byggahus
Nu har jag tyvärr inte kvar anbudet, men det var uppdelat i 10'/20'. Jag tror materialet var 10' och själva arbetet 20', men kan varit tvärtom men har svårt att se materialkostnad uppgår till 20'..
Är detta en rimlig faktura för arbetet och jag är helt enkelt helt oinsatt/dumsnål? Eller ska man kolla runt lite för att se vad som kan erbjudas?
I detta fall valde vid det bolag som gjorde skadebesiktningen för detta arbete..
Långt historia kort; Toan svämmade över, allt rann genom bjälklag. Försäkring täcker återställande. Med det har nu all isolering, golv, lister plockats bort, stått och torkat i 2-3 veckor och allt ser OK ut. Toan är 1.64kvm stor. Bara en toalett och vask, kallas väl typ gästtoa.
Vi täntke att om nu försörking tar återställande är det lika bra tat passa på och göra sådant som vi vill, då vi slipper kostnaden för just riva upp/återställa.
Tänkte följande
1) Byta gjutjärnsröret (50-70 år gammalt, andra delar har bytts ut då de spruckit) som går från vask/toa och ner i krypgrunden (total längd 1½m) mot modernare rör.
2) Dra om så att rör kommer från vägg istället för golv (rören ska komma upp från vägg vänster om avlopp för toa)
2) Byta plastmattan mot klinkers, betalar mellanskillnaden i material (300sek kvm betalar vi i mellanskillnad mot lägga plastmatta)
3) Lägga in golvvärme (golvärmepump finns ca 1½m ifrån i krypgrund, denna har vi bett om få specad ifall vi hoppar det)
Man kan stå på knä och arbeta i krypgrunden, alla rör är tillgängliga i krypgrunden.
Vi fick en offert på detta på lite över 30' efter rot, och då är detta utöver det som går på försäkringen. Pratade snabbt med en byggare som gör ett annat jobb hos oss och hans reaktion var att den kändes hög men han kanske inte har hela bilden av arbete som måste göras. Men jag har egentligen inte en suck så nu vänder jag mig till internet samlade kunskapsbank - byggahus
Nu har jag tyvärr inte kvar anbudet, men det var uppdelat i 10'/20'. Jag tror materialet var 10' och själva arbetet 20', men kan varit tvärtom men har svårt att se materialkostnad uppgår till 20'..
Är detta en rimlig faktura för arbetet och jag är helt enkelt helt oinsatt/dumsnål? Eller ska man kolla runt lite för att se vad som kan erbjudas?
I detta fall valde vid det bolag som gjorde skadebesiktningen för detta arbete..
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Möjligtvis att du kan få ner det på löpande räkning. Borde inte vara mer än ett endagars jobb, eventuellt om de vill vara två.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Inte vill hantverkare vara 2 i ett rum som är mindre än 2 kvm stort.S Småbrukaren skrev:
Det tar mer än en dag bara att regla tätare, sätta tätskikt, klinker och foga, om inte annat för att det ska vara torktider.
Lägga in golvvärme innebär ju flera moment också.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Tolkade det som att VVS jobbet var 30tkr. Är det 30 för hela kalaset?
Är väl inget tätskikt i denna typ av toa?
Försäkringen tar återställandet av toan. Nu är allt uppgivet och vi vill passa på att byta ut gjutjärn, dra om rören och troligtvis lägga in golvvärme. Själva återställande (isolering, bygga golvet, måla, lister etc.) går på försäkringen.
Försäkringen tar återställandet av toan. Nu är allt uppgivet och vi vill passa på att byta ut gjutjärn, dra om rören och troligtvis lägga in golvvärme. Själva återställande (isolering, bygga golvet, måla, lister etc.) går på försäkringen.
Klicka här för att svara
