Hej, har ett nytt vatette blandarfäste för dusch (se bild) och ska på detta montera en ny duschblandare. Vatette blandarfäste för dusch monterat på mörkgrönt kakel, saknar gängor för att fästa duschblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver lite guidning här. Blandarfästet har inga gängor att montera blandaren på.

Såsom instruktionerna för blandaren här visar:

Ritning av vatette blandarfäste och hur en duschblandare monteras på detta, ingen gängad anslutning visas.
Skapa konto

Instruktionerna för vatette blandarfäste visar inte tydligt hur montering av blandare på fästet går till, bara hur själva fästet ska monteras:

Instruktionsdiagram för montering av Vatette blandarfäste. Visar mätningar och delar som används vid installation, inklusive skruvar och tätningar.
Skapa konto

När jag har bytt blandare i annat badrum, så har det bara varit att skruva på. Jag har fastnat lite, och undrar om någon kan förklara för mig hur jag fäster en blandare på mitt fäste. Vore evigt tacksam, och trevlig kväll!

Vad har du för cc mått på den blandare du vill montera? Sitter det lekande muttrar på blandaren är jag rädd att du har 150cc, ditt blandarfäste är 160cc.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Blandare 160. Fäste 160

En apelsin En apelsin skrev:
Blandare 160. Fäste 160
Kan du lägga upp en bild på blandaren, så man ser anslutningarna.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Närbild av en blank metallventil monterad på en vit yta, med synliga muttrar och beslag.
Skapa konto

Det är en Ikea Voxnan duschblandare

En apelsin En apelsin skrev:
Det är en Ikea Voxnan duschblandare
Ser ut att vara lekande mutter där, då är det 150cc. Är du helt hundra på att det är 160cc?

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Bilden visar anslutningarna på en blandare med två tydliga kopplingspunkter.
Skapa konto

Det här är en tydligare bild på blandarens anslutning. Tack för att du hjälper 😊

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Okej, det där är 150cc. Blandarfästet är 160cc. I manualen hänvisar de till excenterkopplingar för att lösa detta. Fick du kanske med dessa?

• Illustration av installation av blandarfäste med excenterkopplingar för att justera från 150 mm till 160 mm. Visar rätt och fel sätt att fästa kopplingarna.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
De är med. Två metallkopplingar i rostfritt stål liggande på en manual med instruktioner.
Skapa konto

Det stod på blandare 160 cc, så antog det . Men testar att montera dessa

Närbild av en hand som greppar ett fastsatt vatettefäste med gängor i en mörk miljö.
Skapa konto

Gängan på vatettefästet går inte att dra ut..

Det är ju inte samma blandarfäste på manualen och bilden du skickat?
Har du monterat blandarfästet själv?

Muttrarna på fästet ska inte gå att dra ut, när du skruvar åt blandaren ska den dras mot fästet och inte tvärt om.

Redigerat:
Excenterkopplingen behöver du trycka in i fästets mutter samtidigt som du drar åt för att det ska greppa i gängorna. Mässingdelen som gröna pilen pekar på ska alltså röra sig in i muttern när du trycker.
Det är lite besvärligt och glöm inte packning på den plana ytan mellan blandaren och excenterkopplingen. Excenterkoppling med mässingdel markerad av grön pil, visas i närbild medan den skruvas i en fästesmuttrar.
Skapa konto

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Excenterkopplingen behöver du trycka in i fästets mutter samtidigt som du drar åt för att det ska greppa i gängorna. Mässingdelen som gröna pilen pekar på ska alltså röra sig in i muttern när du trycker.
Det är lite besvärligt och glöm inte packning på den plana ytan mellan blandaren och excenterkopplingen.[bild]
Aha! Kände att den fjädrar lite. Du menar att jag ska använda kraft, trycka in den och skruva? Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.