Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Vi gjorde om med ny spegel, tvättställ och kommod i badrummet. När jag installerade spegelbelysningen kopplade jag med befintlig anslutningsklämma. Duger detta som koppling i ett badrum, eller finns det risk för att det ärgar eller annat? Kopplingen är bakom spegeln, i mitten mot överkant.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Kopplingen som sådan kommer säkert att fungera. Men det är inte formellt korrekt. Lösa trådar och sådana kopplingar får inte finnas oskyddade, inte ens bakom spegeln.Trådarna är enkelisolerade och får inte gå oskyddade, samma med kopplingarna.
I många fall kan man kanske se det som enbart ett formellt fel. Vilken risk är det i praktiken att någon skall pilla med fingrarna eller verktyg av ledande material där bakom spegeln.
Men spegeln i sig kan man inte se som isolerande. Spegelytan på baksidan är en tunn metallbeläggning på glaset. Som har en skyddslack på baksidan. Lacken kan man troligen helt bortse från som isolerande. Så OM det uppstår en skada (spricka av åldersskäl ??). på ledningarna, eller en enstaka koppartråd som sticker ut ur kopplingen så blir troligen hela spegeln strömförande, visserligen bara på baksidan, men även kanten av metalliseringen är åtkomlig.
Detta kan var en högst reel risk.
I många fall kan man kanske se det som enbart ett formellt fel. Vilken risk är det i praktiken att någon skall pilla med fingrarna eller verktyg av ledande material där bakom spegeln.
Men spegeln i sig kan man inte se som isolerande. Spegelytan på baksidan är en tunn metallbeläggning på glaset. Som har en skyddslack på baksidan. Lacken kan man troligen helt bortse från som isolerande. Så OM det uppstår en skada (spricka av åldersskäl ??). på ledningarna, eller en enstaka koppartråd som sticker ut ur kopplingen så blir troligen hela spegeln strömförande, visserligen bara på baksidan, men även kanten av metalliseringen är åtkomlig.
Detta kan var en högst reel risk.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
I praktiken tror jag många badrumsskåp/speglar är kopplade sådär. Men i teorin bör man väl egentligen ha en IP-klassad kopplingsdosa skyddad mot fukt och dubbelisolerat hela vägen i övrigt. Se till att inga kardeler sticker ut och att hela kopplingen är bakom spegeln bara skulle jag säga.K LK81 skrev:
Mitt badrumsskåp är kopplat på likanden sätt: WAGo mot de ledare som sticker ut ur röret. Dock är det ett badrumsskåp med ngn cm i utrymme bakom som är omslutet på alla sidor i bakkant av skåpet, så det blir som ett eget utrymme, som iofs inte är vattentätt.
Att det ärgar är nog inga problem, och i praktiken att ngn kommer åt detta och får en stöt känns som en liten risk, om inte en stor (!) vattenläcka som sprutar ned hela badrummet inträffar och ngn står däri kanske.
Men helt korrekt är det nog inte
Kort svar. Nej så får det inte se ut i ett badrum. All kabel skall gå in i en dosa med rätt ip klass för badrum.K LK81 skrev:
Händer något så gäller inte försäkringen.
Jag tror 80%+ av alla badrumsskåp är kopplade så. Hur ska man få plats med en ip56 dosa bakom alla dagens lövtunna speglar?Peter Rietz skrev:
Det finns två scenarier där det är bra att ha.
Ena är om man har som vana att spola rent spegeln med duschslangen.
Andra är om man brukar låta sina barn leka med knivar i badrummet samtidigt som du byter/hänger av spegeln.
Trådarna skyddas ju av spegeln själv. Enda nackdelen jag ser är att wagon kan oxidera av fuktiga luften men tror det dröjer ett bra tag
Så att försäkringen inte skulle gälla menar jag är bullshit
Va? Var kommer lim in i bilden?
Edit: säkerheten säger dåligt skulle jag tro
Edit: säkerheten säger dåligt skulle jag tro
Redigerat:
Ja mena på bara. Det är okej med mig.Eminoq skrev:
Jag tror 80%+ av alla badrumsskåp är kopplade så. Hur ska man få plats med en ip56 dosa bakom alla dagens lövtunna speglar?
Det finns två scenarier där det är bra att ha.
Ena är om man har som vana att spola rent spegeln med duschslangen.
Andra är om man brukar låta sina barn leka med knivar i badrummet samtidigt som du byter/hänger av spegeln.
Trådarna skyddas ju av spegeln själv. Enda nackdelen jag ser är att wagon kan oxidera av fuktiga luften men tror det dröjer ett bra tag
Så att försäkringen inte skulle gälla menar jag är bullshit
Men det finns bestämmelser på grund av anledning kan jag säga.
Den ena är ju så klart säkerhet, en annan handlar ju om vad ett försäkringsbolag går med att försäkra för. Men du kan måhända har ett försäkringsbolag med mindre krav än mitt.
Dessutom som tidigare skrivits så är badrum uppdelat i zoner beroende av närhet till kranar och annat som kan leda ström. Men att ha frilagda oisolerade kardeler känns inget vidare tycker jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Jag tror iofs också att det är rätt vanligt med enkelisolerade trådar som döljs bakom spegel eller skåp. I praktiken tror jag inte att det är någon större risk fallet att det är ett spegelskåp med baksida av icke ledande material (men det ÄR fel).
Men en spegel däremot tror jag man bör se som ledande material. Baksidan av glaset är metaliserat. ligger det en tråd med sprucken isolering direkt mot spegelns metalisering, så finns risken att du får en stöt om du kommer åt kanten på spegeln ex. när man putsar den. I fall det gäller en spegel så menar jag att det är både formellt fel, och i praktiken (lite) farligt.
Men en spegel däremot tror jag man bör se som ledande material. Baksidan av glaset är metaliserat. ligger det en tråd med sprucken isolering direkt mot spegelns metalisering, så finns risken att du får en stöt om du kommer åt kanten på spegeln ex. när man putsar den. I fall det gäller en spegel så menar jag att det är både formellt fel, och i praktiken (lite) farligt.
Klicka här för att svara