Badrum
Annananna: Lyckades söka på mig själv i forumet och se att jag redan ställt denna/liknande fråga. Jag antar att jag fortfarande är osäker trots att det kom några bra svar...😂 The senilitet is strong with me.
Robert-san01: [citat] Eller använda spikplugg, som är för att fästa dosor genom botten. https://www.installationsprodukter.se/product/as25/spikplugg
Annananna: Tack för era svar. Det gjorde att jag fick tummarna ur och gjorde ett val. Jag vågade mig på en lite mörkare nyans eftersom jag inte har något emot att få rutorna att framträda mer och är lite besviken på att vi har valt lite mesiga färger generellt. Det blev ganska misslyckat. Färgpigmentet har lakats ur på ett ojämnt sätt och fogen har även tvättats ur för mycket _och_ fastnat
WRobban: God morgon, sitter och grubblar över tillvägagångssätt vid montering av tätskikt. Har ett duschrum med betongväggar och golv som skall kläs med tätskikt och sedan kaklas. Tänkte använda Webers Tec Ångspärr men blir inte klok på monteringsanvisningen. Är det någon här som rollat på ett sådant tätskikt? Vill bara vara extra noggrann. Tack på förhand Robban
xxargs: Att hitta en mellanvägg som nyper fast ordentligt och håller tätt runt om - ja det blir nog en utmaning... Det är rätt stora krafter på väggen som hela tiden trycket mot den vattenfria volymen, och så är det någon som förr eller senare sparka till och väggen lossnar... - visst man kan sätta stöttor mellan mellanväggen och bortre väggen för att ta upp krafterna, sedan har man de
xxargs: och du är säker på att kompressorn går - och inte en fläkt bara?? Det borde bli kallt i någon punkt i tråget som fryser ned avföringen - har du känt efter väggarna/slingorna runt hela vägen och inte känner någon (väldigt) kall punkt ?? (har aldrig tittat i en sådan så jag vet inte närmare hur en sådan ser ut)
Krilleman: [citat] www.jafo.eu Där har du allas deras produkter. Dock står det inget dokumenterat om att deras mekaniska luktstopp med RSK: 7133875 tål bakvatten (likt det Purus NOOD gör). https://www.jafo.eu/produkter/golvbrunnar-tillbehoer/7133875-mekaniskt-luktstopp
Krilleman: Problemet är på anslutningsslangen som redan nämnts. Kontroller packningen! Jag kan tillägga att det är korrekt kulventil med slätända för planpackning. Det syns på "kransen". Bra val av röris! 👍 En kulventil för klämringskoppling med "vass" ända som skär sönder packningen saknar denna. Här behövs planadapter för att säkerställa den plana anläggningsytan för packningen.
klaskarlsson: [citat] Det är ju inte samma regler som ett våtrum, men fk branschen har ju ändå regler. IF säger såhär: [citat] Så har ni renoverat den så borde den nog ha lyfts till det årets standard. Men hänvisar dom till att skall vara våtrum så tycker jag du skall prova igen, för det borde det inte vara så länge ni inte satt in tex dusch
BirgitS: [citat] Man borrar bara igenom kakel och tätskikt, fyller hålet med silikon och skruvar sen in träskruven i plywoodskivan. Se här om hur man gör infästningar i badrum: https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum Sen gäller det ju att veta att det finns plyfa bakom gipset för att fästa något i bara gips på ett vattensäkert sätt går ju inte.
Dr Benz: [citat] Ja det känns dåligt skött och därför blir jag nervös att fogen saknas. Jag skulle inte köpa utan att ta reda på så mycket som möjligt om skicket på badrummet. Alt dra av ca 200-300k på budet och se till att få det renoverat själv.
svenneerik: Okej så bra, tackar för svaren. Riktigt bra forum det här! Trevlig helg!
Jonatan79: [citat] Under ramen ska det enbart sitta hårdfog/klinkerfog, aldrig silikon!
Demmpa: Ett sådant blandarfäste är du inte tvungen att använda utan tex följande fungerar också, https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/monteringsdetaljer/montage-med-vaggbockstod/lk-blandarfaste-v2-enkelt-77793722/ Det finns även väggbox där du kan använda den anslutningen du vill använda, t.ex. följande,
fredrik.johansson: Ungefär så, men börja med att lyfta ur och kolla om den är hel och bara smutsig.
FTIS: Hej, Ska snart gå igång med att bygga nytt badrum med dusch och toalett, i en mindre utbyggnad.Tre av väggarna (ytterväggar) består av hydraulisk kalkputs ytterst, gjuten lättbetong och 10mm hydraulisk kalkputs invändigt. Går det att lägga ett tätskikt direkt mot putsen eller är det någon typ av skiva som gäller? Måste ändå knacka ner den gamla putsen, så ska det på ny kalkputs
Höghus: Ibland läser man att golvvärme på endast en del av oisolerad bottenplatta ökar fuktvandringen i övriga delar av huset. Jag har en sådan installation i badrum i källare under mark och slår bara på golvvärmen sporadiskt vid behov. För grunduppvärmning i badrummet har jag en elradiator med fläkt inställd på 18grader. Luftvärmepump för resten av källaren. När det ska duschas
nino: [citat] Ja det ska vara ett väldigt stort badrum för att det ska bli nån större skillnad i pengar (iaf var det så när jag var aktiv och för mig som hantverkare bara mer krångel och grejer som skulle köpas in)
Gammelnörden: [bild] Skjutdörren är 80 cm bred och väggen som dörrbladet är ca 76 cm så det blir tajt. Jag räknade med att kommod med dubbelhandfat är 120x45 cm stort och nya väggarna 15 cm tjocka.
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, jag skulle aldrig ta mig på och göra ett jobb där jag inte får lägga fogen vid dörrarna och jag kan bara rekommendera er raka dörrar för det blir bra mycket snyggare och större duschyta. Tittar man på t.ex INR duschhörnor så hamnar glasdörrarna 20mm innanför vad deras mått säger. T.ex en 800x800 så hamnar dörrarna på 780x780. Jag brukar därför göra duschzonen
Laney_Gaga: Hej, ska göra badrum och kök i fritidshus. Inkommande vatten från krypgrund. Hur drar jag inkommande vatten för att försörja badrum (och kök) utan att behöva komma upp genom golvet till fördelare i badrummet? Kan jag komma upp enligt bilden med Pem-röret i köket, som ligger vägg i vägg med badrum, 90 graders rördel där så jag kommer in i badrummet genom väggen? Får man ha den
Matti_75: Det är ingen fara att ha kvar plasten i ytterväggen. Dagens tätskikt är så täta så plasten gör ingen skada där
AG A: Tyvärr finns det inte en chans att få detta till dolt fel. Redan innan köp fanns det indikationer på fel, som krävde fördjupad undersökning. Bakfallet gick ju som sagt att hitta, genom att spola lite vatten på golvet. Men förutom den saken, tycks det inte heller finnas fler konstaterade fel. Ni "upplever" bara plattor som svampiga. Fukt i källaren har inte hittats trots två
Stefan N: Sett ett par trådar till med just detta, kolla om du kan hitta dom. Tror inte det fanns nån lösning iofs.
Anonymiserad 405730: [citat] Det skulle vara kostnaden i så fall..