Hejsan hoppsan!

Håller på med ett litet WC rum och ville spara plats med en vägghängd toa. Har monterat våtrumsmatta som tätskikt och är nu inne på att montera fixtur och reglar. Min tanke/fråga är då..

Tänkte använda stålregel att bygga lådan med samt använda Jackon våtrumsskiva som vägg mellan fixtur och toalettskålen. Tänkte bara ha en slät målad vägg. Är detta fel? Måste de kaklas? Eller räcker de med plyfa och gips? Tjocklek på vägg för att va hållbart gällande jackon eller plyfa gips?

Bump! Vill gärna veta vad som är bäst att ha bakom stolen när man ska ha målad vägg

Träregel, plywood och våtrumsskiva spontant så det blir stabilast möjligt

BirgitS
Fast det är väl bra att undvika trämaterial på insidan av tätskiktet?

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är väl bra att undvika trämaterial på insidan av tätskiktet?
Trä bakom tätskiktet menade jag.

BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tolkade det som att TS undrade hur lådan kring fixtur och cistern ska byggas.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

Jag tänkte köra stålreglar. Men mest rädd om man kör Jackon är för mjukt för toastolen. Så plyfa och våtrumsgips?

BirgitS
Toastolen sitter väl i fixturen och ska väl inte belasta skivan.

När det gäller om Jackson-skivan kan användas för annat än kakel kan du ju fråga deras kundtjänst.

BirgitS BirgitS skrev:
Toastolen sitter väl i fixturen och ska väl inte belasta skivan.

När det gäller om Jackson-skivan kan användas för annat än kakel kan du ju fråga deras kundtjänst.
jajo de gör den men de är fortfarande material emellan som man inte vill ska tryckas in och förstöras :) Blir de inte mycket påfrestning från stolen ?

Paul-Staffanstorp
15 plyfa och våtrumsskiva... det blir stabilast för än om den hänger i fixturen så är det materialet däremellan som tar stryk och utan kakel är där inget som styvar upp det annars.

Att det är innanför tätskiktet spelar ingen roll för om det blir läckage så rinner det vattnet rakt ner och ut på golvet... och skulle det stå och spruta på skivan så den blir totalförstörd så lär du ha större problem än en blöt plyfaskiva... tro mig ;)

• Gilla
AhlSkal
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
15 plyfa och våtrumsskiva... det blir stabilast för än om den hänger i fixturen så är det materialet däremellan som tar stryk och utan kakel är där inget som styvar upp det annars.

Att det är innanför tätskiktet spelar ingen roll för om det blir läckage så rinner det vattnet rakt ner och ut på golvet... och skulle det stå och spruta på skivan så den blir totalförstörd så lär du ha större problem än en blöt plyfaskiva... tro mig ;)
jajo de sant :rofl: men jag vill helst inte efter en månad ha en spricka i väggen pga belastningen från stolen! Men de blir väl 15 plyfa som du säger med våtrumsgips :cool:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
AhlSkal AhlSkal skrev:
jajo de sant :rofl: men jag vill helst inte efter en månad ha en spricka i väggen pga belastningen från stolen! Men de blir väl 15 plyfa som du säger med våtrumsgips :cool:
Hur gjorde du med det här?
Håller på med samma sak, och funderar på skivan. Ska tydligen vara risk för kondens från cisternen vilket kan skapa mögel om det är organiskt material.

Jag tror modulerna klarar belastningen. Hos oss använde de tunna skör minerit skivor enbart (spröda) se bilder. Vid handfatet satte de plyfa för belastning.

• Inbyggnadsfixtur för toalett: Geberit-modul monterad med rör och anslutningar, placerad i ett badrum på grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv av mineritskivor med rördragningar i ett badrum under renovering, byggmoduler och tätningsmedel syns mot kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tror modulerna klarar belastningen. Hos oss använde de tunna skör minerit skivor enbart (spröda) se bilder. Vid handfatet satte de plyfa för belastning.
Det där är inga mineritskivor utan en slags lättskiva typ jackon som någon nämnt tidigare och det är bara skumplast med tunt bruk på varje sida.
Sätter man endast dessa direkt mot fixturen och kaklar på dem så får man efterspänna stolen flertalet ggr och till slut finns risken att plattorna spricker då denna skiva inte är formstabil.
Hade senast igår en diskussion med min rörläggare om just detta och han har flertalet ggr fått åka och efterspänna stolar och på alla de ställena där det krävts så har det varit denna lösning men han har aldrig behövt efterspänna i de fall där varit plyfa bakom en gips.
En riktig mineritskiva är också styv så den skulle fungera utan att pressas ihop.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det där är inga mineritskivor utan en slags lättskiva typ jackon som någon nämnt tidigare och det är bara skumplast med tunt bruk på varje sida.
Sätter man endast dessa direkt mot fixturen och kaklar på dem så får man efterspänna stolen flertalet ggr och till slut finns risken att plattorna spricker då denna skiva inte är formstabil.
Hade senast igår en diskussion med min rörläggare om just detta och han har flertalet ggr fått åka och efterspänna stolar och på alla de ställena där det krävts så har det varit denna lösning men han har aldrig behövt efterspänna i de fall där varit plyfa bakom en gips.
En riktig mineritskiva är också styv så den skulle fungera utan att pressas ihop.
Ja, du har nog rätt.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.