Upptäckte i dagarna att en av fogarna utanför duschhörnan blivit väldigt kalkig. När jag kika närmare så såg jag att fogen släpper vatten nere vid sista fogen mellan golv och vägg. Huset är ett flerbostadshus som byggts på fabrik i moduler och sen lyfts på plats. Är det någon som vet varför det ser ut så här? Ska det vara så?
Kan tillägga att alla fogar inuti duschen ser också ut som den på bilden, så de släpper också vatten.
Kan tillägga att alla fogar inuti duschen ser också ut som den på bilden, så de släpper också vatten.
Chrille Anders skrev:
Behöver det åtgärdas eller det orsakar inte problem i längden? Om det aldrig torkar ut bildas där väl mögel tänker jag?Jonatan79 skrev:
Ja! Det som händer hos dig är till 99% ett så kallad "sugrörseffekt", dvs en luftkanal i vägg-/golvvinkel som transporterar vattnet från duschplatsen längst med vägg-/golvvinkel.Chrille Anders skrev:
Nej! Detta är ett resultat av ett misslyckad plattsättningsarbete. Plattsättarna har förmodligen satt kaklet först och när de sedan la på klinker så fanns det redan en luftkanal/luftutrymme under kaklet som inte fylldes ut med fixet för klinker. Därav det fenomenet.Chrille Anders skrev:
Mycket liten detalj i plattsättningsarbete som inte många plattsättare känner till men som kan leda till stora konsekvenser. Som värst kan vattnet ledas fram hela vägen till tröskel och orsakar fuktrelaterade skador i utrymmen utanför badrummet.
Du råkar inte bo i Bromma? Jag var just på ett sådan utredning i en flerbostadshus i Bromma som också var byggt av element där vartenda badrum hade samma problem.
Säkert samma klåpare på fabriken som gjorde likadant på alla badrum. Nää, skämt o sido!
Hur gammalt är huset?
Om garantin finns fortfarande kvar så kan du be föreningen att utreda saken. Gissar att det finns fler badrum med samma problem.
Stort tack för utförligt svar!T tyomka skrev:Ja! Det som händer hos dig är till 99% ett så kallad "sugrörseffekt", dvs en luftkanal i vägg-/golvvinkel som transporterar vattnet från duschplatsen längst med vägg-/golvvinkel.
Nej! Detta är ett resultat av ett misslyckad plattsättningsarbete. Plattsättarna har förmodligen satt kaklet först och när de sedan la på klinker så fanns det redan en luftkanal/luftutrymme under kaklet som inte fylldes ut med fixet för klinker. Därav det fenomenet.
Mycket liten detalj i plattsättningsarbete som inte många plattsättare känner till men som kan leda till stora konsekvenser. Som värst kan vattnet ledas fram hela vägen till tröskel och orsakar fuktrelaterade skador i utrymmen utanför badrummet.
Du råkar inte bo i Bromma? Jag var just på ett sådan utredning i en flerbostadshus i Bromma som också var byggt av element där vartenda badrum hade samma problem.
Säkert samma klåpare på fabriken som gjorde likadant på alla badrum. Nää, skämt o sido!
Hur gammalt är huset?
Om garantin finns fortfarande kvar så kan du be föreningen att utreda saken. Gissar att det finns fler badrum med samma problem.
Detta är i södra skåne i ett nybyggt (1.5år)hyreshus.
Klicka här för att svara