Upptäckte i dagarna att en av fogarna utanför duschhörnan blivit väldigt kalkig. När jag kika närmare så såg jag att fogen släpper vatten nere vid sista fogen mellan golv och vägg. Huset är ett flerbostadshus som byggts på fabrik i moduler och sen lyfts på plats. Är det någon som vet varför det ser ut så här? Ska det vara så?

Kan tillägga att alla fogar inuti duschen ser också ut som den på bilden, så de släpper också vatten.

• Kalkiga fogar mellan kakelplattor i badrum, där golv möter vägg. Fogen verkar släppa och diskuteras för att slippa vattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen är i sig inte vattentät. Tätskiktet sitter under fogen och plattorna.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Fogen är i sig inte vattentät. Tätskiktet sitter under fogen och plattorna.
Jo det är jag med på, men detta är ju utanför duschhörnan. Vad gör vatten där så långt ut?

Vattnet kan röra sig i sidled bakom plattan lite beroende på hur fixet är kammat.

Chrille Anders Chrille Anders skrev:
Jo det är jag med på, men detta är ju utanför duschhörnan. Vad gör vatten där så långt ut?
Det kan vara något bakfall mot just den platsen. Det kan även vara så att vatten pressas åt detta håll när ni duschar länge. Städa!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan vara något bakfall mot just den platsen. Det kan även vara så att vatten pressas åt detta håll när ni duschar länge. Städa!
Behöver det åtgärdas eller det orsakar inte problem i längden? Om det aldrig torkar ut bildas där väl mögel tänker jag?

Behöver det åtgärdas eller det orsakar inte problem i längden? Om det aldrig torkar ut bildas där väl mögel tänker jag?
Ingen risk att där är något vattenrör i väggen som gått sönder?

Inte om du städar regelbundet. Lite mögel dör ingen av.

Är det någon som vet varför det ser ut så här?
Ja! Det som händer hos dig är till 99% ett så kallad "sugrörseffekt", dvs en luftkanal i vägg-/golvvinkel som transporterar vattnet från duschplatsen längst med vägg-/golvvinkel.

Ska det vara så?
Nej! Detta är ett resultat av ett misslyckad plattsättningsarbete. Plattsättarna har förmodligen satt kaklet först och när de sedan la på klinker så fanns det redan en luftkanal/luftutrymme under kaklet som inte fylldes ut med fixet för klinker. Därav det fenomenet.

Mycket liten detalj i plattsättningsarbete som inte många plattsättare känner till men som kan leda till stora konsekvenser. Som värst kan vattnet ledas fram hela vägen till tröskel och orsakar fuktrelaterade skador i utrymmen utanför badrummet.

Du råkar inte bo i Bromma? Jag var just på ett sådan utredning i en flerbostadshus i Bromma som också var byggt av element där vartenda badrum hade samma problem.

Säkert samma klåpare på fabriken som gjorde likadant på alla badrum. Nää, skämt o sido!

Hur gammalt är huset?
Om garantin finns fortfarande kvar så kan du be föreningen att utreda saken. Gissar att det finns fler badrum med samma problem.

• Illustration av sugrörseffekt, visar luftkanal mellan klinker och kakel vid vägg/golvanslutning i badrum, som kan leda vatten kapillärt och orsaka skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrille Anders och 2 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Ja! Det som händer hos dig är till 99% ett så kallad "sugrörseffekt", dvs en luftkanal i vägg-/golvvinkel som transporterar vattnet från duschplatsen längst med vägg-/golvvinkel.

Nej! Detta är ett resultat av ett misslyckad plattsättningsarbete. Plattsättarna har förmodligen satt kaklet först och när de sedan la på klinker så fanns det redan en luftkanal/luftutrymme under kaklet som inte fylldes ut med fixet för klinker. Därav det fenomenet.

Mycket liten detalj i plattsättningsarbete som inte många plattsättare känner till men som kan leda till stora konsekvenser. Som värst kan vattnet ledas fram hela vägen till tröskel och orsakar fuktrelaterade skador i utrymmen utanför badrummet.

Du råkar inte bo i Bromma? Jag var just på ett sådan utredning i en flerbostadshus i Bromma som också var byggt av element där vartenda badrum hade samma problem.

Säkert samma klåpare på fabriken som gjorde likadant på alla badrum. Nää, skämt o sido!

Hur gammalt är huset?
Om garantin finns fortfarande kvar så kan du be föreningen att utreda saken. Gissar att det finns fler badrum med samma problem.
Stort tack för utförligt svar!

Detta är i södra skåne i ett nybyggt (1.5år)hyreshus.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.