Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
norrbottenstorpet: Flera andra har ställt frågan, behöver du verkligen EI30 på ditt garage och kanske lite mer speciellt behöver du verkligen EI-30 mellan garageutrymmet och kallvinden? (se BBR kap 5:721 http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_avsnitt5_brandskydd.pdf ) Hanbjälken i en normal takstol håller gissningsvis minst 145 mm, vilket kan göra det ok. Den kommer att kola vid
XTZ: Är det ingen som jobbar? Svar efter tre minuter imponerad och tacksam. Jo jag har naturligtvis vindpapp, och stenull/mineralull i väggen. Det får helt enkelt duga, orkar inte mecka på gips när jag bara har golvet kvar. Nästan + lite till som vanligt.
MaZtoR: Du kan ju alltid köra 6 rader och kapa den översta pannan också. Kanske inte blir snyggt men det är ju ett alternativ iaf.
Ola78: Helt rätt, det var så jag tänkte också, även om man skulle sätta plywood som en av skivorna blir det nog för svajigt.
Josth: Stort garage, kräver avfuktare med bra blås. Vilken temperatur är det i garaget? Om det är ca 8 grader C eller mer skulle jag satsa på att sätta en kondensavfuktare på en hylla där det blir aningen varmare om oisolerad betongplatta eftersom den drar mindre el för samma avfuktning än en sorptionsavfuktare och har högre kapacitet när temp stiger. Avfuktningsprocessen tillför också
Rome: Hejsan. Är det någon som kan hjälpa mig lite. Ni pratar här om små stugor (friggebodar) så ni måste vara perfekta att fråga. Jag ska bygga en friggebod med 3 väggar (den ska vara ansluten till husvagnen, därav bara 3 väggar). Väggarna tänkte jag göra med plåtreglar för att få bort så mycket vikt som möjligt, men saken är den att man ska kunna plocka ihop huset så det ska bli
malmberganna: Har kollat in www.byggbeskrivningar.se och funderar på å ge mig på den enkelboden. Är det någon som byggt den el liknande? Ungefär hur mycket kostade det? Vågar man ge sig på den som första större byggprojekt?
Decamber: Tack för synpunkterna. Jag har bestämt mig för att göra kojan dubbelt så stor som ursprungligen: 120x120x60. Större än så tror jag inte behövs. Det blir ett stort rum, eventuellt med en skiva direkt när man kommer in, som man får svänga runt, för att stoppa vinden. Jag var på byggvaruhuset idag och handlade. Stommen blir utav 45x70 mm regel. Underst lägger jag en asfaboard och som
bjernler: för frostfritt skulle jag våga påstå att 95 räcker gott och väl. Åk till din bygghandlare och prata med dom (OBS EJ Byggmax då de i allmänhet ej har det kunnandet).
Suhagg: [citat] Tackar. Stiligt. Man vet hur mycket jobb det ligger bakom när man är gör det självared^_^b
Wugeman: Dörrarna är i original från SP-Fönster, men i det stora hela kan de flesta tillverkare ordna dessa.
Stefan Tall: Att isolera utan att ha någon uppvärmning gör knappast att det blir mindre rått. Jag skulle satsa på en luftig oisolerad konstruktion med minimalt av material som skulle kunna bli fuktigt. (Om den inte ska stå bredvid en järnväg så att man behöver bullerisolering). Ett bra tak på det sedan. Här har du exempel på lösning som gör att det inte blir rått i fritidshus mm som står
pjkw: Jag bygger i lösvirke, 15kvm lite funkisinspirerat, dock inte pulpettak ("platt tak som lutar") men inte heller helt traditionellt tak (sadeltak). Jag är uppe i ca 40 000 kr nu, och tror inte jag kommer under 50 000 när allt är klart med inredning o så. Dock ska det väl sägas att jag lagt 8 000 på fönster vilket kanske inte är normen när man bygger friggebod. Jag hade kunnat få det
Lmob: http://www.slitsrannan.se/ dyr men inga lösa galler mm... bara galler på brunnen. körbar med vilket fordon som helst. jag skall ha sådan i mitt garage, men jag helsvetsar 2 meter ränna åt varje håll på st1 brunnen....
knotobert: [citat] Ja, det var ju en genomtänkt lösning! I ditt fall så har det ju inte någon betydelse när du förberett så mycket.
Jan-Å: [citat] Billy har definitivt en poäng. Jag har aldrig tvivlat på kompetensen Protte, uttryckte mej kanske lite slarvigt, ursäkta :blushing: Men allvarligt, stog jag med ett sånt projekt som TS har och fick en sån inbjudan som Du gav skulle jag pm:a direkt. Vet inte var TS bor (VG kanske står för Västra Götaland?) men det tar max 2 dar att åka nånstans i Sverige och att då kunna få
Kjell_G: Bra, har själv osb i förrådet med temp på 10-12 grader så det är inga problem där. Just nu inget i skarvarna men funderar på att måla OSB vita eller gråa och då blir det spackel eller fog. Kjell G
Kjell_G: om man målar vitt (antik ex.) kan man klyva mdf som är målad o klar, alt går det förstås bra med omålad. Det är bra att förborra dem innan man fäster de i karmen. Har man riktigt breda smygar (de är ju svåra att spika/skruva i karmen) så kan man sätta skruvar som distanser i 90 graders vinkel, dvs i regeln. Lätt att justera in och sen fäster man de med skruv, spacklar o målar.
Frodda: Tror inte det spelar nån roll vad för massa du tar så länge det avser för klinker! Äsch som du själv säger...träning ger färdighet!
Mats: Nej det kan man inte. Det är i bygganmälan den tekniska specifikationen ska finnas och det är där du ska redovisa hur du uppfyller gällande regler och förordningar
dell4: [citat] husets dränering ligger högre än stället boden ska vara på. 45 grader verkar bli lite för brandt för att passa på de måtten? lutar mot att göra mindre... siktar på6*4 meter nu. tror det blir snyggare...
VillaRo: Någon plåtis eller händig välvillig själ har några råd hur man kan rätta till de här bulorna i garageportarna utan att göra det värre?
adonis: jag byggde en friggebod med lecablock på singel som stödpunkter. då hade jag inga plattor, jag "ruskade" liksom ner blocken i singlet tills de stod stadigt och i våg. skulle tro att det blir sämre på plattor, om de inte hamnar helt vågrätt så kanske nåt av blocken skulle stå och vicka. jag skulle köra utan plattor med syllpapp eller nåt mellan block och trä för att hindra att fukt
Apprentice: Har du möjlighet att bygga boden utan fastreglat golv så gör det, det sparar du pengar på. Många använder vanliga lastpallar som "golv". Jag förstår om frågorna är många och man blir frustrerad för att inte svar kommer fort nog. Observera bara bland svaren att många här är glada amatörer, själv är jag elektriker, men eftersom jag inte litar på hantverkare är jag skapligt
joflopp: För att förstärka en skarv som den här kan du göra ett förband med exempelvis plywood. Du tar två remsor plywood som är lika breda som balkarna är höga och lägger på sidorna så att plywooden hamnar på högkant. Sedan limmar du med exempelvis PU-lim och skruvar fast skivan i balkarna. Det gör långt mer nytta för att förstärka skarven än den underliggande regeln som nu ligger
Kjell_G: spännvidden blir 3m, var lite luddig där. Misstänker att det behövs nåt på 1,5m iaf verkar det så på friggebodar o altaner. Tror inte mögelrisk är påtaglig, det är visserligen en häck på 1m avstånd men markförhållandena är mycket gynnsamma (grus o sand) Kan det räcka med 95x45 till bjälklag? Kjell G.
Byggagarage: En bra avfuktare ger också mer värme än elen man stoppar i. När vattnet kondenseras frigörs energi så det blir lite värmepumpseffekt som ger 2:1 under gynnsamma förhållanden.
pappskallen: Man brukar lägga på det gamla. I ditt fall kanske man skiktar bort lite vid brunnen så den nya inte blir för högt placerad. har svårt att tro att någon takläggare är villig att ta bort all gammal papp, det är slitigt, tidskrävande och riskabelt då man antagligen kommer stå utan tätskikt tidvis.