2 228 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gips i garage?
Det enda du kan tänkas bryta mot är brandskyddskrav.
Garage räknas som regel som en egen brandcell vilket medför lite brandskyddskrav ifall garaget är vidbyggt en annan byggnad eller tillräckligt nära.
Är det över 8 meter till närmaste byggnad tror jag garaget blir helt fritt från krav på väggarnas brandmotstånd.
Jag som har ca 5 meter till huset har designat väggarna till minst EI30.
I detta dokument hittar du lite brandmotståndsvärden för div typkonstruktioner samt ett sätt att beräkna brandmotstånd för andra konstruktioner (additionsmetoden).
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Om du har mineralull som isolering så ger det ett bidrag till brandmotståndet och även en OSB ger brandmotstånd, även om det inte ger lika mycket som en gipsskiva.
Garage räknas som regel som en egen brandcell vilket medför lite brandskyddskrav ifall garaget är vidbyggt en annan byggnad eller tillräckligt nära.
Är det över 8 meter till närmaste byggnad tror jag garaget blir helt fritt från krav på väggarnas brandmotstånd.
Jag som har ca 5 meter till huset har designat väggarna till minst EI30.
I detta dokument hittar du lite brandmotståndsvärden för div typkonstruktioner samt ett sätt att beräkna brandmotstånd för andra konstruktioner (additionsmetoden).
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Om du har mineralull som isolering så ger det ett bidrag till brandmotståndet och även en OSB ger brandmotstånd, även om det inte ger lika mycket som en gipsskiva.
Är det ingen som jobbar? Svar efter tre minuter imponerad och tacksam.
Jo jag har naturligtvis vindpapp, och stenull/mineralull i väggen.
Det får helt enkelt duga, orkar inte mecka på gips när jag bara
har golvet kvar. Nästan + lite till som vanligt.
Jo jag har naturligtvis vindpapp, och stenull/mineralull i väggen.
Det får helt enkelt duga, orkar inte mecka på gips när jag bara
har golvet kvar. Nästan + lite till som vanligt.
Klicka här för att svara