Hej!

Skall isolera mitt garage som kräver brandklass IE30. Jag vill dock ha öppet upp i nock så jag kan lägga grejjor på takstolarna, därmed kommer nedre regeln att synas.
Jag dubbelgipsar upp i spetsen så själva "skalet" är skyddat förutom själva delen där takstolsregeln går ut genom väggen. Kan jag få detta godkänt på något sätt?
Vill undvika att göra garaget till en "låda" med platt tak!

MVH Richard

Tror nog att du måste klä in den nedre regeln också, med tex dubbelgips. Är dock inte säker.

Min granne som också byggt in sin carport till garage pratade med kommunen som sa att "om huset varit ihopbyggt med huset, hade det krävts IE30 i väggar och tak" ... Men nu eftersom det är fristående med 1m från husvägg "Endast krav på IE30 i vägg mot angränsande byggnad".
Detta har vi dock inte skriftligt så vet inte om man vågar lita på kommunens ord!

Jag är heller inte säker men tror det godkänns.

Om regeln brinner gör inget, det är spridning till andra hus som skall förhindras. Jag tror det tar mer än 30 minuter innan regeln brinner "på tvärs" genom hålet i gipsen och ut i det som är på utsidan.

Skall ta det med kommunen imorgon, det är samma med dörren. Hur lätt är det att hitta en ytterdörr med IE30 - skall man sätta en ståldörr vilket verkar vara det normala med den klassningen.
Så här finns frågetecken!

Jag har byggt garage 2.13 meter från huset och i min kommun är det då vädggen som gäller och inte tak. Dock så är dörrar krav på ie30 vilket drar upp priset rätt mycket. Det är då endast väggen mot huset och inte sidorna även ifall de är nära.

Det kan vara värt att kolla återvinningsföretagen.
Gammla kontors och lägenhetsdörrar kan gå för lite och ingenting.
De är i allmänhet brandklassade

Flera andra har ställt frågan, behöver du verkligen EI30 på ditt garage och kanske lite mer speciellt behöver du verkligen EI-30 mellan garageutrymmet och kallvinden? (se BBR kap 5:721 http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_avsnitt5_brandskydd.pdf )

Hanbjälken i en normal takstol håller gissningsvis minst 145 mm, vilket kan göra det ok. Den kommer att kola vid brand, men med normalt i storleksordningen 1 mm/min. Men samtidigt kommer du att ha flersidig brand, vilket gör att den inte håller lika länge.

Notera dock att takstolen har inget egentligen med EI-klassningen att göra, den hade nog bara varit intressant om det stått REI-30, dvs du har ett bärighetskrav på garaget vid brand. Men det har man normalt inte på småhus. EI har med spridning av rök eller värme att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.