Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Hejduk..tig: Ett intressant utedassbygge visades på Strömsö nyligen (Finlandsvenskt program). De hade tagit inspiration av afrikansk konstruktion där man går in som i en "lur/snäcka" istället för dörr. Luftströmmen ventilerar odören. Kollar du på Svt1 nu på torsdag (8/7) så kan du få dig en uppfattning när de ska dekorera/måla dasset. Bygga dass Här är direktlänkar till programmets
Mats: Jag har klurat lite. vad skulle du säga om två uppvikbara överbritsar. En bädsoffa under på ena sidan och en utdragbar säng därifrån. Min tanke med detta är att man dagtid kan stoppa undan en säng och på så sätt få en soffa och ev en platttv. Resten av ursprungslösningen tror jag på.
TeWa: Är det någon som har aktuell erfarenhet av garage från Arlanda Snickerifabrik? Vi funderar på att köpa deras garage och dessutom låta dem sätta upp det. Har ni gjort det? Funkade det smidigt? Är det något vi borde tänka på? mvh TeWa
G_M: Vilken bod tycker/tror ni är bäst av Lillevilla 70 ( bauhaus) och Jabos "smara" ( Coop bl.a.) priset är det samma ?
andersmc: Ska du göra ett projekt i skolan, där du ska bygga ett hus och betala det helt själv? Om du går byggprogrammet så ska du bygga ett hus i lösvirke, inte nån byggsats.
sweFredrik: Hej! Någon som har port Ribba från skånska byggvaror och kan ta en bild? Deras produktbilder är allt annat än tydliga. Jag har nu en omonterad port "panel" och funderar på att byta. /fredrik
sweFredrik: Jag kan inte riktigt svaret på din fråga, men jag skall montera skånskas port 240x198, och då har jag gjort dörrhålet 240 cm brett i klacken på grunden. Tänker dra in reglarna 22 mm så att fodret inte stjäl något på breddmåttet. Skånskas portar är alltså anpassade för en öppning på 240. själva dörrbladet är 2450, och inkl skena på båda sidor är totalmåttet: 2533. Hoppas
jojjeblom: Allt som hindrar solinstrålningen hjälper ju till att dämpa temperaturen, som att hänga upp tyg el dyl.
Styrman: Har ett antal grannar som byggt om sina garage/carportar till sovrum. Alla har valt att gräva ur och göra det by the book. Fråga dig hur bra du vill ha det.
Mats: Har du takstolar på cc 120 nu? I sådanna fall kan du sätta ånspärren mot dessa. under det 28X95 tex cc 30 och sen sätter du gips som innertak. Brandsäkert och billigt även om det inte är det vackraste
wsp: Hej, gå in på http://www.byggbeskrivningar.se/ Mycket bra sida för den ambitiöse amatören. Lycka till. //WSP
bygg123: Jag hade samma läge i mitt stall. Eftersom det också var för låg takhöjd gjorde jag ett nytt bjälklag en halvmeter högre upp innan jag rev det gamla. Då kunda jag stå på det gamla bjälklaget när jag gjorde det nya.
elis: tänkte svara på min egen fråga iaf någon söker efter samma info i framtiden. har vart runt och kollat på lite olika verkstäder och kommit fram till att jag ska bygga en stam runt i garaget med 1" rör och sedan gå ned med 3/4" rör till slanganslutningarna. på så vis har jag en liten buffrettank i stammen också. och risken att jag får tryckfall vid stora luftuttag är väldigt liten.:)
dosken: Denna då? Scrolla ner till "Låg yttertrappa" http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=24778
jenfor: Våtrumsfärg i hela garaget är helt överflödigt. Vanlig färg duger gott. När det gäller skarven golv/vägg: Använd samma typ av tätskiktsmassa och remsor som man använder för skarvar i våtrum. Finns i alla byggvarubutiker. Då får du helt tätt i skarven golv/vägg. Sedan kan du antingen kakla eller välja någon fukttålig list i plast eller gummi.
ByggareNick: Hejsan. Ursäkta att jag inte vart så aktiv. Har vart och är på semester. Jag är medveten om att det är overkill med fackverkstakstolarna. Limträbalk är jag dock inte så sugen på, dyrt. Limma och skruva ihop 2st 45*220 borde väl räcka mer än väl? Sen åsar på det. In med mer synpunkter om ni har några. Tack
drarmi: Nu skall jag också ta tag i portbyggandet. Kommer dokumentera det hela på http://familjenklinger.blogspot.com/ . Har du fler bilder att dela med dig av? vilka dimensioner hat du använt på virket?
LinaoMarkus: En ganska låg takstol, 1400mm fri höjd invändigt, 22*. Är det då bättre med en W-typ eller en \I/-typ när förrådet är fullt och det är dags att börja stuva undan saker i takstolarna?
rbuffay: Tack, man kanske rent av ska sätta in en gammal hederlig radiator (oljefylld)? Fast med en fläkt böir det ju lite cirkulation också....
Emroth: [citat] Bra idé. Dock har jag en annan bod på 6 kvadrat, så jag ligger redan runt tillåtna 15 kvadrat utan bygglov. För jag misstänket att även ett enkelt skjul som byggs på en frigga kräver bygglov.
FredrikR: Fasadplugg? Skruvade syllen i garaget med 135mm´s sådana, från Essve. Jag inbillar mig dock att tyngden från garaget gör att syllen inte behöver sitta allt för hårt förankrad, så länge den inte kan röra sig i sidled.
Molgan123: Om vi ändrar huvudfrågan till denna i stället då vad kostar mellan tumme och pek att att göra om en del av ett 1900-tals torp till badrum (snickarbod/hobbyrum i dag), under den del där badrum kan vara tänkt finns en källare vattenanslutning finns där, och trekammarbrunn ca 10-15 meter bort Plastmatta, badkar, vattentoa, handfat enklaste man kan tänka sig mellan tumme och pek,
dosken: Jag tycker vi har byggt en lyckad kombination :) 15 kvm frigga, 5 kvm bastu och 10 kvm relax/gästrum. Ett fönster i bastun och två i relaxen. Bastun är förstås vedeldad med varmvattenberedare, så duschen löses genom att man blandar bastuvattnet med kallvatten från en tunna i bastun och skopar över sig. Byggde ett litet trädäck längs ena långsidan där det är trevligt att gå ut o
Suhagg: [citat] Det är ju också ett alternativ men jag är mer för gedigna träkonstruktioner med plåt eller betongpannetak.
pette: hej ska bygga jordkällare, men tänkte köra en snikvariant som inte tar så mycket tid och pengar i anspråk Är det någon som vet var man kan få tag i halvmånevägplåt som man använder under vägar där vatten rinner genom (1,5 ggr 2m kanske) alternaivt något liknande i plåt eller plast som kan fyllas över.....
ByggareNick: [citat] Vad ville du säga med den länken? Behövs ju tom bygglov för storleken på den "friggen" jag tror du tänkte på.
byggare henke: är tyvärr så. alltid en separat budget tyvärr. hade varit ett plats byggt hus kanske ni skulle få annat pris
Suhagg: [citat] Något större än en friggebod nära vatten i Stockholm. Låter som en utmaning. Ring kommunen och prata med någon som kan bygglov. Fråga vad de tycker du ska göra. Får du inte ett bra svar ring till några andra och fråga. Har du tur kan man pricka rätt och få riktigt bra tips. Går det inte bra kanske en fuling kan vara att söka bygglov för en friggebod. Borde gå trots att
Suomenneito: Jag förstår problemet, men eftersom jag just går i matkällar-byggartankar, och har insett att även om det finns intressanta färdiga lösningar till salu så är det ett rätt stort företag att bygga ett nytt. Är du säker på at ni inte i framtiden vill ha en bra och ekologisk förvaring för matvaror? I så fall skulle jag föreslå att ni ser till att det blir barnsäkert under den