Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Milkshaken: gammal tråd men..... har du fått ihop det än? dom flesta takskjutportar har nästan samma konstruktion.... Kolla på någon som har en liknande....
Svanteman: Nja, Friggeboden är ju undantagen just detta i BBR så du kan ställa den där, men du får inte bygga ihop byggnaderna med ett tak eller liknande, Detta är ju då om du är minst 4.5m inom tomtgräns på alla sidor, är så inte fallet gäller väl EI30 och ej brandfarligt material i fasader (något man kan få ha om kommunen godkänner detta) Sedan kan det ju finnas krav från ert
Svanteman: Fasadritningar och Plan i Skala 1:100 Sedan är olika kommuner olika känsliga, men ska du ha pannor på taket bör du använda dig av en hatch med pannor i rätt storlek. Ska det vara panel på vissa delar bör detta synas på ritningen osv. så man kan säga att allt ska framgå förutom färg, (det kan iof behövas i andra delar av bygglovet) Men du behöver inte göra detaljer
Davestha: jag ska ha en 2,5 x 2 och då blir det 2 papp dyrare vad det verkar!?....och 6-8 papp är lite för saftigt för min plånbok:/...
Jerker71: Fick en offert på 350 000 kr på en carport med isolerat förråd på 10 kvm inkl platta. Blev smått överraskad över priset; trodde det skulle gå på max 150 000 kr. Skulle därför vilja ha tips om billig/bra carport med förråd. Finns ju byggsatser att köpa. Någon som har några tips eller erfarenhet att dela med sig av? Vad bör ett rimligt pris för detta vara? Vi bor i Västra
fredand44: Hej! Tackar för länken! Jag ska kolla med min installatör om detta går. Mycket intressant! Mvh Fredrik
Stefan_hallsberg: Som människa söker man alltid den enklaste vägen, ibland lyckas det men gångerna man misslyckas är desto fler.
Noseone: [citat] Ja under plåt eller tegelpannor. Man kan inte bara ha papp å stopparna. Det kan tryckas upp vatten när det blåser eftersom takvinkeln är så liten. Jag har mögelstopparna under plåttaket på vår friggebod. Du kanske kan borra massor med hål genom väggen längs med taknocken å sätta insektsnät för. Det gjorde svågern när jag påpekade att de kankse skulle ha luftspalt....
pandanloo: bästa är att kolla tex www.byggmax.se där du troligtvis köper allt billigast.
Emman: förresten..... är det vitt ludd på trämaterial eller på murbruk, betong eller dyligt? mögel och svamp kan bara växa i trä (men skjuta utlöpare i stenmaterial) är det vitt ludd på säg betong kan det vara kalkutfällningar och det är helt ofarligt!
da_leader: om du köper vindväv kan jag rekommendera k-rauta... billigaste stället jag hittade. 700:- för 2.7m x 25 m. Skulle du göra en liten skada på väven är det väl bara att silvertejpa o gå vidare :-)
FredrikR: Vår förrådsdel är ca 3m bred (och 7m djup). Garagedelen är dryga 7m då. Om det ska vara arbetsbänk i garageförråd påverkar ju en del, var man vill ha 'den extra ytan' så att säga. Jag tänker ha en bänk i garagedelen, till att börja med iaf.
Enk Projektet: http://www.nordiskbedriftservice.no/?catID=3&ProdID=50-0666-sv Är en grym produkt, svenska kontoret finns i Årjäng
ekan2010: tog vårat gamla kök när vi renoverade, satte en högre sockel så bänken kom upp aningen. väggskåpen är super till alla slags förvaring och diskhon är också bra att ha där ute(om har vatten vill säja). garaget blev som en blandning av förkök där man kan tvätta av sig och slänga sina sketna kläder från trädgårdsarb. osv och garage för meck och annat skoj
Beppo: Tror du man var så smart? Tyvär var jag ju inte det.
mhg_3: Ok tack! Låter som vi nog kan hjälpa till lite grann iaf men att det inte finns så mycket pengar att spara här... Ser inte fram mot offerten från husföretagen... Garage är ju inte prio att ha från början :) Tusen tack för era svar!
Immobil: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=383&ord=garage http://www.byggteknikcentrum.se/ritningspaket.htm
CuLa: Hej! Har varit ute för samma sak... Jag kapade skenorna ca 5 cm nere vid golvet, viket innebar att den översta sektionen lutar ca 2 cm inåt vid stängt läge, vilket inte var några problem att täta med den mjuka plast listen som var med. Att den övre sektionen lutar lite är inget som man tänker på..... /CuLa
OlaF: Det är jag som tänkte i diket på porttypen. Jag tänkte på "vipport" när det stod "slagport" men ser på bilden hur slagport ser ut. Nä, slagport går bort såklart. Blir takskjutport och känner jag mitt och sambons teknikintresse blir den med motor och fjärr... Tack för hjälpen med tankevurpan.
Jan-Å: Jag monterade ett tillhållarlås i min port som är likadan som din förutom tilläggsklaffen (vilket jag vart avundsjuk på nu eftersom jag ska bygga om min jeep :) var bara att följa beskrivningen och borra ur hålet efter den i princip, sen använde jag ett litet frässtål som man monterar i borrmaskinen. Var inte speciellt svårt och fungerade utmärkt.
Mats: Håller med. Själv envisas jag med motorcykel med fler hjul än två, dvs lovlig på B-kort men skulle jag ge mig in på tvåhjulingar så blr det en kross eller endurohoj (mindre prylar som sticker ut och blir bortkörda)
TbLjp: Här är anvisningar när det gäller brandskydd av tex. gårdsverkstad. Dubbel gips är inte ett krav, man kan ha plyfa, OSB el. råspont bakom.
Ahlbom: Jag rekommenderar också råspont, får fin patina med tiden, som en gammal snickarverkstad :)
Ahlbom: Risk för problem med fukt/mögel får man bara om man har plast tillsamman med isolering i ouppvärmda utrymmen med dålig ventilation. Har ni en knuttimrad stuga skulle jag inte rekommendera att isolera den.
Ahlbom: Som Beyy_o_Lisa skriver är risken mycket stor att spånskivan slå sig, sätt råspont eller skruva dubbla skivor. Ska du mecka bil, svetsa etc så är dubbla gips krav, även i taket.