7 201 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
montera portar innan innervägg klar...
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Tjena! Är det någon som har monterat garageportarna innan dess att innerväggarna varit klara? Jag antar att man får regla upp runt porten tillfälligt så man får den väggtjocklek som man kommer att ha när det blir klart. När väggen skall göras på riktigt borde det väl gå att släppa skruvarna för skenorna och peta in lite gips innan för. Vad tror ni? Hur gick ni tillväga ?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ja, så får det nog bli. Tänkte vänta med hela innerbiten med isolering och allt, men det blir nog att göra som du säger i de "fack" som sitter runt portarna så man inte behöver lossa dem senare. Får dock bli en tillfällig lösning på upphängning av skenpaketet då jag inte har något tak än på länge.
Det är Skånska byggvarors portar, 240x214 cm inkl motor.
Det är Skånska byggvarors portar, 240x214 cm inkl motor.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Aha! Är du nöjd då? Några bra tipps inför montaget?
Jovars dom har funkat fint. 
Njae inge bra som jag kommer på så här i efterhand.
Första porten tog lite längre tid då det blev lite manualläsa och kolla och läsa o skruva, och andra gick fort och lätt.
Om jag minns rätt så skiljde det i storlek mellan nån av de 4 sektionerna och där har jag för mig jag lyckades fumla till det och fick göra om göra rätt.
Men mycket är väl gjort så man ska kunna få upp det och sen justera in allt mer noga.
Njae inge bra som jag kommer på så här i efterhand.
Första porten tog lite längre tid då det blev lite manualläsa och kolla och läsa o skruva, och andra gick fort och lätt.
Om jag minns rätt så skiljde det i storlek mellan nån av de 4 sektionerna och där har jag för mig jag lyckades fumla till det och fick göra om göra rätt.
Men mycket är väl gjort så man ska kunna få upp det och sen justera in allt mer noga.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
ok. Ja om det bara är kallförråd är man ju inte så beroende av att porten tätar mot väggen. Blir ju en bredare portöppning så också
satte ett "foder" eller vad man nu ska kalla det utanför stomen. Fäste sen portarna i detta "foder".
Det motsvarar ju tjockleken på min spikläkt så med asfa över fodret så blir det rätt för panelen direkt
Den stora fördelen jag ser med min "knaisga" variant är att bottenlisten på porten hamnar precis på ytterkanten av plattan. Därmed noll risk för att det blir nått vatten som kan gå innåt.
De generella tipsen blir mät, mät, mät och mät lite mer
Ett annat knep vi kom på var att vanlig farmarskruv är jättebra för att fästa tex överplåten med. De är även bra för att tempfästa grejor med under montaget
Det motsvarar ju tjockleken på min spikläkt så med asfa över fodret så blir det rätt för panelen direkt
Den stora fördelen jag ser med min "knaisga" variant är att bottenlisten på porten hamnar precis på ytterkanten av plattan. Därmed noll risk för att det blir nått vatten som kan gå innåt.
De generella tipsen blir mät, mät, mät och mät lite mer
Ett annat knep vi kom på var att vanlig farmarskruv är jättebra för att fästa tex överplåten med. De är även bra för att tempfästa grejor med under montaget
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ok. Jag har en avrinningskant med fall vid portarna så jag hoppas det vatten som ev når dit, rinner tillbaka. Vad är det som skall mätas så noga då? Är det kryssmätning för att få skenorna rätt?
Kryssmåttet är viktigt för att porten inte ska kärva men minst lika viktigt är att du får stolparna verkligen lodräta i båda led. Var vid det jobbet vi nyttjade några plåtskruv för att låsa dem medans vi justerade träet lite. Får man till stolparna bra så blir kryssmåtet rätt lätt att få till.
Jag minns det inte som så kinkigt, då SKBVs portar sitter på lösa axlar/hjul.
Kolla avståndet nertill (där väggskenorna ska sitta), rita på väggen, skruva fast ena, loda in, mät rakt över upptill och voilá
Om jag minns rätt.
Kolla avståndet nertill (där väggskenorna ska sitta), rita på väggen, skruva fast ena, loda in, mät rakt över upptill och voilá
Om jag minns rätt.
Lösa hjul är det även på hörnmann men blir det snett så blir det ju ändå en snedbrytning då hjulen bara kan röra sig i sida, inte i vinkel så att säga.
sen kommer ju porten att gå betydligt lättare också
sen kommer ju porten att gå betydligt lättare också
Det spelar ju egentligen ingen roll i vilken ordning du gör det... porten sitter ju på insidan av garaget. Det beror ju lite på hur man gör allt bara. Jag har satt min port rätt i träreglarna runt portöppningen, dessa är även plåtklädda med en plåt bockad som ett U innan jag skruvade dit skenorna. Denna plåt är för att slippa ha målat trä i öppningen och så tyckte jag det blev lite roligare på så vis. Så mitt gips och osb sitter ju i liv med garageporten så jag får jag lista insidan runt porten. Så fick det bli i mitt fall eftersom jag ville ha tätt så snabbt som möjligt, men det går ju lika bra att göra klart väggarna och sen täcka ändarna av gipset och osb´n med en plåt eller vad man nu vill ha där och skruva porten genom gipset och osb´n.sweFredrik skrev:Tjena! Är det någon som har monterat garageportarna innan dess att innerväggarna varit klara? Jag antar att man får regla upp runt porten tillfälligt så man får den väggtjocklek som man kommer att ha när det blir klart. När väggen skall göras på riktigt borde det väl gå att släppa skruvarna för skenorna och peta in lite gips innan för. Vad tror ni? Hur gick ni tillväga ?
Ahh... det där kanske blev superrörigt, förstod ingen får jag väl fota lite och förklara hur jag menade...