Hej,

Jag tänkte ge mig på att bygga en hundkoja till mina två jack russells, så att sambon inte behöver ta med dem till jobbet de dagar vi inte har hundvakt. Som nybörjare vädjar jag om en bedömning av om nedanstående är rätt tänkt.

1. Regelstomme i golv, väggar och tak av 45 x 45 mm regel (strykt med träolja för eventuell fukt?).
  2. OSB-skiva för ytter- och innervägg, golv och tak. Eventuellt asfaltsboard på "yttergolvet"?
  3. 30-50 mm (?) cellplast i golv, väggar och tak. Jag vet att vissa struntar i taket, men är det inte säkrast att isolera allt?
  4. Tjärpapp på taket. Behövs någonting mellan OSB-skivan och tjärpappen? Ska man behandla skivan med något?
  5. Dörr i plexiglas ledad med gångjärn. Fungerar detta även en kall vinter?
  6. Ventilationshål i bakkant av huset (eftersom framsidan är ventilerad genom luckan).
  7. Allting ställer jag på sten för att komma upp cirka 30 cm.
  8. Hur behandlar jag stugan mot regn och snö? Räcker det med träolja eller behövs någon panel utanpå OSB-skivan?
  9. Är det värt att lägga golvvärme eller fungerar det med en frostvakt vid kalla vintrar?

För övrigt tänkte jag göra ett enda rum, snedtak istället för den klassiska Disney-kojan så att hundarna (och katterna) kan ligga uppepå men så att snö och regn rinner undan. Dessutom tänkte jag lyxa till det med en veranda och låta taket fortsätter över. En liten ramp upp till verandan för att de ska slippa hoppa upp de 30 centimetrarna. Helst vill jag ha stående panel på ytterväggarna så det ser lite tjusigt ut men i mån av tid kanske jag börjar med ren OSB-skivan och bygger om senare.

Jag kommer sannolikt med tusen frågor till när jag väl ska till och rita samt bygga, men i första hand skulle jag vilja veta om jag överhuvudtaget är på rätt spår. Jag saknar snickarerfarenhet men är villig att lära mig.

OSB skiva på utsidan? Är den inte fuktkänslig och sväller när den blir blött? Jag skulle bygga allt av trä och måla enbart utsidan.

Vad räknar du med att bygget ska kosta och hur stort är det ?

OSB-skiva på utsidan fungerar antagligen inte nej. Har läst på lite...... Kan detta fungera:

Stomme av 45x45 mm regel. Liggande spikregel (typ läkt eller nåt som är lite klenare än 45x45-regeln). Isolering inklämt innanför "rutorna". Stående panel spikad eller skruvad i stommen. Innanför stommen spikas OSB-skivan.

Det var väggen det. :-) Verkar det någorlunda rimligt än så länge?

Jag vill inte att bygget ska gå på mer än 1500 daler. Storleken ska vara ca 120 cm x 60 cm x 60.

osb skivorna klarar väder väldigt bra då de är indränkta i vattentätt lim och jag har sett en osb skiva som legat ute på marken i några år och det enda är att den blivit lite grå på vissa fläckar så jag tror du klarar dig i många år innan det blir behov av byte
och lacka OSB så behöver man en icke vattenbaserad lack då vatten och olja rinner av det så olja är bara att glömma

så skulle jag vara i dina kläder så skulle jag göra den större och utgår man då från OSB skivor så tar man mått som passar där men min grundtanke är att isolera så det räcker och en stor anledning till att nått blir kalt är pga onödigt stor mängd luft ska igenom och det går att hindra med dubbla dörrar så och varför inte använda ett styvt gummiband som gångjärn eller sätta dit en fjäder som håller den stängd även när det blåser lite ute och har man två rum med dörr mellan där med och gärna lite utrymme så de inte bara kan ligga still särskilt när de är två som kan villa leka där med och varför inte göra ett dubbelt tak som en altan ovanpå det riktiga taket med typ trallvirke och sen ha ett plasttag eller plåttak under och leda ner vattnet i en vattenskål så de kan få lite nytt vatten när de regnar

skulle nog tänka mig att 240x120x60 i yttermått borde bli mer lagom i en hundgård med en innervägg på mitten som ger två rum på 110x110cm med det inre rummet med lite värme och vatten och ev matskål i det andra rummet och varför inte sätta in nån liten lampa där med så de har lite ljust även på vinterns nätter

lite rörigt men det var några ideer bara

Tack för synpunkterna. Jag har bestämt mig för att göra kojan dubbelt så stor som ursprungligen: 120x120x60. Större än så tror jag inte behövs. Det blir ett stort rum, eventuellt med en skiva direkt när man kommer in, som man får svänga runt, för att stoppa vinden.

Jag var på byggvaruhuset idag och handlade. Stommen blir utav 45x70 mm regel. Underst lägger jag en asfaboard och som isolering använder jag 70 mm cellplast. Innergolv, inner- och yttertak samt inner- och ytterväggar blir osb-skivor. På taket lägger jag tjärpapp. Taket kommer slutta och vara avtagbart, men jag har inte bestämt helt hur jag löser det. Antagligen reglar jag upp en struktur som lagom passar att stoppa in emellan väggarna, så att man liksom får kila ned taket. Vad tror ni om det?

I framtiden kanske jag täcker utsidan med stående panel, men det känns som att jag vill göra så enkelt som möjligt nu för att få tummen ur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.