C
ChrisWest: Hejsan, detta är mitt första inlägg. Förhoppningsvis blir det fler. :) Jag sitter och funderar lite kring det här med båthus. Någon som har erfarenhet av dessa kanske kan spåna lite kring: - Kan man bygga dem med samma funktion som en varvslup? Huset kommer vara ganska lågt så jag kommer inte kunna lyfta båten över vattenytan, frågan är då om man under vintern (och vid behov på
0 svar · 4,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jo det är nog riktigt att man kan få det att gå som frigga, om man har grannens samtycke (eftersom det ligger precis brevid hans tomt). Men det är ju fortfarande en garageersättning, dvs det skulle ligga på uppfarten precis där man annars skulle kunnat bygga ett garage :) /K
6 svar · 4,2k läst
B
benjon66: [citat] Har samma frågeställning. Min oisolerade friggebod står på plintar och det går inte att komma in under trägolvet för att isolera underifrån. Golvet består av fina "plank" men det går inte att bryta upp eftersom väggarna står på själva golvet som spikades fast innan väggarna restes och spikades fast. Går det att lägga 20-30 mm frigolit inne ovanpå golvplankorna och sedan
25 svar · 15,1k läst
·
J
johaseo: Har tänkt göra om våran 12kvm friggebod till ett åretrunt sovrum. Vad bör man tänka på i en sådan klassiker? Dörren vet jag redan måste byta för det är en plåtdörr utan någon som helst isolering. Övrig isolering kommer jag att komplettera innifrån och golvet ser bra ut vilket är av betong där jag kan klä denna med något skönare trägolv
0 svar · 1,5k läst
O
OMLAJA: [citat] Ännu bättre hjälp får man om man lägger upp lite bilder på arbetets framåtskridande :) Och ni behöver inte känna er ensamma där ni står. En hel hop människor kommer följa arbetet med glada tillrop och ryggdunkanden d^_^b
5 svar · 14,5k läst
J
Josth: Fast blir golvet helt slätt kan det bli väldigt halt också av t.ex. lite oljespill, avfettningsmedel eller likn. Detta golv ser väldigt grovt ut men jag skulle inte slipa tills det blir som marmorgolv utan nöja mig med grovslipning, tvättning torkning och sedan på med t.ex. betongolja (oxan-/nuretanolja ha jag för mig det heter) eller epoxifärg 2-3 lager.
3 svar · 15,0k läst
M
Miixs: Tack för svar! Ja, det är nog möjligt.. men det med tyngden borde nog min sambo vara på det klara med eftersom att han är snickare. Vi kan nog rita det själva. Om vi bygger så blir det med SMV och deras garage var så små =D
3 svar · 2,5k läst
ByggareNick
ByggareNick: Det är rätt. Du kommer inte behöva vänta länge på att få hjälp då. :D Skål
16 svar · 16,4k läst
T
thunberg: Såg på Äntligen hemma att de kommit nån ny skruv som man kan skruva direkt i lecablock utan att borra o plugga. kommer ej ihåg va de heter men de brukar man väl kunna kolla på deras hemsida eller fråga på nån bygghandel kanske.
9 svar · 6,0k läst
M
Mats: Sketchup är inte dumt alls att rita i faktiskt, gratis dessutom så det rekommenderas. vi har tom en tips och tricks tråd http://www.byggahus.se/forum/teknik/24107-sketchup-tips-tricks-och-fragor.html?highlight=sketchup Skogsindustrierna har en bra dimensioneringsguide
1 svar · 1,9k läst
M
Mats: Beror bara på vad man har fölr maskiner tillgängliga :) Har mött en friggebod en gång där den kom åkande på pallgaflar modell XL och ja det var med platta och allt.
14 svar · 18,4k läst
haavard
haavard: Klart den håller kvar fukten, men det gör inget. Du skall ju inte ha den kvar någon längre tid.
5 svar · 15,4k läst
E
eer: Tack för svaren! Jag tar det säkra före det osäkra och flyttar ut den två meter från garaget. Blev en extra vägg att kosta på men kändes enklare. En liten följdfråga. Det blir en tämligen enkel vedbod på runt 12m2, 2-2.30 till tak. Läkt med mellanrum för luftflöde. Kommer ställa den på nedgrävda plattor med luftmellanrum under. Tycker ni att en duk behövs, eller räcker det
6 svar · 14,0k läst
B
Byggagarage: [citat] Färdiga takstolar till mitt 7,2x11,8 landade på 12000:- inkl. frakt. Och det är inte min största kostnad... (Hade jag gjort det själv hade de kostat 9600:- exkl. spik och plåtar.)
6 svar · 3,0k läst
E
eran: Ska till och börja projektera garagebygget, hade tänkt ett garage i krokarna 6x8,5m. Hur skulle ni börja, vilken väg är rätt att gå? De byggsatser jag sett verkar diffa med en par decimeter hit och dit, man kan mao inte börja med en platta och sen välja garage. Har kikat runt på lite prefab garage: www.mellby.com www.lovangersbygg.se www.arlandasnickeri.se www.svenskcarport.se Någon
0 svar · 1,3k läst
A
altervattnet: Har ett gammalt häbre som står i sommarstugan, väldigt fint skick. Den står på plintgrund som inte är rätt gjord, vilket gör att den rör sig jättemycket.. Det är en altan framför den som vi nu ska ta bort eftersom den är i för dåligt skick. Denna altan sitter inte fast i stugan, vilket har gjort att när stugan har rört sig på vintern har vi ej fått upp dörren :( Iaf så har vi
0 svar · 1,3k läst
F
Fridhem6: Jag har planer på att utnyttje en slänt på vår tomt och i källarplanet bygga ett dubbel garage med platta på mark och lecablock/lättbetongblock. Storleken kommer att vara runt 7x8 (bxl). Sedan är det tänkt att ha ett gästhus ovanför garaget. Med tanke på jordtryck kommer man att behöva ta häsyn till avväxling på väggarna eller går det att mura upp väggarna med 19x19x59 block
0 svar · 1,6k läst
S
sad_ant: Erick, i teorin så spelar det ingen roll om underarbetet är rätt gjort. I verkligheten är det många faktorer som spelar roll, stora plattor är oftast mer robust gjorda, lite tjockare osv, samtidigt som underarbetet aldrig är 100% överallt. Viktigt att det är rätt plattor som är "gjorda för" garage.
18 svar · 12,9k läst
Scout
Scout: Eller den här DVD-serien http://www.did.se/ccbygg/dvdorder.asp Den täcker in bl.a. Garagebyggnation http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/dvdlist.aspx
4 svar · 1,5k läst
D
Divvi: Vi har ett kallförråd som står på betongplatta. Panelen sitter direkt på reglarna och det är helt oisolerat. Det är öppet vid takfot förutom "myggnätet". Det kommer bara värmas upp vid behov (för att kunna meka utan tjockvantar...) Efter att ha läst en massa foruminlägg så verkar det som att man inte ska göra något för att minska fukt. Minst fukt med genomdrag alltså. Stämmer
0 svar · 7,7k läst
A
Alko: Här har du 50 000 kronors rabatt: http://www.blocket.se/dalarna/Gardshus_Ernst_Kirchsteiger_27327159.htm?ca=6&w=1 /A
1 svar · 3,5k läst
M
Mall: Ska byta ut min trasiga fanér på garage dörrarna. Har köpt spårad plywood i gran ( de enda måtten som stämmer på tjockleken på det jag tidigare haft). Behöver man ha någon typ av fuktspärr bakom? Är det bäst att skruva, spika eller limma plywooden? Tacksam för svar! MVH Mall :)
0 svar · 6,1k läst
S
Seglarmange: Tack Mats_o! Bra och tydlig lathund! Mvh /Magnus
2 svar · 13,9k läst
M
Mats: Det finns lösa betong/cementskivor i alla fall. Beijer har dem även om de är rätt dyra. Borde ju gå att sätta nån typ av vanlig frigolit under. Lösningen är till just för tilläggsisolering
4 svar · 2,6k läst
H
helsod: Någon som har bild på garageporten Norgate Ribba från Skånska Byggvaror?? Vill gärna se en närbild på porten...
0 svar · 2,7k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Hade tänkt att sätta armeringsjärn med expanderbruk.
5 svar · 1,6k läst
R
Roddjer: Använd tryckimpat OCH tjärpapp. OSB-skiva hade jag valt då denna är mer formstabil. Plast är jag lite av motståndare till, så det skulle inte JAG använda mig av. 95mm isolering räcker gott i väggarna när det gäller ett garage.
1 svar · 1,9k läst
A
andersmc: Tagit in fast pris från minst tre olika. Sedan valt den som verkade bäst, vilket inte nödvändigtvis är den som är billigast. Naturligtvis är jag medveten om att denna metod inte alltid är genomförbar. Ibland får man vara glad om man får tag på EN yrkesman för att göra jobbet, tre olika att välja på är inte att drömma om. Då är det säljarens marknad och som konsument får man
7 svar · 2,2k läst
L
Leffehus: Mera info om bolaget här: http://www.allabolag.se/5567915508 Dom har ännu inte lämnat in sitt första bokslut /Leffe
16 svar · 6,3k läst
T
John J: 40 mm
2 svar · 1,3k läst
T
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.