3 094 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dimension golvbjälklag
Skissar lite löst på att omvandla dubbelcarport till förråd + enkelcarport. En yttervägg finns således. Måtten blir ca 7x3m. Tänkte mura leca i mitten samt ytterkant (mellan bef plintar). Det blir nog en plintrad mellan mitt/ytterkant. Nuvarande bottenfyllning singel ca 40cm, funkar väl eller?
Hur klent bjälklag kan jag ha? Ska användas som förråd alt snickeri, inte garage. Dock inga tunga maskiner.
Isolering får det också bli. 95 i väggarna och 120 tak. Golvet? Beror förstås på bjälklag, funkar cellplast för bättre värde?
Två skift leca 15x15x600 ca 17m, golvbjälklag, tre reglade väggar 45x95, golvspån, isolering, OSB till vägg, gips i taket, en förrådsdörr (inga fönster). El dras från förråd i carportens bakkant, ev ta upp för innerdörr mellan bef förråd o nybygge.
Budget under 20 000:- (kollat Byggmax priser)
Något jag borde tänka på/ändra? Är budgeten rimlig?
Kjell G
Hur klent bjälklag kan jag ha? Ska användas som förråd alt snickeri, inte garage. Dock inga tunga maskiner.
Isolering får det också bli. 95 i väggarna och 120 tak. Golvet? Beror förstås på bjälklag, funkar cellplast för bättre värde?
Två skift leca 15x15x600 ca 17m, golvbjälklag, tre reglade väggar 45x95, golvspån, isolering, OSB till vägg, gips i taket, en förrådsdörr (inga fönster). El dras från förråd i carportens bakkant, ev ta upp för innerdörr mellan bef förråd o nybygge.
Budget under 20 000:- (kollat Byggmax priser)
Något jag borde tänka på/ändra? Är budgeten rimlig?
Kjell G
Jag hänger inte riktigt med. Har du 3 meter spännvidd eller 7 meter, + en bärlina i mitten?Kjell_G skrev:Skissar lite löst på att omvandla dubbelcarport till förråd + enkelcarport. En yttervägg finns således. Måtten blir ca 7x3m. Tänkte mura leca i mitten samt ytterkant (mellan bef plintar). Det blir nog en plintrad mellan mitt/ytterkant. Nuvarande bottenfyllning singel ca 40cm, funkar väl eller?
Cellplast har inte bättre isolervärde.
Jag skulle vilja påstå att enda eventuella skälet att använda cellplast är ifall det skulle ligga mögelfarligt till.
spännvidden blir 3m, var lite luddig där. Misstänker att det behövs nåt på 1,5m iaf verkar det så på friggebodar o altaner. Tror inte mögelrisk är påtaglig, det är visserligen en häck på 1m avstånd men markförhållandena är mycket gynnsamma (grus o sand)
Kan det räcka med 95x45 till bjälklag?
Kjell G.
Kan det räcka med 95x45 till bjälklag?
Kjell G.
Klicka här för att svara