Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
mathiashorn: Jag har nyligen murat mitt garage. Puts på insidan -väntar på hantverkare för utsidan. Isolerad port och allt du skrev. Notan ligger på ca 120´ hittils. Det enda jag köpt in är betong + eljobb.
Rrrrr: [citat] Jo sådana armaturer är inte speciellt dyra. Men ska man ha som arbetsbelysning i en verkstad så ska man nog ha lite mer att åka med.
Hemmakatten: cem77's förslag är mycket bra tycker jag. Själva bodde vi två vuxna i husvagn från april till in i december på tomten innan vi flyttade in i huset. Liten friggebod med toa o handfat (kopplat på ordinarie avloppsstam) o vvb. Duschkabin utanför under tak. Det gick bra, även fast vi inte är purunga och fastän vi fick duscha utomhus i minusgrader. Men, jag kommer aldrig att campa nån mer
Dsl: Nu är porten beställd iaf. Verkade som att vi kunde få den installerad redan nästa vecka. Isf är det ju snabba ryck :) Tack för alla svar. Är lite velig, oftast på grund av snålhet :blushing:
Enk Projektet: Har byggt mitt garage till en totalkostnad under 150000 tusen. 50kvm Betongplatta med 200mm frigg och kantbalk 315mm iso i tak 195mm i väggar Panel utvändigt OSB+Gips och vit målat invändigt Betongpannor Fotränna Panasonic luft/luft värmepump 4 tons billyft Beg dörrar och utan fönster Är inte färdig men har inget mer att handla Finns några dåliga bilder här
Bowman: [citat] Nej det var riktigt skönt, verkligen! Tack, och det var så lite så.
Bezt: Di kan ju alltid skriva en steg-för-steg guide Epoxigubben om du känner att du har tid över, finns alltid nån som det intresserar med massa kunskap.
saturnus: Ja det är riktigt som Jan-Å skriver, att ett bygglov inte kan undanröja grannens rätt att yttra sig, det vore hemskt annars.
Mikael_L: [citat] JA. http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket%20_informerar/2008/2008_6.pdf
moore: Tack för ditt svar, absolut är det bättre med konkreta frågor. Jag tänkte mer på om det redan fanns någon befintlig sida med "all" samlad information som berör. Lycka till med bygget, det ser bra ut!
v-g: Ja vad säger fsk-bolagen? Hör med ditt så vet du vad som gäller för dig. ;) Skriftligt så har du ditt helt på det torra. Plåt är nice då kan man även högtryckstvätta inomhus (bra särskilt på vintern ;) ).
andersmc: http://malcolmsson.se/friggebod/
Mats: med snözon 1,5 så vill lathunden ha 45X145 i både över och underarm
chrleh: Är det någon som byggt denna byggsats? Var det svårt? Några problem? Tycker den känns lite klen i vridstyvheten....K-Rauta har en sådan på parkeringen i Sollentuna. http://www.jabo.se/sv/produkter/garage-carport/carport-exklusiv/ Kommetarer med att "man får vad man betalar för" vill jag inte läsa. Priset är rätt bra...ca 31000kr..
Lars K: Ok, ingen friggebod, med den kanske kan få namn efter någon annan politiker;) Vad kallar man en sådan? Hursomhelst lät ju lådbalken som ett billigt alternativ till limträ, iallafall på ett "äkta" friggebodsbygge. Hur klarar lådbalken spännvidder på 6 m? Vågar man placera en dörr direkt under takbalken, eller bör den ha en genomgående stående regel som håller upp tyngden?
på landet: Här va lite diskussion om det, plus flera trådar som länkas till det. Hoppas det ger något, http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13788-hur-goer-man-en-stenkista.html //H (PS. Snyggt bygge på bloggen, man blir ju sugen o sätta igång)
FredrikR: Elen kan gå där den går. Inget som behöver dras om, om du inte har andra anledningar än just detta då. :)
johan76: Här kan du följa mitt bygge. Måtten är 4x11,5 meter http://hanzons.blogspot.com/search/label/Carport
Beape: Jag har spanat in Covent Garden. De verkar enkla att bygga och underhållsfria. Det du inte får är charmen i en snickrad friggebod.
Hubbe2: Sinnessjukt dyrt. Be dem speca upp vad av materialet som kostar de pengarna. Jag har fått offerter på 20-23000kr för material vid min takomläggning. då snackar vi 140kvm. papp, läkt, pannor, vindskivor m.m. Ska de dessutom ha 24000kr för arbetet? Det motsvarar ju minst 48 timmar? 4,8timme per m2 att pappa om? /C
Mats: Utan att ha räknat på det så skulle jag säga att det ska gå att fixa med tex två liträbalkar längs långsidorna tex.
malmberganna: äää näää det var lite väl å ta i. Är på jakt efter stugor definitivf under 100000 kanske tom under 50000....
jojjje: Bor i skåne... Jag köpte portarna hos min lokala bygghandel, och monterade själv. De är väldigt enkla att montera!
Benny_Steen: Jag har byggt färdigt mitt garage på 74m2 (för 4 bilar ) här i Umeå. Jag kunde inte speciellt mycket praktiskt när jag började men med hjälp av böcker, webben och sunt förnuft blev det mycket lyckat. Golvvärme och bra ljus. ekonomin blev också bra då jag är sparsam av mig. Bra du gjuter in golvvärmeslang direkt, kostar inte mycket men kan vara guld värt. Är en rent hobbybils
cem77: [citat] Är tanken att den ska sakna golv och ha plattor eller packat grus som golv? Isåfall är det ju inga problem att ställa den på tryckt virke, papp emellan och sen friggeboden. Har den däremot ett trägolv så behöver du få upp den lite för att hålla golvet torrt och rötfritt.
Förmannen: Hej! Kan någon lämna tips vart jag kan få tag i en slagport till garage med runda fönster i till ett rimligt pris