2 495 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vedbod
Tänkte bygga mig en vedbod på ca 15 m2
Hur tror ni att det funkar att bygga med leccablock som grund istället för plint som man sedan bygger på?
Hur tror ni att det funkar att bygga med leccablock som grund istället för plint som man sedan bygger på?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Två fördelar med plint;
-Står teoretiskt emot tjälskjutning
-Håller fast byggnaden när det stormar
Å andra sidan, många vedbodar är byggda på sättet du nämner, en möjlig nackdel är att blocken kan spricka ganska lätt.
-Står teoretiskt emot tjälskjutning
-Håller fast byggnaden när det stormar
Å andra sidan, många vedbodar är byggda på sättet du nämner, en möjlig nackdel är att blocken kan spricka ganska lätt.
Tror du att de spricker pga tyngden? Det kommer ju bli ett par kubik ved i den och det väger ju en del
Kanske köra hörnen med plint och block därimellan eller är jag ute och cyklar då?
Kanske köra hörnen med plint och block därimellan eller är jag ute och cyklar då?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Har du möjlighet att bygga boden utan fastreglat golv så gör det, det sparar du pengar på. Många använder vanliga lastpallar som "golv". Jag förstår om frågorna är många och man blir frustrerad för att inte svar kommer fort nog. Observera bara bland svaren att många här är glada amatörer, själv är jag elektriker, men eftersom jag inte litar på hantverkare är jag skapligt påläst på bygg etc. också.
Klicka här för att svara