Spett och slägga
Spett och slägga: Ladan går vid tomtgränsen så jag kan inte justera garaget i sidled :(
2 svar · 1,1k läst
·
Spett och slägga
Spett och slägga: Helst ska man lägga material på ogrävd mark för att inte få sättningar. Men padda med en tung padda ordentligt så blir det bra, typ Swepac 455 motsvarande.
4 svar · 13,9k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, Jag bidrar med några funderingar.. Stolpar som ska bära ett tak vill jag försöka få ner rätt i jorden (plint) eller fastgjuten balksko (om det är berg). Räcker det med 2 främre stolpar för att klara spännvidd på främre bärlina och krav för snölaster? Skjutpartierna bör stå på trallen. Annars tror jag du får problem med snö/vatten och fukt. Lägg gärna en tvärgående
1 svar · 5,7k läst
GoForIt
GoForIt: Ja, men då talar vi ju helt andra konstruktioner och dimensioner på virket. (Därav min reaktion på det låga priset) Har du nära geografiskt till leverantören du länkade till så ring och hör vad en sådan lösning skulle kosta. Transporten av takstolarna är väl också en post att väga in.
6 svar · 5,5k läst
GoForIt
GoForIt: Beroende på markförhållandena så kan det ju finnas risk för sättning långsiktigt. Ett alternativ kanske kunde vara att kapa ner den något. Det går inte att fylla upp med stenmaterial eller plattor framför?
1 svar · 1,2k läst
M
Mats: Det jag avsåg är insidan av taket. Det ska ju kläs med nått?
9 svar · 2,5k läst
·
F
ferroz: Marw200: Blev det en port från Byggmax? Funderar på en sådan själv?
11 svar · 7,2k läst
T
tommis72: Finns det ingen som gjort nått liknande ? Förstår att det blir en del jobb.
2 svar · 1,2k läst
G
gogu: Nått måste ju staga i sidled antingen tex panel. skiva el sträva. Så det beror ju helt på konstruktionen.
1 svar · 6,2k läst
·
Roev08
Roev08: [citat] Byggaren här anser att det ska räcka eftersom kanterna inte är fullisolerade. Som sagt, det räcker med 10 grader så inte verktygen rostar och färgen fryser..
4 svar · 1,6k läst
jojjeblom
jojjeblom: 220-230cm
2 svar · 2,5k läst
jojjeblom
2 svar · 2,5k läst
H
Hemligt: Snözon: Stockholm Takstolar är w-varianten (se bild). 6 st takstolar 145x45 med 70x45 reglar i dubbelv:t och 120x45 i underramen. [bild] I underramen har man satt tvärgående mindre virke som man skruvat fast enkelgipset i. På insidan av garaget har man monterat 70x45 reglar från golv till underramen. 4 st per långsida. Inga på kortsidan. Oklart om dessa är en del av bärande konstruktion
3 svar · 1,8k läst
J
Jimmu: Har fått klart med att det är fritt fram att gjuta platta, sätta upp en vägg och montera en garageport i min befintliga carport. [bild] Så här ser carporten ut i dagsläget. [bild] Hela konstruktionen står på vad det verkar som gamla lyktstolpar som det svetsats fast ett vinkeljärn 100x100mm Hur skulle ni gjuta plattan? Har funderingar på om man kan svetsa fast plåtar mot det
0 svar · 4,8k läst
anders07
anders07: Först bör du ju kontrollera hur det ser ut under golvet, är det t.ex. grus som sjunkit undan så bör du ju fylla upp det först. Jag skulle sen ta bort allt löst och laga hål med betong eller typ "husfix" om det är mindre hål (=kortare torktid). Sen beror det ju lite på hur ojämnt det är om det vore bäst att flytspackla ett varv. Använd sen flexfix och flexfog så är du på säkrare
1 svar · 1,8k läst
P-plats
P-plats: [citat] Ett mycket prisvärt förråd. Funderar själv på att bygga en friggebod för gräsklippare m.m. och har inte bestämt hur jag ska göra med grunden. Idéerna i mitt huvud är nog lite överdrivna och man behöver inte göra det svårare än man måste. :) [citat] Den finns allt kvar, står bara inne och gottar sig i väntan på våren... ;)
18 svar · 9,7k läst
·
G
Gukken: Angående brandklassade dosor så finns det dosor med inbyggda svällband. Dvs när det blir för varm så sväller bandet och skyddar på så vis. Vid en brandklassad dörr kan det vara en god idé att ha både branddrev och brandfog. Vet dock ej om det är krav i garage - villa anslutning. Vid klass EI60 så skall även gipsskivorna brandfogas mot tak och golv.
17 svar · 13,7k läst
E
ericslund: Hej på er! Jag har precis börjat planera renoveringen av vårt (isolerade) garage. Som det ser ut kommer det mest att likna ett nybygge där jag har den befintliga plattan att förhålla mig till. Några större förändringar är inte planerade, mer än att låta den nya leca-sockelns höjd bli en "bonus". Garaget är långsmalt och jag mäter det till 1040 x 290 cm. På de 290 centimeterna
0 svar · 1,8k läst
N
Nadjanda: Håller på att bygga en villa och tänker köpa förrådsdörren tidigt för att kunna låsa in verktyg under byggtiden. När jag tittade på lås öppnade sig en djungel av låshus, slubleck, enkel och dubbelfall, cylinder, säkerhetsklass mm. Jag har kollat med försäkringsbolaget som hänvisar till SSF som hänvisar till SLR (Sveriges Låssmedsmästares Riksförbund) där det finns en del
0 svar · 4,6k läst
S
saiter: Uppdate?
13 svar · 5,2k läst
·
S
13 svar · 5,2k läst
·
T
tynell: Friggeboden ska primärt användas som förråd/förvaring, så att det låter lite gör inget. En solfläkt hade säkert varit en bra lösning, men det är 3000 pix jag gärna lägger på annat just nu :-) Får bli när det dags att uppdatera till Frigga v1.5. Men en fläkt av badrumstyp skulle kanske kan funka, de går ju att få tag på rätt billigt. Eller så börjar jag helt enkelt med bara
10 svar · 36,4k läst
·
L
LuleEriksson: Jag har lagt klinker, och då la jag så att sista plattan gick utanför garageporten. Sedan har jag en en bockad aluminium-durkplåt, bockad i två steg. Plåten går några cm innanför porten, sedan bockad där klinkersen slutar, och sen bockad en gång till där plattan slutar. Blev helt ok tycker jag.
4 svar · 10,0k läst
·
V
Villavilse: Ja måste man det? enligt firmor måste man det för att få upp värmen och få bort "källarkänslan". Jag vet inte. Jag har hört om väldigt tunna golv med golvvärme i. Jag vet att det blir ganska lågt i tak då högst 2m, men å andra sidan kanske det är bra om man inte vill ha högre fastighetsskatt i framtiden? 300 000 bara för ett golv känns för mycket, det säljs ju hela hus för
6 svar · 6,0k läst
M
Mackkan: Det där med miljön köper jag inte. Har ju ingen oljeavskiljare om man parkerar ute. Har funderat lite mer och tror att jag kommer köra rör rakt ner i backen samt någon typ av filter i röret som går att byta ut, exempelvis markduk. Vad tycks?
6 svar · 3,0k läst
T
tobbew: Ok, tack för input. En fullkomligt annan fråga, med hänsyn till bilden: Är det någon som förstår varför putsen så tydligt visar lecastenarna och dess fogar? Det är inte alla delar av putsen som är så extrem som detta parti. :) Blir det bra när man målar tro, eller kan det lysa igenom där med?
2 svar · 1,5k läst
A
Anders299: Yes, det får väl bli och testa med högtryckstvätt. :) [citat] Jo, det är jag också rädd för att det skall hända. Men du föreslår vad då? Diamantklinga och vinkelslip?
7 svar · 3,9k läst
·
M
MrPerllon: Är i tagen att planera ett friggebodsbygge och försöker läsa på mig så mycket som möjligt innan. Tanken är att köpa en "byggsats". Tar gärna del av projekttrådar och hemsidor som dokumenterat sitt bygge.
0 svar · 1,1k läst
H
huggan: Såg att du inte skulle ha vanlig vägg i mitten. Under golvet 90*360 och nockbalkarna 115*495. Snözon två.
2 svar · 2,2k läst
·
M
Mackkan: Jaha nu förstår jag hur du menar. Men då kan man ju hellre köpa en högre port som hamnar närmre taket. Det smartaste är ju att ha portskenorna monterade längs med innertakets lutning.
15 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.