13 879 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Garagegrund - hur djupt måste jag gräva?
Hej alla glada,
Jag gick åstad och köpte en traktorgrävare och är nu i full fart med att gräva
ur där det för inte så länge sedan stod en murken carport. Planen är att gräva ner
en bit och sedan lägga dit ett lager sand och ett lager makadam varefter det skall dit
kantformar, frigolit, armeringsnät och betong.
Bara för att kolla läget så grävde jag ikväll ett hål på kanske 1,80 m ner i backen,
och nu verkar det vara en blandning av sand och matjord i proportionen 70/30.
Ju mer material jag tar bort, desto mer sand och makadam behöver jag ju köpa,
och jag undrar hur djupt man egentligen bör gräva för att åstadkomma en stabil grund
för en garageplatta?
Tacksam för initierade svar!
/P
Jag gick åstad och köpte en traktorgrävare och är nu i full fart med att gräva
ur där det för inte så länge sedan stod en murken carport. Planen är att gräva ner
en bit och sedan lägga dit ett lager sand och ett lager makadam varefter det skall dit
kantformar, frigolit, armeringsnät och betong.
Bara för att kolla läget så grävde jag ikväll ett hål på kanske 1,80 m ner i backen,
och nu verkar det vara en blandning av sand och matjord i proportionen 70/30.
Ju mer material jag tar bort, desto mer sand och makadam behöver jag ju köpa,
och jag undrar hur djupt man egentligen bör gräva för att åstadkomma en stabil grund
för en garageplatta?
Tacksam för initierade svar!
/P
Har inget svar hur man ska göra, men hur jag gjorde.
Grävde 40 cm, la på makadam som vibbrades så jag låg på 20 cm under mark. kantbalkarna gjordes 30 cm, så färdig platta hamnade 10 cm över mark.
Det var 10 år sen och garaget står kvar.
Grävde 40 cm, la på makadam som vibbrades så jag låg på 20 cm under mark. kantbalkarna gjordes 30 cm, så färdig platta hamnade 10 cm över mark.
Det var 10 år sen och garaget står kvar.
"Grundregeln"
är ju att allt organiskt material ska bort, växtlighet, matjord, rötter, mm. Är marken ok så brukar man gräva ur så pass att man kan lägga 10-20cm makadam under plattan.
Är du orolig över att marken skulle kunna vara tjälskjutande så lägger du randisolering runt din platta.
Är du orolig över att marken skulle kunna vara tjälskjutande så lägger du randisolering runt din platta.
10-15cm(beroende på hur mjuk marken är) 0-45, padda 6 överkastet. 7-10cm singel att jämna av med och sätta formen i. formen är 40cm.
Så, 40+10+10= 60cm underden höjd där du vill ha färdigt golv i garage.
Glöm inte räkna med packningsmån när du räknar på material.
Så, 40+10+10= 60cm underden höjd där du vill ha färdigt golv i garage.
Glöm inte räkna med packningsmån när du räknar på material.
Helst ska man lägga material på ogrävd mark för att inte få sättningar.
Men padda med en tung padda ordentligt så blir det bra, typ Swepac 455 motsvarande.
Men padda med en tung padda ordentligt så blir det bra, typ Swepac 455 motsvarande.
Klicka här för att svara