Hej

Jag tänkte ha följande lösning på vägg till min 25 kvm verstad (minst 10 grader året runt)

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 11.56.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med ett undantag, jag ska ha liggande panel, så läkten till luftspalten måste vara ståendes.

Utifrån är det alltså:
Panel (liggandes)
Luftspalt (med ståendes läkt)
Vindpapp
Regel med isolering mellan
Plastfilm
Extra isolering.
Plyfa

Min fråga är:
Kan man inte ha exakt samma lösning på ryggåstaket?
Fast istället för ytterpanel så blir det råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, och sen betongpannor.

Dvs använda vindpapp istället för masonite.
Jag ser till så att isoleringen inte trycker upp och täpper igen luftspalten!

Tack

yakumo skrev:
...
Dvs använda vindpapp istället för masonite.
Jag ser till så att isoleringen inte trycker upp och täpper igen luftspalten!

Tack
Det är väl där problemet ligger. Hur "ser du till" att inte luftspalten blir tilltäppt, den är ju knappast inspekterbar.

Ett alternativ är annars att byta ut takpappen mot en diffusionsöppen takduk och bygga utan luftspalt.
Så hade i alla fall jag gjort (vilket inte är något bra argument i och för sig :o )

Masonit har man för att det kondensvatten som vid enstaka tillfällen kan bildas ska kunna rinna av utan att skada något.

KnockOnWood skrev:
Det är väl där problemet ligger. Hur "ser du till" att inte luftspalten blir tilltäppt, den är ju knappast inspekterbar.

Ett alternativ är annars att byta ut takpappen mot en diffusionsöppen takduk och bygga utan luftspalt.
Så hade i alla fall jag gjort (vilket inte är något bra argument i och för sig :o )
Genom att inte pressa in så mycket isolering och att ha ganska tjock läkt så är jag övertygad om att det är lugnt.

injonil skrev:
Masonit har man för att det kondensvatten som vid enstaka tillfällen kan bildas ska kunna rinna av utan att skada något.
Ja, men det kommer det att göra på vindpappen också.

Du Ska/bör ha CC 30 på läkten om du tänker köra gips

Mats skrev:
Du Ska/bör ha CC 30 på läkten om du tänker köra gips
Jag ska köra OSB. Det är en verkstad och jag vill kunna skruva upp saker på väggen lite var som.

Var taket jag avsåg. Har för mig att det är samam regler där för OSB

Mats skrev:
Var taket jag avsåg. Har för mig att det är samam regler där för OSB
Jag förstår inte vad du menar?

Jag ska ha råspont på innertaket (ryggås).
Innerväggsbeklädnad tänkte jag ha osb med cc 60cm.

Det jag avsåg är insidan av taket. Det ska ju kläs med nått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.