Hej
Jag tänkte ha följande lösning på vägg till min 25 kvm verstad (minst 10 grader året runt)
Med ett undantag, jag ska ha liggande panel, så läkten till luftspalten måste vara ståendes.
Utifrån är det alltså:
Panel (liggandes)
Luftspalt (med ståendes läkt)
Vindpapp
Regel med isolering mellan
Plastfilm
Extra isolering.
Plyfa
Min fråga är:
Kan man inte ha exakt samma lösning på ryggåstaket?
Fast istället för ytterpanel så blir det råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, och sen betongpannor.
Dvs använda vindpapp istället för masonite.
Jag ser till så att isoleringen inte trycker upp och täpper igen luftspalten!
Tack
Jag tänkte ha följande lösning på vägg till min 25 kvm verstad (minst 10 grader året runt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett undantag, jag ska ha liggande panel, så läkten till luftspalten måste vara ståendes.
Utifrån är det alltså:
Panel (liggandes)
Luftspalt (med ståendes läkt)
Vindpapp
Regel med isolering mellan
Plastfilm
Extra isolering.
Plyfa
Min fråga är:
Kan man inte ha exakt samma lösning på ryggåstaket?
Fast istället för ytterpanel så blir det råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, och sen betongpannor.
Dvs använda vindpapp istället för masonite.
Jag ser till så att isoleringen inte trycker upp och täpper igen luftspalten!
Tack
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl där problemet ligger. Hur "ser du till" att inte luftspalten blir tilltäppt, den är ju knappast inspekterbar.yakumo skrev:
Ett alternativ är annars att byta ut takpappen mot en diffusionsöppen takduk och bygga utan luftspalt.
Så hade i alla fall jag gjort (vilket inte är något bra argument i och för sig
Genom att inte pressa in så mycket isolering och att ha ganska tjock läkt så är jag övertygad om att det är lugnt.KnockOnWood skrev:Det är väl där problemet ligger. Hur "ser du till" att inte luftspalten blir tilltäppt, den är ju knappast inspekterbar.
Ett alternativ är annars att byta ut takpappen mot en diffusionsöppen takduk och bygga utan luftspalt.
Så hade i alla fall jag gjort (vilket inte är något bra argument i och för sig)
Klicka här för att svara