Jag har en port med motorn Magic 1000. Nu vill jag ha en knapp för öppning/stängning invändigt. Tänkte mig en vanlig strömbrytare med återfjädrande knappar. Antingen en knapp för både öppna och stäng eller en för öppna och en för stäng, beroende på vad som är möjligt.

Är det någon som vet hur man gör?
Kollar i manualen (länk) och under 11. Anslutningar läser jag att anslutning 3 och 4 kan programmeras. Under 18. Programmering och C6 funktion anslutningar kan jag läsa hur dessa kan programmeras.
Frågan är hur jag kopplar dessa, sluter kretsen för att ge en impuls?

Sen blir jag förbryllad, under 21 Extra anslutningar kan jag läsa att det på styrkortets klämma 14 och 15 går att ansluta impulssignal "t.ex. väggknapp". Men var programmerar man vad som ska hända när denna impuls triggas? Och hur ska denna kopplas, skall man sluta kretsen mellan 14 och 15 eller vad?

Vad är skillnaden på att koppla sig på de externa anslutningarna 3/4 eller på styrkortets 14/15?

Det är nog så enkelt att om du sluter 14 och 15 (impuls) så öppnar porten om den är i stängt läge och den stänger om denredan är i öppet läge.Det är bara att prova med en lös kabelbit.

roland53 skrev:
Det är nog så enkelt att om du sluter 14 och 15 (impuls) så öppnar porten om den är i stängt läge och den stänger om denredan är i öppet läge.Det är bara att prova med en lös kabelbit.
Ja, det är ju så jag tror också, samma sak med extern anslutning 3 och 4 (som dessutom går att programmera till hur man vill ha dem). Men jag hade helst velat VETA innan jag börjar labba sönder motorn :)

Just nu ligger motorn i kartongen då takgipset inte är på plats, så jag har några dagar på mig att leta fram ett svar.

Ja, hur säker måste du vara? :confused:

Det står ju klartext i kapitel 21 att det är plint 14 & 15.

Det handlar om impulsstyrning. Du måste ha en återfjädrande kontakt. Du kan inte använda en till/från kontakt.
Du behöver inte programera någonting.

roland53 skrev:
Ja, hur säker måste du vara? :confused:

Det står ju klartext i kapitel 21 att det är plint 14 & 15.

Det handlar om impulsstyrning. Du måste ha en återfjädrande kontakt. Du kan inte använda en till/från kontakt.
Du behöver inte programera någonting.
Jag tänkte inte på att "impulsstyrning" bara borde kunna betyda öppna/stäng. Så ja, du har nog helt rätt.
Blir lite nyfiken på vad anslutningarna 3 och 4 gör om de andra anslutningarna ändå gör samma sak.

Tack för dina svar.

Om du lyckas fixa en knapp på insidan som öppnar/stänger får du gärna visa hur du gjorde. Jag är nämligen ute efter samma sak. Jag kommer att köpa en Magic 600.

Anna1984 skrev:
Om du lyckas fixa en knapp på insidan som öppnar/stänger får du gärna visa hur du gjorde. Jag är nämligen ute efter samma sak. Jag kommer att köpa en Magic 600.
Det ska jag göra. Dröjer som sagt ett tag, beror på hur mycket tid jag får till byggandet.

eidlert skrev:
Det ska jag göra. Dröjer som sagt ett tag, beror på hur mycket tid jag får till byggandet.
Perfekt, mitt garage kommer inte vara klart förens i sommar, så jag har tid att vänta :-)

Det handlar om en 2-trådig kabel av ringledningskvalite'. Därefter är det bara hur snyggt kabeldragning du kan göra.Ingen raketventenskap.
Om du har möjlighet; planera ett tomrör och en infälld dosa på önskad plats redan under byggtiden så blir installationen riktigt snygg.

S
Jag kopplade in två trådar till en vanlig brytare med impulsfjädrar

Visserligen Hörmann

• ImageUploadedByByggahus.se1389447952.754557.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1389447965.632272.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1389447979.398761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Och det fanns ingen möjlighet att låta bli gul/grön tråd? :)

• Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
S
GK100 skrev:
Och det fanns ingen möjlighet att låta bli gul/grön tråd? :)
Bra poäng där! Skall åtgärdas

• Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Bara att köpa valfri återfjädrande tryckknapp.

På mun crawford va det dån dör rj45 eller vad det heter. Som telekabel.

Ang. anslutningarna 3 & 4 så är det programerbara ingångar (se C6, kap 18). Tex kan ingång 3 växla mellan öppna och stäng, samtidigt som 4 tex kan vara en ren stängsignal.

duell skrev:
Ang. anslutningarna 3 & 4 så är det programerbara ingångar (se C6, kap 18). Tex kan ingång 3 växla mellan öppna och stäng, samtidigt som 4 tex kan vara en ren stängsignal.
Vet inte varför jag krånglar till det. Det är ju så det står i manualen. Jag var väl osäker på hur man "triggar" impulsen. Men det verkar ju vara att man ska sluta kretsen.
ska prova detta lite mer sen när motorn monterats, ska nog måla taket innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.