Byggahus.se

friggebod/skotergarage 22kvm

1. D
    Medlem Nivå 1
    hej

jag funderar på att bygga en friggebod på ~22kvm (attefall)

jag hade velat bygga den ~4,8x4,6 men alla byggsatser samt inlägg jag hittar bygger alla sina avlånga, finns det någon anledning? är det något som blir sämre av att bygga den mer fyrkantig? det skulle passa mig bättre för att kunna köra in och ut 2st skotrar utan att behöva backa eller dra dom åt sidan väl inne i bodan, och så tycker jag det skulle passa bättre på tomten

Den ska vara helt oisolerad och inte ha några fönster och bara 1 eller 2 "ladugårdsdörrar", när jag räknar på virke+plåt så hamnar jag på runt 20,000 (med rabatt, hade kanske varit 22-23utan) men det ser ut som att alla andra på forumet får lägga så mycket mer? vad är det som kostar?

hela min beräkning hade jag inte på datorn framför mig nu, men några utdrag:
    takplåt 4000
    ytterpanel 5000
    reglar till väggar 1300 (45x120)
    regel till golv 750kr (45x145)
    slätspont (27x120mm) till golvet 2300
    9-12 lecablock(som stugan ska stå på) 500kr
    takstolar(färdiga) sadel 4845 mm 22° 5st totalt 3500

är det nånting jag missar som kostar? eller låter nån av sifforna helt galet?

tacksam för all hjälp

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Anledningen till långsmala byggnader är väl ofta att man vill komma ner i dimensioneringen av takbjälkar etc.

Slutkostnaden handlar ju ofta om hur mycket "finesser, finish och utförande" man vill ha.
    Det tillkommer ju trots allt en del för det du anger, som ex. beslag, infästningar. Färg? Underlag?

Två saker som jag tänker spontant på är golvets bärighet med tanke på att du ska köra snöskoter på det.
    Sedan tycker jag ditt pris på färdiga takstolar med den dimensionen (och hyfsad snöklass) låter väldigt lågt. Men du kanske har särskilda förutsättningar..?

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Kom på en sak till..
    Just gällande Attefallshus finns ju särskilda regler. Bl.a. max 4 meter i nock.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren GoForIt!

underlaget tänkte jag gräva ner typ 50-80cm, lägga markduk och fylla med grus, och ställa lecablocken på det, har fri tillgång till en minigrävare så grävande är inga problem

blir inte så mycket finesser, ska vara enkelt och funktionellt, därav "ladugårdsdörren", blir väl lite gångjärn och nån form av hänglåslösning

kanske använder slätspont 44X145MM istället som golv istället, som du säger så den den ju bära upp snöskotrar

köper grundmålad panel och målar först nästa år tänkte jag, så övrig färg är inte med i "årets budget" :)

hittade takstolarna här, är inte så insatt så vet inte om dom inte duger till ändamålet?
    http://www.lundqvisttakstolar.se/takstolar
    4845 mm ,22° , Sadel , 688:- /st x 5

http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/4845-22.pdf

Takstolar är 1185hög, friggeboden ska bara vara 2meter golv till tak, så även med golvet och lecablocken borde det inte bli mer än 4meter?

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Men de takstolarna bygger väl på att det finns en avstyvning (stolpe/bärande vägg) på halva avståndet för underramen..
    Hade du tänkt det?

6. D
    Medlem Nivå 1
    Nej det hade jag helt missat, tur att du påpekade det! finns det speciella takstolar som inte kräver det?

7. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ja, men då talar vi ju helt andra konstruktioner och dimensioner på virket. (Därav min reaktion på det låga priset)
    Har du nära geografiskt till leverantören du länkade till så ring och hör vad en sådan lösning skulle kosta.
    Transporten av takstolarna är väl också en post att väga in.