M
m800sweden: Tackar för alla tips, blev mycket enklare nu :) Jag har tänkt gjuta in golvvärmeslang för att ha en grundvärme på ca 10 grader och komplettera med en aerotemper när jag vill meka (drar kulvert från stallet). Hur bör man göra med fukten som blir när man värmer underifrån, blöt bil och traktor etc?? Ingen som hade tips på nån bra formgjutning-sida??
7 svar · 1,8k läst
·
V
Villavilse: Grästorpsstugan, Sorselestugan, Falustugan, Coffeanddreams
2 svar · 2,9k läst
Östlund
Östlund: Med en timopump så kan man gjuta nästan vart man vill. Nu tog jag bara första bästa sida jag hittade http://www.tbassistans.se/site/?page_id=12 Vattenledningar kan ju ofta gå med i vägg och golv i isoleringen så nära innerskalet som möjligt. Så det ser inte jag som något problem.
4 svar · 3,8k läst
Östlund
Östlund: [citat] Ja precis. Är det en bod så kan man ta ett koben eller domkraft och justera med också :)
15 svar · 34,9k läst
Z
zanborak: tack för alla svar. suterräng går inte!
10 svar · 5,9k läst
·
A
Atom: Ser häftigt ut!
1 svar · 7,1k läst
·
M
-MH-: Snö och regn från bilen endast!
2 svar · 1,5k läst
·
thomas33
thomas33: Amerikanskt färgglatt hus på hjul med lite smarta lösningar, för att få plats med det som gör det bekvämt: https://www.youtube.com/watch?v=IgRkXAW_9M0#t=769
0 svar · 2,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vill du slippa kant inåt får du låta stenen sticka ut 9mm utåt. Blir ett skapligt mätande då men.. :)
11 svar · 2,8k läst
V
Vellinge: Har haft koll på blocket i ett par månader.... Såg däremot en annons från ett företag som sålde begagnat men skrev inte ner deras uppgifter....
2 svar · 6,6k läst
S
saiter: En till: http://www.blidsbergs.se/byggnader/hallbyggnader Vad är anledningen till att du vill ha i plåt istället för trä? //AA
4 svar · 6,8k läst
H
Hasajo: Hur gick det med placering? Vi är i liknande situation?
3 svar · 4,2k läst
T
The_Nyll: [citat] hmm, där kan jag erkänna, de där förstod jag riktigt. hmm
43 svar · 18,2k läst
·
Ketang
Ketang: Vi planerar att bygga hus och kommer då ev att bygga stall med lösdrift och funderar på vad som blir billigast och enklast att bygga med. Någon som byggt stall och som vill visa bilder på olika lösningar och dela med er av era erfarenheter?
0 svar · 2,1k läst
M
magnetens: Installerar du på firman kan du ju även dra av momsen! För vanliga villainstallationer så kan ett riktpris vara ca 15000:-/kW installerad effekt. Alltså en rejäl privat 10kw anläggning ca 60m2 som producerar runt 9000 kwh/år går då lös på ungefär 150000:- Sen går det givetvis att bygga både billigare och dyrare anläggningar om man vill. (Byggde min anläggning för ungefär
45 svar · 8,6k läst
S
sledgas: Köpte sommaren 2011 ett garage i moduler från en välkänd leverantör inklusive garageportar från en annan tillverkare. Portarna monterades och målades omgående enligt konstens alla regler, men idag uppmärksammade jag att flertalet spikskallar börjat rosta. 3,5 år senare? [bild] [bild] Jag förutsätter att något blivit fel vid tillverkningen, för ingen seriös tillverkare av
0 svar · 1,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: En tanke slog mig: Det jag skrev om stomljud i huset från en vägghängd utomhusdel gäller kanske bara för hus med trästomme (vilket jag har). Det kanske inte blir några märkbara vibrationer i väggen när det är tegel, som i ditt fall. Någon med tegelhus som vet?
9 svar · 2,3k läst
P-plats
P-plats: Om inga grannar tycker det är några problem och den fått stå där så länge utan problem så tror jag inte du skulle få problem även om du bygger ett växthus också... Skulle mot all förmodan kommunen bry sig får du väl riva friggeboden.
6 svar · 6,1k läst
Isakare
Isakare: Det går inte rakt av att ta en horisontellt öppnade port (90 grader) och bara byta skenor, man måste anpassa fjädrar och vajertrummor. Tänk så här: En port som öppnar 90 grader utövar en kraft neråt på nära 0 kg när den är öppen. Om porten är takföljande som på bilden utövar den hela portens vikt neråt. Om tex 2 av 4 blad ligger horisontellt, är det ju halva portens vikt
10 svar · 15,2k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: [citat] Ok det var nog lite över min kunskap då kanske ;( men tack för bra svar. är det någon möjligtvis som kan tipsa om någon konstruktör som kan hjälpa mig med detta för en billig peng? Fick en offert från de som vill göra geo teknisk undersökning på 30 000 kr och då ingick pålplanen för 10000 kr känns som det är väldigt mycket pengar?
8 svar · 4,3k läst
J
JOW: Jag tänker mig att det nog är lättare att bygga det som en traditionell friggebod isåfall. Alltså på plint. Men plintarna byts ut mot lekablock som detta rum i rummet står på. Beroende på spännvidd och storlek behöver bjälklaget inte ha så stora dimensioner.
1 svar · 1,9k läst
T
The_Nyll: jo, jag har fått nya förslag, samma stolar men med lutning 36 grader så dem blir nog bra. Och ska nog köra 3.5m ramverkstolarna så man får lite förrådsutrymme även om vissa gnäller att ska göra så på hela taket, men då känns del lite, realistiskt? behöver jag så mkt? så saxstolarna blir nog på 8m.
7 svar · 26,2k läst
·
B
Bluff: Hej Kan ni tipsa om tillverkare/leverantör av en funkis-frigga på ca 15 kvm. Så billig som möjligt (man får ju jämföra vad man får) Snygg?!? Allt är relativt... Den vi hittat är denna: http://www.bauhaus.se/lillevilla-215-element.html Har ni något annat förslag? /Johan
0 svar · 3,3k läst
S
Silver 60: [citat] Nej det är ett annat dalaföretag. Duktiga tycker jag, med facit i hand skulle jag förstås ha sagt till att jag ville ha fall på hela ytan där bilarna står. Tog det för givet när allt annat dom gjorde va mycket bra. Men nu har jag lärt mig till nästa gång. Men någon annan som ska leja bort för en garageplatta kanske ska tänka på att det är otroligt smidigt om ALLT
23 svar · 7,4k läst
·
A
amfaren: Har en diffspärr i garaget som går i mellanbjälklaget på sidan neråt garaget med isolering ovanför. Nu bygger jag loftet och har ett par frågor om vad som är enklast. [bild] Bilden visar mellanbjälklaget ovanifrån i kattvinden. Min fråga är: Hur hade ni löst diffspärren i loftet? Sammanfoga den med plasten från garaget (enligt röda linjer) eller är det möjligt att plasta in
0 svar · 4,0k läst
·
A
adfri: Hej Återigen, tack för input! Jag är nyss hemkommen från Hornbach som berättade precis samma som du, Anders S. Det vi har idag är en tilluftsventil tydligen. Jag införskaffade en frånluftstventil som jag satte i innertaket.
9 svar · 3,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jordkällaren läcker troligen upp fuktig luft i huset. Har du möjlighet att stänga utloppet från den är det nog klokt. Sätt sen massor med torrbollar i Lillstugan så kan du göra resten när det är varmare väder
1 svar · 1,0k läst
M
Mackkan: Skippa bänkar och stora stationära maskiner längs sidorna och försök istället att ha allt det framför bilen. Verktygstavlor och verktygsvagnar kan du ju ha längs sidorna. Får du till en bredd på drygt 5 meter så har du ju 1,5 meter fritt på varje sida av bilen vilket är helt okej. :) Ska du ha in en lyft så kan jag rekommendera en höglyftande saxlyft. En pelarlyft kommer till 99%
6 svar · 2,4k läst
ecb182
ecb182: Det är kanske bäst att kolla med kommunen att det finns bygglov på garaget. Bör ju gå att fråga samtidigt hur de ställer sig till att omvandla det till boyta.
1 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.