T
ToRy: Omständigt kanske....? Om du kan ordna med en enkel lyftanordning i taket och har ett par lämpliga lyftpunkter på slungan så hissa upp den någon decimeter och skicka under en sån här: http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eldstader/grilltillbehor/rengoringstrag-for-grillgaller-763052/ När snön smält klart är det bara att skicka ut vattnet på utsidan och ställa
3 svar · 2,1k läst
·
L
Lazze: Ja det är som att sälja en bil utan att ange effekt och bränsleförbrukning . Jag är förvånad över att så få på detta forum vet vad CE märkningen och prestandadeklarationen är . Om alla frågat efter prestandadeklarationen på det dom köper till sitt bygge så hade blocket tappat 90 % av alla konstiga firmor som säljer byggprodukter.
4 svar · 4,0k läst
M
Mats: [citat] Helt vanligt ohyvlat virke från ett lokalt sågverk, ligger med ca 1 cm lucka mellan plankorna
12 svar · 5,5k läst
·
G
Gabbe1: Många påstår att det det, ur rostsynpunkt, skulle vara bättre för bilar att stå ute i kylan istället för att tinas upp varje dygn och bli blöta i ett varmgarage. Som jag ser det får det vara hur det vill med den saken, jag har bilen för min och familjens bekvämlighet så jag sätter vårt välbefinnande före bilens. Mina senaste 5 bilar har dessutom samtliga bytts bort innan de
14 svar · 5,5k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Organiskt material i en ouppvärmd källare oavsett om den har fuktproblem eller ej tror jag inte är en god idé oavsett vad. Jag tror den enkla lösningen är att sätta in en llvp i källaren så att du får en uppvärmd källare. Därmed inte sagt att det måste vara 20 grader C där. Vintern är sällan problem, men på sommaren när varm fuktrik luft kyls ner, så skulle jag gissat att
1 svar · 4,5k läst
S
Samuel88: [quote="andersbyggahus, post: 2166974"]
5 svar · 2,3k läst
B
Bonazera: OK, det låter ju logiskt. Varianten med ett extra plåttak ovanpå skulle jag behöva lite mer tips om. Om man vill isolera taket, ska isoleringen ligga an upp mot den undre plåten, för att förhindra kondens från den? Boden kommer normalt inte att vara uppvärmd.
2 svar · 6,9k läst
F
-=fullmoon=-: TJocka väggar är alltid bra. Ska själv bygga tjockare än vad som egentligen behövs senare. Dock är tak och för att inte tala om dörrar/portar det viktigaste att tänka på istället.
8 svar · 4,2k läst
S
Stilig: Men herregud, nu hittar jag... Ska gå och lägga mig tror jag.
3 svar · 1,7k läst
F
-=fullmoon=-: Genomfärgat är det bästa. Tycker att billigt klinkers duger gott i ett garage. En sak värd att tänka på är att sätta upp akustikplattor i taket i garaget. Ett helt annat ljud om man tappar något sedan. Skolor mm byter ut sina då och då. Oftast så går det bara att ta högtryckstvätten och spola av och montera igen.
3 svar · 2,8k läst
N
Nikoneer: Har gjort ett par snabba skisser (vridna 90 grader från förra bilden), med största skillnaden mellan dem att i ena fallet finns en liten fräs för metallarbeten, i andra fallet bordscirkelsåg för träjobb. Har inte kommit fram till ännu vad jag skulle ha mest nytta av... Bandsåg och rikt/plan står på hjul, likaså bordssågen. Det blir trångt hur man än gör, men tror ni det över
4 svar · 6,1k läst
·
tensiden
tensiden: Ja, jag håller med om att singelmotor är fult. Jag har utrymme för det, men ja, det är fult. Samtidigt vill jag i princip alltid öppna båda dörrarna då cyklar och annat tas via en av de andra portarna där jag inte tänker ha öppnare (stort garage), så slipper jag dessutom att behöva akta bilens lack från cykeltrampor och annat. Om det går att dyka på bra och billiga motorer i stil
5 svar · 16,1k läst
H
Hankie: [citat] Kanske du har hittat det du söker redan men annars så har du en bra sida här: http://ultimategarage.com/
3 svar · 4,4k läst
O
Odjuret: Mycket av fukten borde väl komma från golvet så om man höjer upp skivan 1cm så slipper man det problemet... Å de flesta hästar borde vara tillräckligt stora för att inte komma under..:p
3 svar · 6,6k läst
D
ducc1: [citat] Det stämmer. Luften i ditt hus innehåller fukt. När varm fuktig luft kyls ned så kondenseras fukten till vatten. Plasten ska försvåra för fukten att "följa med" värmen till kalla sidan av isoleringen.
4 svar · 2,7k läst
·
Isakare
Isakare: Nä, som jag sa, på en liten lätt port inverkar det mindre, men betydelse har det. Värre är det som du säger om porten är för tung för fjädrarna, jag höll på att halshugga min arbetskamrat när vi monterade en port med feluträknade fjädrar.
10 svar · 9,7k läst
Oldboy
Oldboy: Utmärkt! Då vet jag hur jag ska göra, (om någon gäst skulle bli påstridig och klaga ;) ) !
4 svar · 5,6k läst
·
S
saiter: Beror på vad du har under.?? Ordentligt paddat bärlager, som ligger högt / dränerat. Så kan du ha stöd under på betongplattor, 2x5" på högkant cc300, 1,5-2" plankor som golv? Syllen kanske du vill sätta på LECA-block så du kommer upp lite? Det går att sätta Lecablocken i "sättbruk", blir lite stadigare... //AA
1 svar · 2,4k läst
S
Stoffe-q: Garaget delar inte ventilation med huset utan jag funderar på hur jag ska lösa den egna ventilationen. Jag antar att det bästa alternativet är att öppna upp ett frånluftshål längst in. Frågan är hur mycket kallare det kommer att bli där inne? Det är ganska kyligt som det är nu (ett vattenburet element på sparlåga) och det är inte dålig luft så vitt jag har märkt, men som sagt,
4 svar · 2,4k läst
D
Dea_34: Ritar på ett Attefallsgarage . Vilka krav brukar ställas på ventilationen i garage? I den generiska kontrollplanen jag använder finns en punkt som heter "Ventilation" med beskrivning "Tilluftsventiler finns. Frånluft över yttertak.", behövs detta i ett garage? Hade tänkt att ventilationsinsläpp i garagedörrarna och utsläpp med högt monterad väggventil, alltså inte över yttertak.
0 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kan hålla med om att storleken. Min port är 3,60 x 2,50, så att båten går in för vinterservice eller två bilar alt. Bil med släp.
15 svar · 27,3k läst
·
MB77
MB77: En friggebod är väl inte en bostadsbyggnad, utan just en friggebod.
3 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: De beror ju helt och hållet på vad du stoppar in för parametrar. Vad menar du med effektivt? Sätt in en liten kamin och elda med kottar om du bor nära en tallskog. Eller med ved alt. pellets. Att elda med ved är ungefär samma som att ha en värmepump (ej FLVP). Man tar energin utifrån naturen. Men veden är enklare att omvandla till värmeenergi.
9 svar · 3,7k läst
M
Malibu ss 64: Ja precis i de banor jag funderat, port o mur väggen är ju svårt att komma ifrån. Sitter 30mm trä på utsidan av murväggen(är glest mellan stenen vad jag märkt) och 45an inv så lite bör väll väggen isolera iaf? då den blir ca 500 mm tjock totalt.
4 svar · 1,7k läst
S
saiter: Ska det va bra eller billigt? Bra; gräv ur och gjut en betongsula. Mura några varv LECA, bygg vidare med reglar... Billigt; grundläggning med slipers direkt på gruset... //AA
1 svar · 2,5k läst
G
Gabbe1: När jag räknade på det så blev det dyrare att isolera med byggmax billigaste isolering jämfört med att leja bort allt till en lösullsfirma.
6 svar · 10,7k läst
·
T
The_Nyll: aha, var bara nyfiken, nja 12x7 är plattans ytterkant.
2 svar · 2,8k läst
K
Klicka: På min friggebod var nederdelen av panelen kapad. Sen hade de skruvat fast en plåt där istället med en liten droppkant nere. Plåten var instucken ca 5 cm under panelen och fastskruvad genom panelen och genom plåten och in i reglar bakom.
1 svar · 2,5k läst
W
wannabebyggare: Jag har funderat på det också men kommit fram till att jag tycker att ryggåstak är snyggare helt enkelt. Hur skulle du valt att dimensionera ryggåstaket?
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.