Byggahus.se

Brandklass garage

1. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Jag håller på att renovera garaget. Vad skall man ha på innerväggarna? Räcker det med enkelgips eller skall man ha dubbelgips? Det blir någon träskiva under, OSB eller plywood beroende på vägg.

Vad skall man ha i taket?

Garaget sitter ihop med huset. Skall man ha brandklassade dörrar?

Det blir väl lite mekande i garaget. Vinkelslip, kanske lite svetsning osv.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Med dessa förutsättningar skulle jag satsa på bästa brandklass som finns. Kolla fibercementskivor dom är högt klassade samt tål vikter mm.

3. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Jag tänker mig 95mm reglar + stenull + dubbelgips på väggen mot huset. Dubbelgips på övriga väggar och i tak. Brandklassad dörr till källaren (från garage).

Jag hade dock tänkt att ha infällda eluttag, brytare, nätverk och styrsignaler. Det kanske inte är optimalt ur brandskyddssynpunkt med en massa apparatdosor i väggarna. Finns det några direktiv för detta? Är inte så sugen på att dra utanpåliggande nu när jag har chansen att gömma allt.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    För att minimum klara myndighetskrav så tror jag att du kan ha dubbelgips eller OSB+gips inne i garaget, eller enkelgips på bägge sidorna och mineralull i. Och jag är inte ens säker på att du måste ha något speciellt i taket alls.
    Dörr mellan brandceller måste vara brandklassade, likaså fönster, även om de är på utsida och bara vetter mot en byggnadsdel som är en annan brandcell. Men är avståndet mellan byggnaderna stort alternativt fönstret litet så kan fönstren slippa krav på brandklass.

Jag har skrivit lite om det förut, men tyvärr har lite länkar försvunnit. Ev har jag det sparat lokalt, men vette tusan var ...
    http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/99635-gips-i-garage.html
    http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/85892-ei-30-rei-30-a.html
    http://www.byggahus.se/forum/byggma...n-raddningstjansten-finns-angivet-var-da.html
    http://www.byggahus.se/forum/bygglov/192206-garage-redovisning-i-samband-med-bygganmalan.html

Även ev ventilation ska vara brandavskiljande, och alla andra slags genomföringar. Eldosor finns klassade, jag har för mig att Elkos röda är det, men måste monteras med visst avstånd mellan varandra på de två sidorna av väggen och väggen måste isoleras med stenull.

Men det om samhällets krav.

Sen vill du väl gärna sova gott, så sätt OSB+gips i taket oavsett vad som krävs (med tanke på din tänkta verksamhet och att garaget är ihopbyggt med huset).
    Sätt OSB + enkelgips, ev dubbelgips på väggarna.

Men tänk framförallt till vad du ska göra för att öht se till att brand inte alls uppstår. Kanske sätta korrugerad plåt på väggar, se till att det inte står en massa bös och bråte i närheten där du svetsar/skär osv.

Och sen givetvis brandvarnare i huset + gärna en slavbrandvarnare i garaget och en brandsläckare både i garaget och huset, eller kanske två ...

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    • Laddar…
  6. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Tack för tipsen!
    Jag har tittat lite mer och i årets Elko-katalog verkar de ha speciella dosor för brandklassade väggar. Dock ser jag nu att även Eljo VP-2 dosor kan användas i brandklassade väggar om man kör med liten dosfräs (73mm) kör med regelfäste och isolerar med stenull bakom dosan. Det låter ju görbart utan större bekymmer.

En sammankopplad brandvarnare skall definitivt in i garaget.

7. T
    Medlem Nivå 8
    Vi bygger garage som är under huset och har fått höra att det ska vara dubbelgips på samtliga ytor, samt brandklassad dörr (och varnare och släckare).

Däremot har jag inte haft en tanke på att ta hänsyn till eldosor. Det kanske man borde göra, ingen har sagt något om det tidigare, men det ligger väl under eget ansvar när man är byggherre.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja typ så är det, samt att det är KA's uppgift att kolla att det blir rätt i sådana här saker. KA är ju byggherrens hjälp för att tillgodose alla myndighetskrav. Ja så är det i alla fall tänkt. :)

Egentligen är ju gången såhär.
    1. Bestäm nödvändigt brandmotstånd, brandklasser osv i de olika byggnadsdelarna i enlighet med myndighetskrav, brandkårens insatstid, och ev egen önskan om ännu bättre skydd.
    (Bara det med brandkårens insatstid gör att jag har uppfattat det som att det absolut inte går att förenkla till att bara påstå att det måste vara /räcker med dubbelgips.)

2. Sen bygger man med material och metoder för att uppfylla önskad brandklass.
    Då måste man titta på alla delar. Det gäller alltså både väggar, tak, dörrar fönster, och även alla former av hål, glipor, genomföringar.
    Runt elledningar och andra små genomföringar och även för att täta smala glipor i tak/vägg/vägg/golv-vinkel m.m så blir det ofta brandfog, en akrylfogmassa som är godkänd för brandtätning. Men det kan säkert krävas andra saker om väldig hög brandklass eftersträvas.
    Runt avloppsrör kan man sätta manschetter som expanderar av brandvärme och klämmer ihop röret.
    På ventilationskanaler sätter man brandspjäll, som stänger automatisk om en viss temp i kanalen uppnås.
    Eldosor och sånt, och allt möjligt annat får man också ge akt på. Leta lämpligt material och följa monteringsanvisningarna för att nå önskat brandmotstånd.

Ska man vara korrekt, noga och göra det rätt och riktigt så är det såhär det ska vara. Men det fuskas alldeles säkert mycket i en del småsaker, särskilt brandfog runt elkabel och i glipor i väggkonstruktionen.

9. T
    Medlem Nivå 8
    Hmm, intressant dilemma.

Säg att jag ska ha 40 dosor i garaget. Antingen köper jag dem från biltema = 400 kr eller så köper jag elkos röda (det verkar som att alla röda är brandklassade) och de kostar 40 kr styck, alltså 1600 kr.

Spara 1200 kr för att riskera att garaget brinner ner? Det kan vara smart, det kan vara urbota korkat och dumsnålt.

Men sen vill jang vara realistisk... Kommer en brandklassad apparatdosa göra skillnad? Vad är syftet? Är det för att elden inte ska suga in luft från inkopplade ledningar? Säg att dosan håller, om elden kommer in i dosan så lär den väl komma åt kabelslangarna också.

I min värld känns det fantastiskt mycket viktigare att isolera runt dosorna så att elden inte kan röra sig fritt i väggen än att dosorna är extra tåliga.

Hmm... Undrar hur man ska göra. :) Ska klura i några dagar.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Isolera runt dosan tror jag är det viktigare.

Det är givetvis ingen magisk plast i branddosor. Det är nog ganska vanlig, men självslocknande plast. Men det ska vara självslocknande i alla dosor.
    Ev tål dom lite högre temp eller längre tid i glödtrådstestet innan de smälter ihop, men inte så jag skulle tro att det är det som är avgörande vid en utvecklad brand. Med tanke på vilken värmeeffekt en riktig brand har.

11. M
    Medlem Nivå 6
    Hur ser dessa reglerna ut om man som jag t.ex har garaget 13-14 meter från huset?

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    En byggnad med 13 meter eller mer till närmaste annan byggnad har väl garanterat inga krav på brandklass vad gäller spridning till andra byggnader/brandceller. Ja om inte byggnaden i sig inte är uppdelad i flera brandceller.

Är det ett ganska vanligt garage på småhusfastighet så är det väl aldrig uppdelat i olika brandceller.

Jag tror gränsen går vid 8 eller 9 meter mellan byggnader för att brandklasskrav för skydd mot brandspridning upphör.

edit:
    Men jag kan ju givetvis inte lika bra som experter inom området, så det kan alltid vara bra att snacka med räddningstjänsten på orten och/eller kommunens bygglovshandläggare.

13. C
    Medlem Nivå 5
  14. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Det var en intressant länk!

15. K
    Medlem Nivå 5
    Tanken med brandklassade väggar är väl att bara garaget ska brinna ner.
    Eller igentligen att branden inte ska sprida sig så snabbt från en brandcell till en annan.