Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Klicka: Kolla här på youtube (vid ca 9:35) https://www.youtube.com/watch?v=uhlOPUFD030
huggan: [citat] Väggens bärighet påverkar inte takstolens bärighet. Däremot påverkas hela konstruktionens bärighet av väggens
Fredrik i Trollhättan: Var köper ni sparkplåt till garageportar? Har hittat på nätet för 1700kr styck vilket jag tycker är lite saftigt för en plåt.
hempularen: Det fnns ju någa saker att tänka på i ett sådant läge. Det första är att fastighetsskatten är mycket högre på en obebyggd tomt. Den "borttagna" fasighetsskatten gäller bara bebyggda tomter. Så en obebyggd tomt beskattas fullt ut enl. de gamla reglerna. Detta spelar ingen roll omd det är en billig tomt med lågt tax. värde. Om det är en tomt utanför detaljplanerat område så är
Mikael_L: Kör något längre skruv, kanske 5x60 åtminstone, då 15 eller 18 mm av längden går åt genom plywooden. Och undvik okänd skruv med okända egenskaper (som exempel, biltemas ankarskruv har åtminstone periodvis varit av riktigt usel kvalla, går av vid riktigt låg påkänning). Köp någon kvalitetsskruv, som man troligtvis kan lita på, Essve, gunnebo, grabber ...
maase: Ja, det vore mycket intressant om du har några bilder. 👍
Åsa2: Kollade voljärnätet du tipsade om. Ser ut att vara samma som putsnätet på biltema men liten aning tjockare.
Kimpaann: Utgår ifrån att 30 000 är ink moms. Det är inte ett överpris men är säkerligen inte det lägsta heller. Räkna 3 gubbar på 20 timmar, det är 500 kr timmen per gubbe. Men enligt mig så går det inte åt 3 gubbar för att resa stomme och täcka tak, har monterat x-antal och då är vi 2 pers. På 7 dagar så är ALLT klart på 2 gubbar, så 30 000 för 2,5 dags jobb på 2 man. Njaa
b8q: Beroende på andra omständigheter som vi inte vet något om så kan det kanske vara svårt att få bygglov för att uppföra en gäststuga igen. I sådana fall är det ju bättre att renovera den.
Lolight: Montera list 25 mm, motreglar så kan du skruva dit en skiva mellan reglarna. Sedan får du bygga på med 45 45 reglar uppe på vanliga reglarna. Och sedan isolera som vanligt. I taket kan du isolera genom att lägga på isoleringen uppe på taket. Och sedan ny papp på det.
Atom: Du kan lägga isoleringen och täcka allt med tjockare presenning eller om tanken är att jobba fort, med vanlig byggfolie. PE som du kan sen montera på väggen. Då kastar du inget.
aandderss: Har satt in två crawford magic 600-portar i garaget. Installationen av den första porten gick smärtfritt. Den andra porten är dock mer problematisk. Alla delar är på plats och porten löper väldigt fint och lätt på skenorna. Problemet är att det av någon anledning inte går programmera in automatiken för öppning/stängning. Efter att jag kört upp porten, tryckt på meny (så att den
huggan: Ska du gjuta minst 50 mm? Jag vet folk som använt byggmax och den har dom tyckt att den duger och den kostar 5:- mindre per säck så denna borde inte vara sämre.
Tompamannen: Boden är en vanlig regelstomme med panel på utsidan. Pumpen med tillhörande slangar avger ju lite värme så det kanske blir nån grad varmare inne. Utrymmet har 4 väggar varav jag tänkte isolera 2 väggar för ljudets skull. Jag funderar på om det kan bli kondensutfällning mellan panel och isolering eller om det räcker att det blir en liten luftspalt mellan. Eller om det är strunt
ZeroX66: Hej! Håller på att bygga ett förråd. Det nya förrådet sitter ihop med ett äldre förråd. Det nya förrådet är ngt högre och var tyvärr tvunget att bli det. Skiljer typ 5-10cm. Problemet ligger i takrännan på det gamla förrådet. Blir jag tvunget att lyfta det plåttaket för att få den takrännan högre upp eller kan man göra på annat sätt? Står man framifrån så är det en
bozze4evigt: Har idag ett oisolerat garage på ca 9*4m 3 ytterväggar, där ena långsidan sitter ihop med utsidan på huset. Taket är pulpettak. Takfotsventilation på 3 sidor. Hur ska jag få snurr på ventilationen? Takstolarna ligger från långsida till långsida, där jag endast har takfotsventilation på ena långsidan. Den luft som kommer in via takfotsventilationen på ena långsidan kommer ej ut
GoForIt: Låter väl inte som helt omöjligt om man räknar med nya stöd utmed väggen mellan gamla delen och nya carporten. Lägg en förfrågan till någon närliggande takstolsleverantör och se vad de kan erbjuda. En pulpettakstol eller ett fackverksbjälklag kanske ligger närmast.
nets: Jag har funderat på det, men hade tänkt komma upp en liten bit från marken - kanske två trappsteg för mer kvällssol. och då också möjlighet till förvaring av skidbox under.
Jimb0: Mitt garagegolv är ju inte så stort då plattan blir 6x6m. Så lättast är att göra ett litet fall hela vägen från väggen eller ska man göra ett fall bara runt golv brunnen typ 1m ifrån och sen om man blöter ner golvet ta och skrapa vattnet ner i brunnen eller är de bara dumt att göra så?
pysen78: Hej! Jag har några råd. Först tänkte jag stöka undan en ren formmässig grej. Om du ändå börjat med sketchup, fortsätt med det, och testa din design m.a.p. takvinklar och storlek i förhållande till huvudbyggnaden osv. Förenkla modellen så går det fortare. Väggarna behöver ingen tjocklek osv. Men egentligen tänkte jag ge några synpunkter på grundläggningen, eftersom mark är
Östlund: Ska inte bilen stå i garaget? :P Snyggt det blev när allt var färdigt.
prototypen: Blir det bra med en liten plutt betong, även om den är 30 cm tjock. Får du det att binda ihop med resten av golvet? Trycket av en lyft är ju bara dubbelt vad hjulen på bilen ger. Problemet är att lyften vill tippa framåt/bakåt och det momentet ska ja tas upp av golvet och är det då bara en lite plutt så vill den ju vrida sig loss...... Jag har funderat i mitt garage och kommer hellre
leby: Högt tvärs från dörren skulle jag satt den.
Wendigo: Skisserna är gjorda i Rhino 5 och renderade i Penguin 2.0.
AndersS: [citat] Kabeln kan behöva skarvas och det kommer man med största sannolikhet inte låta dig göra.
Malibu ss 64: Behövs byggmatta överst el funkar det om man korslägger isoleringen?
GoForIt: Det låter väl som en möjlig lösning förutsatt att befintliga takbjälkar klarar lasten (och snön) och det går att förankra bra. Lutningen kanske kan diskuteras? Ett alternativ kan väl vara en lösning med takpapp.