Jag håller på att bila upp mitt garagegolv för att fälla in min saxlyft (den är i vägen när den ligger på govlet och plattan är för tunn).

När jag sedan gjuter gropen, kan jag gjuta botten och vägger vid olika tillfällen eller måste jag gjuta allt samtidigt så att de fäster ordentligt mot varandra?

Du kan gjuta i omgångar.
Jag hade gjutit golvet i gropen först. enklare att göra "väggarna" i gropen sen.
Du kan ju ändå låta armeringen från golvet sticka upp ordentligt, så du enkelt fortsätte på samma sen.

//AA

Och borra in armering i befintlig platta som sedan gjuta fast i väggarna som du säger:)

Kanon, det var just formen till väggarna som jag hoppades kunna ställa på golvet istället för att låta dem hänga i luften. =)

Jag började spåra med 125mm diamantklinga, gick sedan upp till 230mm. Sedan drog jag parallella spår och började bila mellan dem för att få ner 230-klinga djupare och komma igenom plattan (100mm).

Så här såg det ut lite tidigare idag:
v7sdh5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strax efter att bilden togs så hade jag tröttnat och frugan klagade på det lät fördjävligt i hela huset, så jag åkte till Jula och köpte en 300mm-klinga.
Planen var att köpa en klinga för 499:-, men det visade sig att centrumhålet var för litet (20mm) och att den inte klarade armeringsjärn så det blev en klinga för 1199:- istället. =(

Hadde varit billigare och bättre att hyra en motorkap med vattenkylning :-) Dammar inte mycket och går fort, du hade gjort dina snitt på 10 min...

Krilleman
Hyra en te1000 brukar kosta ca 200:- hos ramirent över en helg för en privatperson!

Tips nr #2

PCLarsson: Med tanke på att klingan gjorde det hela ganska mycket dyrare så stämmer det nog. Fast planen var att kunna använda klingan som jag redan hade. Dessutom brukar slitage-kostnaden på hyrklingor vara ordentligt hög.

Känner igen din tråd på GJ.
Trycker du in ett rör under plattan för el / hydr.olja?
Går nog bra såsmåningom med din kap... kämpa på...

//AA

Dyra klingan räckte ca sex meter innan den blev dålig. =(
FAAN, va mycket billigare det hade varit att hyra.

Blir nog till att hyra en TE1000 (eller TE1500?) imorgon. Kör med min TE72, men tror att en större och modernare modell kan spara en hel del tid.

P
Ska du blanda betongen själv ? Annars är det väl lättare med hängform så du får med allt i en gjutning eventuellt att du sänker 5-10 mm extra i botten och flyttar sista justeringen

Japp, jag gjuter själv. Tror det blir runt 5-600 liter.
Tänkte göra groparna en aning för djupa och justera plattformarnas bottenläge, lite surt om de skulle hamna en centimeter ovanför golvet.

Uppdate?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.