Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Nerre: Nähä, nu har jag lyckats hitta info om att Wayne Dalton Europa gick i konkurs 2013, så det finns i princip inga reservdelar att uppbringa i Europa... (Undrar hur K-Rauta kan sälja deras portar då, har de köpt upp ett konkursparti som de kränger utan möjlighet att köpa reservdelar? Eller importerar de själva från USA?) Det är ju för jävligt att man ska behöva byta garageport bara
larsbj: Masonit är diffusionsöppen. Dom flesta tillverkare har diffusionsöppen underlagstak. Här är en artikel som berättar mer om varför det är säkrast med luftspalt. http://byggindustrin.se/artikel/debatt/tak-varning-f%C3%B6r-universall%C3%B6sningar-19154
smiler: Ahh de stämmer nog hyffsat när man väl börjar räkna ihop allt. Ca priser på Beijer utan att snacka med säljare. Går alltid å slipa lite även för privatpersoner. 45x95 30m 500:- 22x45 lockläkt 200m 2000:- 22x145 200m 3000:- 45x145 30m 750:- Rote 200m 2000:- Papp 500:- Plockepinnbodar är jävligt klent dimensionerade så även om en i lösvirke ev blir dyrare så är de lätt värt de
Atom: Vill inte ha en husvagn. Den skulle ruttna fort. Skogen har redan ätit upp 2 husvagnar.
Spett och slägga: Jag hoppade över tilluft när jag gjöt plattan, man kanske skulle ha haft det. Ja kondens blir nog ett problem. Jag la dock i golvvärmerör men mest för framtiden om man vill bygga ut. Jag har ingen grundvärme idag.
Krikkan: Jag skulle nog annonsera det där som förråd snarare än friggebod..
The_Nyll: aha =) fast jag var mer nyfiken på allt som allt, men matte osv är inte min starka sida. =)
Pumba: [citat] Brukar inte vara nått större problem, mina föräldrar har klinkers i garaget sen 10 år tillbaka och det finns inte en tillstymmelse till problem där bilen står, däremot har kyla utifrån sabbat lite på de plattor närmast porten. Inget märkvärdigt fix eller fog, typ Byggmax eller liknande de använde. Sen så kan man säkert påverka med tex golvvärme, avfuktare osv.
larsbj: Om det stämmer det som sägs att det står på sprängsten så är det en bra undergrund. Du kan ju titta på om stuprören går ned i dagvattensystem eller ut på marken, på baksidan (mot sluttningen är det bra om vattnet leds bort via dagvattenrör) Titta även om marken sluttar från huset åt alla håll, helst ska det luta utåtåt från byggnaden 3 meter även uppåt mot berget.
SBH: [citat] antingen lägger du dit allt golv kapar på plats eller så kapar du innan du lägger dit. sen om du någon gång byter så tar du fram en såg. eller så lägger du en ram under huset och sedan trallen. och här kan bara lossa på skruven ta bort trall och sen nytt
Isakare: På en 3x3 meters port ska hålet färdigt med fodring, plåt, färg eller vad man nu ska ha vara just 3x3 meter. Det kan vara lite mindre, men får inte vara större. Lägg gärna i lite extra infästning åvanför hålet där fjädrarna ska sitta, memorera var reglar och gles i taket sitter innan du spacklar/målar taket.
Hunor Thurman: Ja tänkte sätta en sträva med så att den är stabil. Kommer nog att köpa jordankrarna från bolist och samtidigt gräva ner benen och då sitter det ordentligt!
Cicaro: Jo, därav att jag sneglade på biltemas färg som är diffusionsöppen :) Men som sagt var, för min del är tanken klinkers inom några år och då lever jag med obehandlad betong tills dess.
NilsD: Vid nybygge skulle jag tro att ett lager hårdbetong är överlägset allt annat, typ detta http://www.glh.se/groups.aspx?arID=6&gID=354 Om man vill fördjupa sig http://sv.lindec.com/download/lindec_materials_program-2014-swe.pdf
Roland112: köpte lektornet ovan på bauhaus, 2995kr. Den kostar 4795kr på jungle gyms hemsida dock :thumbup:
Cicaro: Vilka lagar och regler samt hur servitutet utformas ska förrättningslantmätaren på Lantmäteriet hjälpa dig med. Däremot underlättas handläggningen självklart om både ni och säljaren är överens om hur ni vill lösa det för då handlar det hela om att pröva lagligheten i lösningen till skillnad från om det måste ske mot någons vilja. Dvs om ni är överens om var, hur bred osv
hahalj: Bra synpunkt, syllen får ligga lös på blocken.
MaxPax: Kan du komma åt att stå vid skorstenstoppen där röret kommer upp? I så fall kan du ju klättra dit och bara känna på röret om det går att vrida eller rucka på det på något sätt. Om det går lätt kanske det går att kapa med vinkelslip i all försiktighet, sedan dra upp en meter, kapa, dra upp en meter, kapa, osv osv... Ett syrafast flexibelt insatsrör, som är typgodkänt för
Strip: Tillverkaren av kantelementen bör kunna svara på dina frågor. Min helt okvalificerade gissning är att muren ska stå jämnt med skarven mellan isolering/gjutning enligt bilden ovan. Ska du bygga högt och tungt lär det knappast vara till nackdel att ytterligare dra in muren, så att den helt står över kantbalken. Men då behöver du kanske tjockare spikreglar, så inte fasaden slutar
Hemmakatten: Mina föräldrar byggde en gäststuga/förråd/snikeriverkstad. Det var en avlång byggnad med gästrummet i ena änden, förrådet (fönsterlöst) i mitten och sedan verkstaden. I gästrummet fanns plats för två våningssängar, ett litet bord med några pallar och et litet trinettkök ( 1m brett) med indraget vatten, ingen toa. Just trinettköket och vattnet var underbart för oss som
Gabbe1: Mitt garage är 12.5x8m invändigt, två portar och två bilplatser avsedda för daglig parkering, resterande yta är verkstad med helt plant golv. Jag har två rostfria rännor, en meter långa. De är placerade i mitten av vardera bilplats och det är fall på en golvyta motsvarande 3.5x6m på vardera bilplats. Jag skulle även rekommendera att hyra in en gjutare som vet vad h*n gör, fallen
Cameron: Så kan det gå, jag skulle varit tydligare i min fråga men jag är en nykomling och nybörjare när det kommer till byggen så jag skyller på det. Men nu när du vet förutsättningarna, har du någon åsikt i ämnet?
greddyfreddy: Haha, eller hur. För att det ska smälta in på gården. Den ska utformas så att den ser ut som en liten stuga. Med fönster och dörr osv. Och en stor port på ena kortsidan. Sen så är det väl lite annorlunda. Skulle vara ett roligt projekt.
nino: Har det varit garage förr? Nackdelen med flyt är väl kostnaden och att golvet ska vara rent innan så då kanske det måste fräsa ifall det är tex oljefläckar... Kan ju vara tillskjutande fukt också Tanken med Platon under är för att få en luftspalt och kanske kunna ventilera bort ev fukt. Om det funkar vet jag inte , mattan kanske trycks ihop av vikten på betong och bilar/ utrustning
KnockOnWood: [citat] Det har du helt rätt i, och jag är kanske huvudskyldig :o Skyller på att det blir snurr i skallen med allt snack om spiraltrappor, källare, nedsänkt våningsplan etc.
camaro1969: hur har det gått? jag har 9,1 meters spännvidd och har nu fått tag i takstolar som klarar bostadslast MVH
Johe89: Hej, En nära vän ska göra om sitt garage till rum ca 10 kvm. Har hittat en hel del trådar om att isolera plattan och taket. Men i hans garage är det lättbetong i taket som är ca 150 tjockt och pappat på utsidan. Min fråga är nu måste han tilläggsisolera för att hålla värmen och dels hur det fungerar med fukten? då det inte är som ett vanligt tak
The_Nyll: det låter bra. ska kolla upp det där med porten. tackar
Pumba: Jag tror att dem som har reglat trägolv i garaget är tämligen lätträknade så blir svårt med isoleringen, 99,9% har ju betonggolv och där lägger man cellplast. 1: vet ej 2: nej, inte om bilen ska in där. 3: inget fel på plattorna men tveksamt om det kommer funka i din konstruktion. Mitt råd är att riva upp golvet och gjuta en betongplatta.