Hej på er!

Jag har precis börjat planera renoveringen av vårt (isolerade) garage. Som det ser ut kommer det mest att likna ett nybygge där jag har den befintliga plattan att förhålla mig till. Några större förändringar är inte planerade, mer än att låta den nya leca-sockelns höjd bli en "bonus".

Garaget är långsmalt och jag mäter det till 1040 x 290 cm. På de 290 centimeterna faller taket med 15 cm, vilket jag får till en lutning på 2.96°. Idag ligger det papp på taket och min plan är att lägga plåt på det nya garaget. Som jag förstår det bör jag inte bygga med lika liten vinkel som det är idag, utan ser att t ex Plannja 20-105 har en minsta lutning på 5.7°.

Byggets första fråga till expertisen på byggahus.se: Är jag rätt ute eller finns det någon möjlighet att få bygga med samma taklutning som jag har idag? Jag bor i snözon 2, vilket jag antar spelar en viss roll här.

Det här är det första större projekt jag ger mig på, med ca ett år i ryggen som husägare. Är dock uppvuxen på landet och har alltid gillat att snickra, så det här ska nog gå vägen med er hjälp. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.