Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
AndersS: SvensktTrä har en del byggbeskrivningar och filmer. https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/ Väljer du t.ex. Enkelboden så kan du välja några storlekar och får utifrån det byggbeskrivning samt materialspecifikation. Bygger du helt fritt finns dimensioneringshjälp https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Daniel 109: Det beror på fler faktorer än vilken temperatur man siktar på. Eller kanske främst på andra fraktorer än temperatur. När det gäller oventilerade vindar har det i alla studier har sett handlat om hus med fuktspärr. Där funkar det bra.
Mazen: Till vedförrådet kan du med fördel använda råplan som är ospontat som du spikar i regelverket med en glipa på någon cm mellan varje bräda för att få luften att cirkulera, men öka antalet tvärgående reglar med 2 rader till så du får fler fästpunkter för panelen.
BosseHansson: Jag tänker på fler saker, det beror ju även lite på hur man tänkt göra grunden. Kör man kantelement så är de väl praktiskt att isolera. Isoleringen påverkar väl även en del markfukt, även om de finns bättre lösningar på det.
RapidSledge: Om du kan fjärr öppna/stänga garageporten så behöver du inte parkera framför.
holmberg87: Det fungerar bra. Om du får kondens på plåten så rinner den ju ner vid luftspalten eller torkar upp.
Anonymiserad 128745: [citat] Är du såpass petig att du behöver spackla om du kör vanlig gips i taket ? När jag gjorde garaget tänkte jag att jag spacklar sämre än jag målar så jag målade vägg/tak utan spackling och det är inget som stört hittills
Oldboy: Om taket ska isoleras så antar jag att det blir med en luftspalt mellan yttertak (råspont) och isolering? Då ventileras ev mögelsporer/emissioner ut utomhus. Innertaket måste vara lufttätt, vilket normalt åstadkoms med byggplast i taket (och väggarna), men så har vi ju byggt nu i närmare 50 år så det är inget konstigt. Gymmet ventileras t ex med ventiler i fönstren eller väggarna,
justusandersson: Frågan är lite för spretig för att ha ett enkelt svar. Om man antar att bärlinorna skall ligga i 18 metersriktningen så beror dessas dimension mycket på vilka pelaravstånd du tänker dig. Om bjälkarna i den andra riktningen (dvs 5 m långa) skall vara fribärande så handlar det om limträ 90x315 eller motsvarande på c/c 1200 mm, under förutsättning att du inte bor i Västerbottens
amatörsmurf: [citat] Tack för svaret! Det stämmer att det är El30. Bra tips om råspont. Blir nog det istället för plywood.
inspectah44: Tänkte väl det. Jag kör kloss! Tack för hjälpen!
Workingclasshero: OSB innehåller mycket lim och blir tätt som tusan. Gör en lada, spika dit råspont överallt så blir luften trevligare därinne. Lägg inget trä emot golvet utifall det kommer smältvatten från bilen på golvet. Sätt in ett fönster, då blir allt trevligare :-)
Gabbe1: Jag gjorde tidigare i sommar en garageplatta på 100m2, 200mm S100 isolering och kantelement. Gynnsamma markförhållanden (sand) så jag fyllde endast med 100mm 8-16 och kompispris på grävningen (5000kr). Jag landade totalt på 93500kr, i den summan ingår två rostfria golvbrunnar, golvvärme ink shunt, tröskeljärn vid portarna och ett varv leca runt plattan för att få upp väggarna. Jag
huggan: Inte om det är begränsad tid. Tror det är 6 månader.
senmathal: Då gör jag så. Som jag skrev tänker jag ha öppen takfot utan inklädnad och då blr det snyggast med spåntade brädrer tycker jag. Mats
hyresmuppen: Hej, har nu byggt ihop den enkla lillevilla byggsatsen och fixat shingeltaket. Jag tänker isolera tak och väggar, och fungerar nu på glespanelen som jag tänkte skruva upp mot takstolarna. Eftersom jag lägger glespanelen vågrätt på takstolarna så har den inte stöd längs ut på väggarna (se bild), hur ska jag göra där för att få stöd? Skruva fast en regel mot väggen så jag har
Micke_xyz: Tack för svar. Då får jag fråga runt om spackling.
EmmBe: [citat] Okej! Låter som en bra idé. Då skulle man kunna lägga fogfritt golv och dra upp det på lecan till gipskanten och sedan dölja med någon typ av list, typ ett slätt dörrfoder 12x56mm. Så får det bli. Hur gör man smidigast med putsen när det blir så lite som ska putsas. Kan man tejpa gipsen på utsidan en bit upp och använda den kanten att dra ett putsbräde mot längs sockeln?
senmathal: Vad spacklar man lämpligen upp det med? /mats
Emil_Nykvist: hej, ni som byggt garage/verkstad med lägenhet ovanpå, vad har det kostat dig? Hur mycket har du gjort själv, standard, byggyta, lösvirke eller prefab. För att få ett relativt jämförbart värde så specificera gärna bygget, tomt, vatten o avlopp och el. Min tanke går i att bygga ett garage med 3 portar på ca 80-100kvm, ovanför två portar bygga en lägenhet på ca 60kvm, vid tredje
Gunnar_80: Det är noterat. Stort tack för era svar gabbe och slacker!
ranzor: Hej, Har påbörjat markarbeten för ett enklare garage, det som gjorts är att det grävts bort 30cm djupt bredvid nuvarande infart (gräsmatta) sedan har N3 markfiberduk lagts och sedan 0-32 cirka 10 cm tjockt lager. Vad är nästa steg? Behöver jag gräva ner en stenkista längre bort på befintlig gräsmatta och dra dränering rör dit eller behöver man inte dränera? Marken består av
Lobbaren: Hej, Har varit i kontakt med min kommun då vi ska bygga hus samt en sidobyggnad med garage+förråd intill. Som närmast hamnar sidobyggnaden ca 1,5m från huvudbyggnaden så blev lite osäker på vad för brandklassning som gällde. När jag vände mig till kommunen fick jag till svar att huvudbyggnaden skulle vara EI 60 och sidobyggnaden (Inkl. alla dörrar och fönster) skulle vara EI 30.
senmathal: Tog mig för att räkna ihop antal skruv/spik till samtliga takstolar och fick det till den nätta summan av 4256 spik eller om man väljer att skruva. På ett sätt känns det som att det drar ihop lite bättre när man skruvar. Säg den träregel som inte är lite vriden på något vis. Jag får väl i så fall köpa skruv i storförpackning. Vad har ni för erfarenhet av om det går snabbare
KnockOnWood: Här är ett par snygga portar, som en granne har byggt: [bild] Tidigare visat i https://www.byggahus.se/forum/threads/slagportar.248372/#post-2143695
nova383: Hej. Ska bygga ut friggan till Attefall, f.d. altanen får bli golv. Allt står på plintar och reglarna från altanen är 45x145, men för att komma upp i rätt golvnivå (samma som inne i friggan) behöver jag lägga på 52mm.( kan inte höja reglarna utan att påverka resten av altanen som ska vara kvar) Tänkte åka o köpa isolering, men har ju 100mm EPS över från plattgjutningen av huset.
Lejon_76: Tusen tack för ditt svar, det känns som köpet är nog det bästa alternativet.
EddisM: Hej alla, Vi är intresserade av ett hus och har precis fått besiktningsprotokollet. Då vi inte är särskilt kunniga och jag vet att många här besitter expertkunskap vore vi ytterst tacksamma om ni har lust att kommentera och ge synpunkter på vilka typer av risker som kan vara associerade med hustyp samt besiktningsprotokoll. Alla kommentarer är av intresse! Tack på förhand! Driftkostnad