W
witten: Uppskattar din tanke att hjälpa en medmänniska. De kanske inte har en aning om att det är fel.
4 svar · 1,3k läst
·
PNO
PNO: Jag kör tryckluft ut från källaren till ett uttag i uteförrådet via en 25mm PEM-slang. Egentligen var den avsedd för vatten, men det blev inte av att koppla in på det viset, så den fick bli luftslang istället. Fungerar bra. 25mm är nog egentligen lite overkill för att fylla luft i bildäcken och dylikt.
5 svar · 2,7k läst
·
A
Ahm.s: [citat] Blir det lika kondens i en isolerat kylskåp/frysskåp container jämfär med standard container ?
12 svar · 12,4k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Menar du att till exempel ett redskapsskåp är en friggebod? Har sett 180cm anges som någon slags gräns förut, det är ju inte så smidigt att vistas i så låga byggen. edit: från PBL "byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats
22 svar · 3,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är absolut rätt att göra så
4 svar · 3,2k läst
·
A
Anna758: [citat] [citat] Tack för en bra beskrivning, är nu helt med på vad du menar.
13 svar · 3,6k läst
·
M
mlkjhr: 1% för stor yta. Jag skulle definitivt riva allt och börja om från början! NOT!
1 svar · 1,2k läst
useless
useless: [citat] Det är väl bara att gräva ut under? (y)
13 svar · 8,3k läst
GoForIt
GoForIt: En list i passande utförande? På utsidan ett vinklat tröskelbleck
1 svar · 2,4k läst
R
rufsig: [citat] Hej, Jag håller på med grundern fortfarande. Hade mycket att gräva ut. Dragit in vatten, värmekulvert och rör för el. Lagt fiberduk, makadam och snart alla dräneringsrör. Har också byggt en stenkista för att ta hand om dagvatten. Budgeten är flytande just nu ska sätta mig och räkna på konstruktionen i vinter när man inte kan vara ute och bygga. När det gäller bärande
4 svar · 2,9k läst
·
S
senmathal: Nästa garage jag bygger ska jag sätta plywooden en bit från kanten på takstolen så den inte är i vägen :) Om man gör den av masonit använder man två bitar då? En stående mot väggen och en längs överramen på takstolen. Jag har i och för sig dragit upp vindduken ändå till luftspalten så det borde gå att sätta masoniten dikt mot den. Jag får experimentera lite. /Mats
2 svar · 2,4k läst
J
Jörgen Ö: Vet inte riktigt vad du menar med en rätskiva med piggar? En rätskiva används ju för att checka av om det finns ojämnheter i golvet, den ska bara vara rak. Alternativet till flytfix är ju att dubbelstryka plattorna med fix, alltså en vända fix på golvet, sen en vända på plattorna om man är orolig att inte få full täckning. Det går utan dubbelstrykning om underlaget samt plattorna
3 svar · 3,0k läst
·
V
Villa1949: Kör också kombinerad lg. Jag är nöjd. Torkar inte riktigt lika bra som fristående torktumlare men mycket platseffektivt och smidigt att kunna tvätta och sen torka i ett svep utan att gå till maskinen.
2 svar · 1,4k läst
S
senmathal: Så här kommer det att se ut ungefär. [bild] Spikreglarna ska så klart ligga utanpå överramar en även om det inte set ut så på bilden. Ev. skull jag kanske kunna höja den nedre regeln lite. Det skulle minska avståndet som nu är 1398 mm. Det skulle bli en kompromiss men kanske ändå ett bättre alternativ. Men huruvida det kommer att gå att spika oroar mig inte för även om det
4 svar · 2,5k läst
·
T
tombe691: Ligger takpapp ovanpå spontan, kommer det göra skillnad om det alltid är minst 5grader varmt? Mindre kondens ?
21 svar · 9,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Här är en bra sammanställning av vad man får göra bygglovsfritt: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
2 svar · 1,5k läst
·
H
Hasse_Lorentzon: Hej Fick tag i en plåtslagare som hade eloxerad aluminiumplåt 3mm tjock, han klipte till 5cm breda och 2,5m långa remsor som jag limmade och skruvade. Jag satte kakelkryss mellan golvet och listen så det blev en liten springa som jag tätade med utefog. Dessa remsor gick att kapa med en vanlig kapsåg. Gick fort och lätt att montera och resultatet blev jättebra.
10 svar · 15,9k läst
·
F
Fredrik Enarsson: Hej på dig! Monterar just nu två likadana portar. Hur gjorde du med glappet? Jag får inte detta glappet du pratar om. Däremot får jag ett enormt glapp på motsat sida fästet där brickan är. Fick du också det?
1 svar · 10,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag var orolig både för att det där fönstret möjligen skulle komma för nära både takfot och portar under (för att se bra ut), men inget blev ens i närheten utav det. (y) Fönstret hade t.o.m kunnat vara lite lägre ner, för utsidans proportioner, men det ser helt OK ut sådär.
26 svar · 7,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Materialet spelar ingen roll, tyg som trä, betong eller plåt. En permanent installation kräver bygglov
9 svar · 3,2k läst
S
seniorkonsult: [citat] Mycket gammalt inlägg men jag byggde ett sånt garage med smörjgrop åt min far (och mig själv) 1974.
6 svar · 8,5k läst
E
EXD: Hej, Om man på ett befintligt garage har en byggnadshöjd på ca 120cm (pga sutteräng, man kan ganska precis dra ett streck från högsta till lägsta där marken går), och detaljplanen tillåter 3m byggnadshöjd - får man bygga på en våning/höja taket till 3m utan att grannar/kommun kan ha något att påpeka över om det uppfyller övriga regler för garage/uthus? Garage är dessutom inte
0 svar · 1,7k läst
Isakare
Isakare: Nej då, alla portar har fjädrar, kugghjulet betyder bara på att porten är väldigt gamla. Man hade kedjedrift med slirkoppling förr på industriportar, porten på bild är ingen "garageport"
17 svar · 11,3k läst
·
E
etompau: Lim på träpluggen, knacka i den. Låt torka, måla över. Tycker inte du borde vara orolig. Hålen sitter väl inte så att det kan regna rakt in i dom, eller att någon illvillig person står och sprutar vatten på fasaden?
3 svar · 2,7k läst
F
Fredrikfr: Hej. Jag är i fullfart med att bygga garage, kantelement och isolering läggs ut. Det jag blev lite osäker på är najning, om jag har 6150 mät, hur tätt najar jag i överlappet ? 2 rutor överlappar ju. Kommer ha 12mm järn i kanten, dom ska ju ha 600mm överlapp, räcker det med att naja 2 ställen per överlapp? Mvh
0 svar · 2,1k läst
ricebridge
ricebridge: Det enda jag kan tänka mig är om 95*95-orna slår sig. Med stolpar som består av flera btädor som fogats ihop slipper du det problemet.
3 svar · 9,6k läst
·
S
senmathal: Ja det är precis det jag befarar och att det är problem att stötta tröskeln då man har kantelement i frigolit. Här skulle det bli 65 cm utanför plattan Egentligen stör det mig inte rent utseendemässigt med smygar på runt 65 mm Då kan hela tröskeln vila på plattan samt att dörrbladet få lite skydd. Tack för tips och råd. Alltid bra med lite olika input när man är villrådig.
7 svar · 10,7k läst
M
Marcus Lindberg: Poolen är viktigast. Jag valde det för att jag byggde med 25x19x60 lecablock samt att jag skulle gjuta en platta som tak o golv o ville vara säker på att det är ordentligt o hållbart, står ett hus ovanpå nu.
59 svar · 49,7k läst
·
Z
Zirqom: Ja jag har följt den, en sak är ju att porten öppnas ju inte helt lätt för hand häller. Men sen beror ju det på hur man ska definera hur lätt det ska vara att öppna för hand och stänga. Hur justerar jag isåfall så det blir ännu lättare att öppna/stänga för hand. Tack för svaret!
2 svar · 4,1k läst
pellefant
pellefant: [citat] Nej den är 100mm tjock!
37 svar · 86,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.