1 106 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Cellplasttjocklek i betongplatts
Jag har tänkt att uppföra ett attefallshus i anslutning till vårt torp. Huset skall användas som förråd/verkstad/hobbyrum. Det skall inte vara uppvärmt på vintern men med frostvakt och möjlighet att värma upp tillfälligt med typ byggfläkt eller gasolkamin. Vägg/tak-isolering 95 - 120 mm.
Vilken tjocklek på cellplasten i betonggrunden behövs för att markisoleringen skall vara i paritet med övrig isolering?
Vilken tjocklek på cellplasten i betonggrunden behövs för att markisoleringen skall vara i paritet med övrig isolering?
Du kan hoppa över isolering i plattan om du inte har golvvärme och varmt helatiden.
Plattan kommer kännas kall även om du har 200 mm cellplast under betongen om du inte har värme ingjuten i plattan.
Var så man gjorde fram till 70 talet. Ingen som dött av det.
Om du inte ska köra in en bil eller tunga saker kanske du kan bygga ett golv i trä istället?
Blir nog betydligt billigare.
//AA
Plattan kommer kännas kall även om du har 200 mm cellplast under betongen om du inte har värme ingjuten i plattan.
Var så man gjorde fram till 70 talet. Ingen som dött av det.
Om du inte ska köra in en bil eller tunga saker kanske du kan bygga ett golv i trä istället?
Blir nog betydligt billigare.
//AA
Jag tänker på fler saker, det beror ju även lite på hur man tänkt göra grunden. Kör man kantelement så är de väl praktiskt att isolera. Isoleringen påverkar väl även en del markfukt, även om de finns bättre lösningar på det.
Klicka här för att svara