Jag har tänkt att uppföra ett attefallshus i anslutning till vårt torp. Huset skall användas som förråd/verkstad/hobbyrum. Det skall inte vara uppvärmt på vintern men med frostvakt och möjlighet att värma upp tillfälligt med typ byggfläkt eller gasolkamin. Vägg/tak-isolering 95 - 120 mm.
Vilken tjocklek på cellplasten i betonggrunden behövs för att markisoleringen skall vara i paritet med övrig isolering?
 
Tomture61
Utan golvvärme , 200 mm , med , 300 eller mer.
Svårt att tilläggs isolera under betongen senare.
 
  • Gilla
Snickers88 och 1 till
  • Laddar…
Du kan hoppa över isolering i plattan om du inte har golvvärme och varmt helatiden.
Plattan kommer kännas kall även om du har 200 mm cellplast under betongen om du inte har värme ingjuten i plattan.

Var så man gjorde fram till 70 talet. Ingen som dött av det.

Om du inte ska köra in en bil eller tunga saker kanske du kan bygga ett golv i trä istället?
Blir nog betydligt billigare.

//AA
 
  • Gilla
Snickers88
  • Laddar…
P
Jag har byggt och hoppat över, just därför att övriga hus hade oisolerat. Det ångrar jag varje gång jag är där.

Cellplast är inte särskilt dyrt eller svårt att lägga. Lägg minst 200mm, helst 300mm.
 
  • Gilla
Snickers88
  • Laddar…
Jag tänker på fler saker, det beror ju även lite på hur man tänkt göra grunden. Kör man kantelement så är de väl praktiskt att isolera. Isoleringen påverkar väl även en del markfukt, även om de finns bättre lösningar på det.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.