Rabbithole
Rabbithole: Fukten vandrar från varmt till kallt genom väggen och det är dessutom oftast fuktigare inomhus än utomhus på grund av mänsklig närvaro. Därför sätter man plasten på insidan. På utsidan skyddar panelen väggen från regn och man har normalt en ventilerad spalt mellan panel och vägg där eventuellt inträngande fukt kan ventileras ut. Vindduk och vindpapp har samma funktion, vindduk
19 svar · 9,5k läst
K
Kjmo: Det finns allt ifrån stora som exempelvis Sweco med flera till betydligt mindre. Lite rörigt att hitta planförfattare på nätet men sök på detaljplan i kombination med framtagande och eller författare, arkitekt och leta dig fram. Vill du så kan du ju skicka PM så kan jag kika på det och se hur det ser ut, givetvis utan kostnad, för att om inte annat bedöma hur mycket jobb det skulle
21 svar · 6,9k läst
P
pleqtiz: Ingen som har någon idé? Är det så illa så man måste byta ut fallskyddet när den har aktiverats? Har iaf mailat skånskabyggvaror frågan så får se vad dom säger.. Kan tilläga att första gången jag höjde porten så hörde man hur de knackade från kugghjulet och flärpen så de måste blivit nåt knas där :thinking:
1 svar · 883 läst
M
Mats: Just precis
3 svar · 1,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Följer tråden för detta tyckte jag var en kul idé!
1 svar · 670 läst
Tomture61
Tomture61: Om en metallregel ej ska rosta måste den vara i rostfri metall , ytbehandlade stålreglar som står i fukt/ vatten kommer att rosta bort till slut.
8 svar · 8,7k läst
B
Byggfan: Är det ett garage och det är betonggolv sen frigolit - cellplast - spånskiva ? Lät hemskt jävla märkligt.
4 svar · 1,7k läst
M
Mats: Ett eventuellt alternativ men det blir nog inte billigare. ta bort befintligt hus, slå ihop tomterna och sätt ditt en attefallare (kräver bygganmälan) men ska räknas utöver de 140 ni har i byggyta om jag förstår saker rätt
4 svar · 1,2k läst
H
Husqvarna220Ac: Vatten må vara hänt, men värme och VV. Svårt att bygga loft som fungerar på 4m höjd, vi ritade om en Attefallare och gjorde den bredare/längre/högre, och får ett riktigt loft på 180cm istället för 128cm, kolla hur mycket du får bygga på tomten, bättre att söka bygglov och bygga nåt vettigt. Vi har pratat med olika byggfirmor, tänkte sätta in kök samt göra lite småjobb
3 svar · 9,1k läst
H
hapazard: [citat] Sen ser ju iof inte just det där ut som bilarver (borde bara vara en per cell), men finns ju gott om steklar som parasiterar på bina
3 svar · 3,2k läst
·
S
Seamountain: Hej! Vet inte om detta är rätt del av forumet att fråga i men jag testar. Håller på att lyfta och renovera ett förråd som bara var ställt på backen men en del rötskador som följd. Jag har rivit ut allt golv och ska ersätta "syllen" eller vad man ska kalla det men är lite fundersam hur jag ska växla av de vertikala reglarna. Min tanka är att bara helt enkelt kapa dem i höjd med
0 svar · 2,4k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Tydligen här om man bygger komplementbostad så måste denna ha 2.40m i takhöjd mm, annars måste man skriva Fritidshus, vet en som fick avslag på detta.
8 svar · 11,1k läst
Biffen87
Biffen87: [citat] Åhh nä biltema persening is the shit :crysmile:
23 svar · 11,7k läst
·
D
Debro: Hejsan Tänkte bygga en attefallare på 25 kvm som ska fungera som förråd, men kört fast lite hos byggnadskontoret. Dom gillar inte riktigt mina kluddiga handritade ritningar och jag är värdelös på datorer så har varken tid eller kunskap att dra ihop något snyggt. Tanken var en enkel 25 kvm med pulpett tak. Någon som vet var jag kan få tag på lite ritningar? Plan-, sektions- och
0 svar · 1,8k läst
A
ador: För att verkligen kallas för ett passivhus utifrån den internationella definitionen så ska du titta på www.passiv.de eller www.igpassivhus.se - som många redan nämnt. I Sverige har vi Forum för Energieffektivt Byggande www.feby.se som tagit fram kriteriet "FEBY18" där kärnan i kravspecen är lågt värmeförlusttal (VFT). Här finns också kvar på bl.a. luftläckning, maximal nivå på
10 svar · 2,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Det där med att måla i garaget kräver bra ventilation. Möjligen att du kan bli hjälpt av mask mot ångorna.
4 svar · 1,9k läst
A
Anders1967: Hej! Jag bor i radhus och har ett för närvarande ouppvärmt och oisolerat förråd. Tanken är nu att isolera det och ha det lätt uppvärmt (ca 10° C) under årets kalla månader med hjälp av ett enkelt element/elradiator. Jag ska kunna förvara målarfärg, verktyg, växter mm här utan att det förstörs. Jag bor i Lund i Skåne så vi har inte direkt polarkyla ;) Förrådet är 2 x 4 med
0 svar · 2,0k läst
·
prototypen
prototypen: Betongplattan sprider ju ut lasten så min 4 tons traktor belastar nog 20 m2 av plasten. Borde hålla för 80 ton konstant. Protte
4 svar · 5,7k läst
M
Mats: Jag skulle säga bort med boarden och ersätt den med tramsäker duk istället. Mycket trevligare att jobba med
9 svar · 3,5k läst
·
WhatIF
WhatIF: [citat] Tack för hjälpen Rävlyan, uppskattas :D(y)
6 svar · 2,0k läst
·
S
Storsläggan: [citat] Hej! Har du kvar ritningarna till Lövkojan? Kan jag få köpa dem i så fall?
2 svar · 6,1k läst
T
Talltomt: [citat] Nej, vi monterade syllen enligt anvisning och ska idag börja montera väggelementen, så det återstår att se vad det blir av det.
4 svar · 1,8k läst
ErOx
ErOx: [citat] Strålande, tackar så mycket för hjälpen. (y) Gällande isolering i takfoten så lägger jag det likadant som det låg innan. Då låg det isolering fram till takfotsnätet (eller vad det där nätet heter som ska stoppa getingar å andra djur från att ta sig in). :D
19 svar · 6,8k läst
·
S
Seamountain: [citat] Gud vad dum jag är, jag hade en helt annan bild i huvudet. Det är ingen dum ide, behöver egentligen bara gräva ner en till plint i mitten av förrådet för en bärlina så är det bara golv kvar. Tror jag kommer köra på det! Tack för tips och engagemang! :ok:
12 svar · 6,0k läst
J
justusandersson: Ta ett foto inifrån garaget så man kan se takkonstruktionen. Tänk på att det kan finnas formella restriktioner i detaljplanen på garagets höjd och takets utförande. Kolla detta med kommunen. I bästa fall finns detaljplanen tillgänglig på nätet.
1 svar · 1,9k läst
·
M
Makal82: Hej, Jag vill varna för Crawford, jag la en beställning 7 februari och 14 augusti cancellerade jag ordern då de inte lyckats leverera. Hela historien hittar ni här : https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-crawford-garageportar.318391/ Ja! jag är bitter, Ja! jag har egentligen bättre saker för mig än det här, men den här behandlingen ska inte gå ostraffat!
10 svar · 9,4k läst
M
Makal82: UPPDATERING Jag gav till slut upp. Ytterliggare en person på "fabriken" engagerades och la en order 11 juni. Nu ytterliggare 2 månader senare kan återförsäljaren inte få en uppdatering på status och de två personerna på fabriken svarar inte på tilltal. Ordern är cancellerad. 7 februari - 14 augusti, ett flertal telefonsamtal och sms = ingen garageport, snacka om horribelt skött!
1 svar · 8,1k läst
H
Husqvarna220Ac: Samt om det skall vara bostad så räcket ej bygganmälan, BBR krav, handikappanpassning, ventkrav mm mm
2 svar · 2,5k läst
H
Husqvarna220Ac: Var i kontakt med kommunen idag, inga större problem att få det närmare än de 4.5m, enligt detaljplanen så fick komplementbyggnad stå 2m från tomtgräns, alltså bygglov, så då bygger jag 45kvm istället och får mer riktigt hus. Men frågan är hur mycket mer bök det blir med ett bygglov, samt om man ska ha detta som bostad krävs mer krav, alt skriva Spa/relax, men detta skall väl
11 svar · 1,9k läst
R
rävlyan: Det är nog mellanlägget av en plast och lite isolering i för att inte syllen ska ligga mot betongen Sedan så är nog gipsskivorna 2,4 eller 2, 2 då sätts dom mot tak , nere brukar det vara en sockel , men sätts inte i bland i förråd .då ett mellanrum skyddar gipsen mot väta på golvet som kan bli i förråd , inget vet vad ägaren kan göra . Sätt klinker och en sockel om du tycker
6 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.