S
senmathal: Hej! Jag blir lite osäker då jag har flera olika uppgifter på dimensionering att fackverkstakstol beroende på var jag läser. spv är 7 meter och snöson 3,5 taklutning 27 grader. Tenico (nedladdad pdf) överram 170 underram 170 Träguiden app överram 170 underram 145 (app lathunden) Trägudien hemsida överram 195 underram 170
0 svar · 2,4k läst
R
rävlyan: Är det en port med flera block som gångjärn , dom sitter på samma sida och då och går det nog inte att vika ihop mer än två i taget Måste nog delas på varje två block , tänk själv hur det blir om du viker ihop vilken väg gångjärnen kommer och ska vika sig
1 svar · 1,4k läst
F
fb35523: U-värdet för 16 mm (Willab) är 2,1 och för 32 mm 1,1, så det blir samma isolering. Är det värt krånglet? Det kan bara du avgöra. Tejpa överdelen med silvertejpen som följer med så att inte kondens- och regnvatten kommer mellan skivorna. Risken är att kondens mm kan krypa in från sidan och ytan mellan skivorna kommer inte att vara ventilerad så fukten kommer i så fall inte ut och
1 svar · 1,9k läst
H
Husqvarna220Ac: Vad ska du ha huset till? Känns ”äckligt” med mulltoa eller dyligt, skulle göra rätt direkt. Vi har samma problem, måste gräva asfalt/plattor för att komma åt vatten/avlopp..
5 svar · 13,1k läst
J
JLov: Måla betongen bara?
1 svar · 3,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Skulle tippa på att det är minst ett halvår bort. 1 mars eller 1 april 2019 gissar jag. Remisser ska skickas ut, proposition läggas och riksdagsbehandlas. Det tar sin tid.
2 svar · 2,4k läst
R
Rotehjon: [citat] Du har helt rätt, taken skulle kunna mötas högre upp och således få brantare lutning på tillbyggnaden. Inte lika snyggt i min mening men kan ha mindre dimensioner och kan sova gott om natten.
2 svar · 2,1k läst
·
P
Putte G...: [citat] Mycket fint jobb (y)
32 svar · 20,1k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jodå. Acceptera att fasaden inte är tät och släpp in den där fukten på ett ställe där den inte gör skada.
102 svar · 15,4k läst
·
L
Luleå.S: Okej tack så mycket
4 svar · 1,0k läst
Kretikos
Kretikos: Dina ventiler ser ut som luftning av taket. De går förmodligen inte igenom till rummet på insidan? Sätt en tilluft bredvid ett fönster och en uppe så nära nock det går.
9 svar · 6,3k läst
·
J
justusandersson: Det är ganska vanligt med underdimensionerade carportar, även i större sammanhang.
4 svar · 2,6k läst
B
Bence: Hej' Någon som har erfarenhet av isoleringssatser ffån mcr? Tänlte köpa den med björkplywood. http://www.mcr.se/isolering/ Planerar underlag med markisolering. Ok? Om jag senare vill komplettera med en till container, lägga takstolar mellan och klä med brädor, hur ska jag då göra underlaget? Måste man ställa väggem på underlaget? Kan man limma fasr reglar där man skruvar väggen?
0 svar · 976 läst
B
Bence: Hej' Någon som har erfarenhet av isoleringssatser ffån mcr? Tänlte köpa den med björkplywood. http://www.mcr.se/isolering/ Planerar underlag med markisolering. Ok? Om jag senare vill komplettera med en till container, lägga takstolar mellan och klä med brädor, hur ska jag då göra underlaget? Måste man ställa väggem på underlaget? Kan man limma fasr reglar där man skruvar väggen?
0 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Första frågan, var i landet är detta. Det är faktiskt så att hönsen inte far illa om det blir några minusgrader i hönshuset. Viktigt i så fall är naturligtvis att det är dragfritt. Och jag tycker faktiskt inte att OSB är bästa valet för innerväggarna, det fastnar för lätt skräp, hönsskit och spindelväv i det. Men som sagt, var?
4 svar · 2,1k läst
D
Daniel 109: Naturligtvis. Tack (y)
13 svar · 3,4k läst
·
B
Bosse#3617: Det får bli tryckat 28x120. Tack för info. /Bosse
3 svar · 3,2k läst
B
bomm: Bakre slingan brukar vara till på de flesta fördelare. Och enklast brukar vara klippa upp ett hål i armeringen så är det enklare att få dit näten.
20 svar · 5,2k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Behövs nog inte. Ytan på betongen blir rätt grov vid gjutning. Man kan borsta upp strukturen ytterligare med en kvast någon timme efter gjutning. Ingen risk för halka.
3 svar · 949 läst
R
Rocketscience: Hej vi har nyligen flyttat till ett 70 tals hus och skulle vilja förbättra ingången till huset. Pga av en lite hall på övervåningen så skulle vi vilja använda den nedre ingången som huvudingång för familjen. Ni kan se på korten att den nedre ingången ser inte så inbjudande ut. Vi skulle kunna tänka oss riva hela ingången och bygga ny. Eller kanske öppna upp med ett fönster i den
0 svar · 555 läst
·
kashieda
kashieda: En ny 45x70 fast med bättre förborrning och stämjärn gjorde att det höll bättre. Mycket hålplåt och skruv håller det hela på plats. [bild] [bild]
8 svar · 7,8k läst
·
L
Lundampere: Hej, ska byta några dåliga brädor på mitt förråd, förrådet möter ett trädäck och eftersom trädäcket bygger lite på höjden så möter trädäcket nästan syllen istället för den gjutna plattan. Förra ägaren har satt några vinklade plåtbleck här, det har inte gått nån fukt i syllen men det va ganska smutsigt under blecket. Är det så här man ska göra eller finns det nåt
0 svar · 1,9k läst
·
Tokslut
Tokslut: Beroende på vad för bilmodeller man skall lyfta så gäller det att tänka på vissa aspekter som lyftklossarnas inställningsmöjligheter och minimihöjd men även maxhöjd från lyftarmen mm. bifogar bild på vad jag menar med den ställbara klossen [bild] Sista lyften valde jag en Istobal Velyen som passar mina behov väl, valde skruv med lyftmutter framför hydraulisk för sinnesfrid. Kan
281 svar · 156,3k läst
·
1
1881: Vi har en tegelbyggnad på mer än 200 kvm som är byggd på mitten av 1800-talet. Den är helt utblåst och används idag som förråd, vilket vi vill fortsätta göra. Golvet är ett ruffigt betonggolv, ungefär som i ett äldre garage. Problemet är att innerväggarna är gräsligt fula. De är putsade invändigt och har tidigare varit målade. Sedan har de lappats och lagats. Det finns hål
0 svar · 1,4k läst
N
Nissen11: Tack för tipsen, verkar rätt folie för rätt pris.
4 svar · 1,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat tjafs och off topic. /Moderator
10 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: En fuktstyrd PAX-fläkt är kanske idealt om behovet av fläkten i huvudsak beror på blöta/snöiga bilar som ska torkas upp. Sen mindre vent och energislöseri när det blivit torrt. Eller svagare ventilation i kombination med en avfuktare.
8 svar · 7,8k läst
E
epw: [citat] Att köra med handhållen slip skapar lätt ränder och sår i betongen och blir sällan ett bra resultat. Då är golvslipen ett bättre alternativ som skrivs ovan, den skaper en betyligt jämnare yta. Några tusenlappar för ett fint golv är ju knappast dyrt om man jämför med vilket golv som helst i hela huset.
6 svar · 12,0k läst
·
E
esmeralda22: funderar om man ska köpa gammalt hus, flytta gammalt hus, bygga själv, låta någon annan bygga det åt en och nu går jag i funderingar på garage-byggsats och inreda bodel/kontor på övre plan. frågan blir ju... är det värt det? Vad skiljer en bostad i delar från ett isolerat garage i delar om man bortser köket? Varför ska jag köpa ett hus i delar när jag kan köpa något som kommer
0 svar · 2,5k läst
R
rävlyan: Om du inte tänker göra det till varmgarage , så sätter du 22 mm spånskivor eller råspont på reglarna , om du lämnar en glipa nere och uppe på ca 10 cm så kommer det att lufta bra och ingen fukt blir
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.