Jag fick igår hem takstolsboken med medföljande CD och beräkningsprogram igår. Ett faktiskt väldigt lättanvänt program där även en novis på takstolar och konstruktionsritningar kan förstå efter lite funderande. Det mesta väldigt bra förklarat.
Men lika fullt stötte jag på ett problem som jag inte reder ut. Jag har matat in alla uppgifter för en W-takstol till ett garage med 7 m spv. I ritningen jag fick ut står "tillåtet upplagstryck överskrids vid stöd A och E förstärkning erfordras..." A och E är där takstolen vilar på hammarbandet som är 145 mm bred. Om jag testar att öka upplagsbredden d.v.s. hammarband och väggregel så försvinner meddelandet vid 220 upplagsbredd/hammrband.
Det står att man t. ex kan använda två stycken laskar 45 x 120 spik 4 st 125 x 40 till förstärkning. Tyvärr står det ingen förklaring på hur och var laskarna ska sitta. Poängen måste vad jag förstår vara att öka bredden på upplaget/hammarbandet ? Om man sätter något under takstolen mot hammarbandet så blir det ju inte så kul då man ska dit med takbeklädnaden sen.
Nu har jag dock läst om en antal garagebyggen med denna bredd och typ av takstol där man inte bekymrat sig om någon upplagsbredd eller upplagstryck. Kan man helt enkelt strunta i det och lita på att 145 reglar och hammarband håller för trycket. Kan nämna att jag även testade att välja en lägre snözon och då försvann behovet av förstärkning.
/Mats
Men lika fullt stötte jag på ett problem som jag inte reder ut. Jag har matat in alla uppgifter för en W-takstol till ett garage med 7 m spv. I ritningen jag fick ut står "tillåtet upplagstryck överskrids vid stöd A och E förstärkning erfordras..." A och E är där takstolen vilar på hammarbandet som är 145 mm bred. Om jag testar att öka upplagsbredden d.v.s. hammarband och väggregel så försvinner meddelandet vid 220 upplagsbredd/hammrband.
Det står att man t. ex kan använda två stycken laskar 45 x 120 spik 4 st 125 x 40 till förstärkning. Tyvärr står det ingen förklaring på hur och var laskarna ska sitta. Poängen måste vad jag förstår vara att öka bredden på upplaget/hammarbandet ? Om man sätter något under takstolen mot hammarbandet så blir det ju inte så kul då man ska dit med takbeklädnaden sen.
Nu har jag dock läst om en antal garagebyggen med denna bredd och typ av takstol där man inte bekymrat sig om någon upplagsbredd eller upplagstryck. Kan man helt enkelt strunta i det och lita på att 145 reglar och hammarband håller för trycket. Kan nämna att jag även testade att välja en lägre snözon och då försvann behovet av förstärkning.
/Mats
Jag antar att du då menar en liggande bärlina infälld i vägreglarna. Programmet frågar inte efter det utan det verkar vara uppläggsbredden som är problemet. Läste någonstans att det kunde handla om trycket vinkelrätt fibrerna alltså trycket på den stående regeln blir för högt. Kan det möjligen menas att man ska sätta en lask på var sida om väggregeln då ökar man ju ytan på änden av väggregeln. Lite märkligt i och för sig att den föreslår laskar på 45x120 och inte 45x145 som regel och hammarband.
/Mats
/Mats
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
nja med så stor spännvidd och last så antar jag att så tunna väggar som 145 faller bort helt. Antagligen lär du ha rejälare väggar som orkar bära allt också.
Nu är jag dock bara en lekman så i själva verket har jag ingen aning.
Nu är jag dock bara en lekman så i själva verket har jag ingen aning.
Det har nog byggts dylika garage med 45x90 reglar så det tror jag inte är problemet. I så fall skulle takstolsprogrammet sagt ifrån men nu föreslår det en förstärkning. Till exempel så har lövångersbygg garage i den storleken med 145 väggreglar. Det enda som kan hända är att regeln böjer sig men nu kommer det ju att sitta ett antal spikreglar på utsidan och väggskivor på insidan som förhindrar det.
Vad jag förstår så är det risken för deformation av själva träet som är problemet, inte att något kommer att brista.
/Mats
Vad jag förstår så är det risken för deformation av själva träet som är problemet, inte att något kommer att brista.
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tryckhållfastheten för trä vinkelrätt mot fiberriktningen är inte så hög. För "felfritt gran- och furuvirke (utan kvistar, snedfibrighet, tjuvved med mera) med en densitet på cirka 420 kg/m³ och med en fuktkvot på cirka 12 %" anger träguiden den till 7 MPa. Ditt takstolsprogram räknar nog med en betydligt lägre siffra, frågan är vilken? Jag skulle tänka mig att upplagstrycket i ditt fall ligger runt 3 MPa. Jag tolkar programmets förslag som att du bör bredda takstolens underram med de angivna trästyckena. Ett alternativ till det bör vara att gå upp i virkeskvalitet både vad gäller underram och hammarband. Det finns ingen anledning att öka på väggbredden. Själv takstolslasten klarar säkert en stående 45x145 regel i C 24 kvalitet om den är korrekt stagad.
Nu måste jag tänka om här. Det är som du säger så klart underramen på takstolen som får för liten yta att vila på. Då är lösningen precis som du säger en regelstump på var sida om underramen. Tack!
Men hur löser man det med spikplåten som sitter på takstolen ? Smäller man dit regeln ovanpå den och dra i några fyrtumsspik? Eller kan man köra Plywood istället för spikplåt som går att spika i?
Hur är det för övrigt att använda plyfa istället för spikplåt. Jag har en känsla av att en stor del av takstolsjobbet består av att spika eller skruva hundratals spik/skruv. Jag funderar på att köpa en spikpistol och då fungerar ju plywood bättre. Men då får man ta med i beräkning att såga till plywoodbitarna. Men dom går ju att massproducera i rasande fart
Men hur löser man det med spikplåten som sitter på takstolen ? Smäller man dit regeln ovanpå den och dra i några fyrtumsspik? Eller kan man köra Plywood istället för spikplåt som går att spika i?
Hur är det för övrigt att använda plyfa istället för spikplåt. Jag har en känsla av att en stor del av takstolsjobbet består av att spika eller skruva hundratals spik/skruv. Jag funderar på att köpa en spikpistol och då fungerar ju plywood bättre. Men då får man ta med i beräkning att såga till plywoodbitarna. Men dom går ju att massproducera i rasande fart
De gånger jag byggt takstolar själv har jag använt mig av 15mm plywood som limmats och spikats på var sida om takstolen. Jag använde spikpistol, 50mm spik och snålade inte på plywoodbitarnas storlek. Idag skulle jag dock inte orka bygga takstolar, det är helt enkelt för billigt att köpa färdiga och då slipper man både beräkning, materialinköp och själva jobbet.
Om du kapar och monterar plywooden på ett smart sätt så tillför den ju en hel del bärighet, vilket verkar vara ett problem i ditt fall.
Om du kapar och monterar plywooden på ett smart sätt så tillför den ju en hel del bärighet, vilket verkar vara ett problem i ditt fall.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går alldeles utmärkt att använda plywood. Som Gabbe1 skriver är 15 mm tjocklek bra. Bitarna bör göras större än spikplåtar.
Fördelen med playwood är väl att den kian figursågas efter knuten den ska binda ihop. Funderade just på om limning var ett bra alternativ för extra styrka.
Priset jag fick för åtta takstolar var 18 000 vilket jag tycke var saftigt. Materialkostnad för egenbyggda blir mellan sex och sjutusen så jag tycker det är värt jobbet. Så lång tid kan det väl inte ta när man väl gjort en mall att såga efter. Sedan är det första gången för mig så det är lite roligt också. Men spika ihop dom på 2,5 minut klarar jag nog inte
Det jag inte fattar är vad dom gör med spikpistolerna. Skråspikar dom ihop delarna och i så fall varför.
/Mats
Priset jag fick för åtta takstolar var 18 000 vilket jag tycke var saftigt. Materialkostnad för egenbyggda blir mellan sex och sjutusen så jag tycker det är värt jobbet. Så lång tid kan det väl inte ta när man väl gjort en mall att såga efter. Sedan är det första gången för mig så det är lite roligt också. Men spika ihop dom på 2,5 minut klarar jag nog inte
/Mats
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kilen kan givetvis göras något kortare så att den blir just en kil.
En fråga till.
Programmet ger möjlighet att välja var skarven på underramen ska vara. På exempelbilderna i boken så sitter den i mitten. Däremot ser jag på i filmen från takstolsfabriken att den sitter förskjuten åt sidan. Kan det finnas några för och nackdelar med det ena eller andra förutom att utnyttja virket bäst.
/Mats
Programmet ger möjlighet att välja var skarven på underramen ska vara. På exempelbilderna i boken så sitter den i mitten. Däremot ser jag på i filmen från takstolsfabriken att den sitter förskjuten åt sidan. Kan det finnas några för och nackdelar med det ena eller andra förutom att utnyttja virket bäst.
/Mats

