6 143 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Fixa till innerväggar i gammalt kallgarage
När vi flyttade in i vårt hus så såg vårt garage riktigt eländigt ut (inkl smådjur som bodde i väggarna...).
Tänkte försöka göra nåt åt det nu, så rev ut gamla innerväggar och isolering.
Nu vill jag fixa till det här så att det ser lite mer ok ut så fort som möjligt.
Eftersom jag inte kommer orka bygga ett nytt innertak så funderar jag helt enkelt på att köpa OSB-skivor, och sätta upp dom mot reglarna (utan isolering).
Jag hade kunnat stoppa dit isolering, men eftersom taket inte kommer vara isolerat så gör det väl rätt liten skillnad egentligen?
Om jag bara vill sätta upp OSB på innerväggarna och köra kallgarage, är det något speciellt jag borde tänka på?
Ska jag ändå sätta vindpapp eller strunta i det och bara köra OSB direkt utan nåt annat. Sitter just nu vindpapp kvar längs ena ytterväggen.
Bild:

Tänkte försöka göra nåt åt det nu, så rev ut gamla innerväggar och isolering.
Nu vill jag fixa till det här så att det ser lite mer ok ut så fort som möjligt.
Eftersom jag inte kommer orka bygga ett nytt innertak så funderar jag helt enkelt på att köpa OSB-skivor, och sätta upp dom mot reglarna (utan isolering).
Jag hade kunnat stoppa dit isolering, men eftersom taket inte kommer vara isolerat så gör det väl rätt liten skillnad egentligen?
Om jag bara vill sätta upp OSB på innerväggarna och köra kallgarage, är det något speciellt jag borde tänka på?
Ska jag ändå sätta vindpapp eller strunta i det och bara köra OSB direkt utan nåt annat. Sitter just nu vindpapp kvar längs ena ytterväggen.
Bild:

Kortsidan ser ut som ett såll , sätt vindpapp/vinväv mellan reglarna på alla väggar , OSB kan du ta och måla rakt på
även i taket , men där får du nog fylla i med reglar till C/C 60 annars kommer dom att bli som hängmattor efter ett tag .
Ovan taket så måste du ha bra vent ut på gavlarna för att få ut fukt som blir när solen lyser på taket
även i taket , men där får du nog fylla i med reglar till C/C 60 annars kommer dom att bli som hängmattor efter ett tag .
Ovan taket så måste du ha bra vent ut på gavlarna för att få ut fukt som blir när solen lyser på taket
Jag hade funderat på att låta takstommen stå öppen sådär eftersom jag ändå inte ska isolera, är det dumt?
Alltså:
Alltså:
- Vindpapp mellan reglar på alla väggar
- Upp med OSB
- Måla
- Kolla att ventilationen ser ok ut
Det är väl öppet i takfoten , då kommer det att blåsa bra in och bli vinterkyla där , klart det är bra med ventilation , men för mycket är inte kul när mössan blåser av , sätt en plast i taket under takstolarna och OSB , helt plötsligt får du för dig att isolera , då finns en botten att jobba på , och spackla inte väggarna då försvinner skruvarna , svårt om du i framtiden ska skruva ner skivorna för att isolera
Det är bara så jag tänker , men du kan starta med öppet så länge och göra allt annat senare , det är inget som hindrar det i framtiden , i övrigt som du tänkt
Det är bara så jag tänker , men du kan starta med öppet så länge och göra allt annat senare , det är inget som hindrar det i framtiden , i övrigt som du tänkt
Vinterkyla lär det bli oavsett OSB och plast.R rävlyan skrev:Det är väl öppet i takfoten , då kommer det att blåsa bra in och bli vinterkyla där , klart det är bra med ventilation , men för mycket är inte kul när mössan blåser av , sätt en plast i taket under takstolarna och OSB , helt plötsligt får du för dig att isolera , då finns en botten att jobba på , och spackla inte väggarna då försvinner skruvarna , svårt om du i framtiden ska skruva ner skivorna för att isolera
Plast lät för övrigt som ett ovanligt dåligt förslag.
Vinterkyla är jag rätt inställd på. I princip blir väl det här en glorifierad (låsbar) carport där bilen får stå bara. För litet för att ha plats med så mycket annat ändå.R rävlyan skrev:Det är väl öppet i takfoten , då kommer det att blåsa bra in och bli vinterkyla där , klart det är bra med ventilation , men för mycket är inte kul när mössan blåser av , sätt en plast i taket under takstolarna och OSB , helt plötsligt får du för dig att isolera , då finns en botten att jobba på , och spackla inte väggarna då försvinner skruvarna , svårt om du i framtiden ska skruva ner skivorna för att isolera
Jo, tänkte skippa att spackla. Bara OSB, som eventuellt blir målat. Kör ett varv vindpapp mot ytterpanelerna då iaf.
Vet inte vad som du menar med plast mot trä dåligt , plastfolie rekommenderas närmast den varma ytan och görs så nya hus , Ett hus i dag ska ju vara som en termos ( inbakad i plastfolie ) och vara absolut tätt mot yttervärlden ,Tomture61 skrev:
I det här fallet så kommer den närmast den varma sidan om garaget byggs om till varmgarage
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Men då måste det isoleras + värmas upp invändigt.R rävlyan skrev:Vet inte vad som du menar med plast mot trä dåligt , plastfolie rekommenderas närmast den varma ytan och görs så nya hus , Ett hus i dag ska ju vara som en termos ( inbakad i plastfolie ) och vara absolut tätt mot yttervärlden ,
I det här fallet så kommer den närmast den varma sidan om garaget byggs om till varmgarage
Inte vad trådskaparen tänkt.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
OSB innehåller mycket lim och blir tätt som tusan.
Gör en lada, spika dit råspont överallt så blir luften trevligare därinne.
Lägg inget trä emot golvet utifall det kommer smältvatten från bilen på golvet.
Sätt in ett fönster, då blir allt trevligare
Gör en lada, spika dit råspont överallt så blir luften trevligare därinne.
Lägg inget trä emot golvet utifall det kommer smältvatten från bilen på golvet.
Sätt in ett fönster, då blir allt trevligare
Klicka här för att svara