Hej,
har nu byggt ihop den enkla lillevilla byggsatsen och fixat shingeltaket. Jag tänker isolera tak och väggar, och fungerar nu på glespanelen som jag tänkte skruva upp mot takstolarna.
Eftersom jag lägger glespanelen vågrätt på takstolarna så har den inte stöd längs ut på väggarna (se bild), hur ska jag göra där för att få stöd? Skruva fast en regel mot väggen så jag har något att skruva i helt enkelt?
Jag inbillar mig att de flesta friggebodar har takstolarna åt andra hållet (vågrätt) istället, och att det ofta finns fler taskstolar också. Då blir det nog bättre stöd än här, men vad vet jag...
Övriga funderingar:
Planen är sen att skruva panel i taket på glesen, kanske att "thermowood" blir ok då det delvis ska vara en bastu , och thermowood är värmebehandlat så borde klara värmen. Vad tror ni om det, kommer det se ok ut? Jag planerar att ha asp/gran i själva bastun, och det är ju snyggt iaf...
För att få det svart bakom panelen tänkte jag sätta upp en tunn svart polyesterduk bakom takpanelen (ogräsduk). Vanlig papp misstänker jag blir mycket dåligt i taket på en bastu (luktar tjära/asfalt).
45 mm isolering i väggarna med tänkte jag fixa efter taket, med plåtreglar mot en tunn läkt/luftspalt för att spara utrymme.
Sen i själva bastun har jag ingen isolering i utrymmet med kortlingarna, alltså en 20cm kvar till väggen. Där tänkte jag sätta rektangulär spygatt, om jag kan hitta en sådan.
Tacksam för råd och tips, eller tips på andra snygga bastutak.