Hej,
Har varit i kontakt med min kommun då vi ska bygga hus samt en sidobyggnad med garage+förråd intill. Som närmast hamnar sidobyggnaden ca 1,5m från huvudbyggnaden så blev lite osäker på vad för brandklassning som gällde.
När jag vände mig till kommunen fick jag till svar att huvudbyggnaden skulle vara EI 60 och sidobyggnaden (Inkl. alla dörrar och fönster) skulle vara EI 30. Blev väldigt konfunderad då jag hade läste lite annat om just detta och hustillverkaren som levererar färdiga husdelar endast kan leverera ytterväggen med brandklassning EI 30. Slutade med att jag vände mig till räddningstjänsten för att höra. De sa att så länge utförandet av båda byggnadernas motstående ytterväggar motsvarade EI30 klassning var det ok. Brandklassningen på fönster och dörrar berodde på hur långt de hamnade ifrån huvudbyggnadens yttervägg. Jag fick en tabell tagen ur brandskyddsföreningens handbok med BFS föreskrifter. Om jag tolkade den rätt så borde det räcka att sidobyggnadens yttervägg och takfot är brandklassad EI 30. Jag tolkar även tabellen, precis som brandinspektören nämnde för mig att det räcker att huset är EI 30 om sidobyggnaden också är EI 30?
De närmsta 2 fönstren på ritningen uppmäter 0,9m2 och dörrarna är längre bort än 5m från huvudbyggnad. Har jag förstått det rätt så behöver fönster och dörrar inte brandklassas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag tolkat tabellen rätt?
Hur tror ni kommunen ställer sig till detta? Går det att ta det med kommunen eller bör jag skicka med underlag (tabell och referens) med bygglovsansökan? Någon som har en erfarenhet av att överklaga beslut från kommunen liknande detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!
Hälsningar,
Lobbaren