G
Skall bygga ett garage i lösvirke; ca 8,5 x 6,5m där vi har takpannor. Tomten är belägen i landets nordligare delar med stora snömängder. Kommer beställa takstolar och virke via en såg/virkesförsäljare i närheten. Takstoalarna är projekterade för cc 1200.

Jag har själv ritat upp garaget i CAD och tanken är att ha ett vanligt hammarband som vilar på väggreglarna. Takstolarna vilar sedan i sin tur på hammarbandet (dvs. normalt byggförfarande). För att avlasta hammarbandet är takstolarna placerade rakt ovan väggreglar (145x45). Väggreglarna har cc 600.

Det finns inget fönster eller någon dörr som hamnar under en takstol utan alla väggreglar under takstolarna är obrutna.

Fråga:
Som jag tolkat saken används bärlina när man ej har väggreglar under takstolar, stämmer det?

Eller måste jag lägg in en bärlina under hammarbandet? (dvs. ett 90 graders roterat hammarband som är infällt i väggreglarna).
Det innebär en hel del extratid att såga bort en 145x45 "jack" ur ca 30 väggreglar, varför jag hellst undviker. Samtidigt vill jag göra rätt konstruktion från början.

Ska du ha stående panel så har du spikreglar utanpå regelstommen och då kan bärlinan också hamna utanpå.
Jag gjorde så på mitt senaste garage.

Protte

• Gilla
Keld
  • Laddar…
E
G Gunnar_80 skrev:
Skall bygga ett garage i lösvirke; ca 8,5 x 6,5m där vi har takpannor. Tomten är belägen i landets nordligare delar med stora snömängder. Kommer beställa takstolar och virke via en såg/virkesförsäljare i närheten. Takstoalarna är projekterade för cc 1200.

Jag har själv ritat upp garaget i CAD och tanken är att ha ett vanligt hammarband som vilar på väggreglarna. Takstolarna vilar sedan i sin tur på hammarbandet (dvs. normalt byggförfarande). För att avlasta hammarbandet är takstolarna placerade rakt ovan väggreglar (145x45). Väggreglarna har cc 600.

Det finns inget fönster eller någon dörr som hamnar under en takstol utan alla väggreglar under takstolarna är obrutna.

Fråga:
Som jag tolkat saken används bärlina när man ej har väggreglar under takstolar, stämmer det?

Eller måste jag lägg in en bärlina under hammarbandet? (dvs. ett 90 graders roterat hammarband som är infällt i väggreglarna).
Det innebär en hel del extratid att såga bort en 145x45 "jack" ur ca 30 väggreglar, varför jag hellst undviker. Samtidigt vill jag göra rätt konstruktion från början.
Det finns att köpa reglar som redan är urjackad för bärlina vilket gör det väldigt enkelt för dig .

Det finns ju inget negativt med att fälla in en bärlina då det fördelar ut trycket på fler väggreglar än bara en.

G
Tack för svar epw och prototypen.

Vi kommer ha liggande panel men vindpappen häftas fast mot väggreglarna och sedan slår vi på 45x45 reglar. Panelen spikas på 45x45 reglarna.
Kan man lägga bärlinan ovanpå på 45x45 reglarna?
Det innebär dock att man slår panel fast i bärlinan.

Redigerat:
Om varje takstol ligger rakt ovanför en stående regel, finns inget behov av bärlina. Med väldigt höga snölaster är det däremot viktigt att 45x145 reglarna är ordentligt stabiliserade i sidled (den klena riktningen). Det kan ske med kortlingar eller horisontella utanpåliggande reglar. Minst en rad på halva höjden.

• Gilla
murak och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med väldigt höga snölaster är det däremot viktigt att 45x145 reglarna är ordentligt stabiliserade i sidled (den klena riktningen). Det kan ske med kortlingar eller horisontella utanpåliggande reglar. Minst en rad på halva höjden.
Om man planerar att sätta OSB-skivor t.ex. är det verkligen nödvändigt med kortlingar då?

Kortlingar med samma mått som de stående reglarna är bäst eftersom det ger en symmetrisk lösning. Det ger stommen en integritet som ger frihet att utforma in- och utsidan. Det är dessutom en billig lösning. OSB/2 eller bättre (inte billigaste varianten) i kombination med liggande panel på utsidan räcker troligen. Bättre än OSB är konstruktionsplywood.

prototypen prototypen skrev:
Ska du ha stående panel så har du spikreglar utanpå regelstommen och då kan bärlinan också hamna utanpå.
Jag gjorde så på mitt senaste garage.

Protte
Då är det bara spikarna/ skruvarna som bär. Det är därför en bärlina skall fällas in.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tar max en timme att jacka ut 30 reglar.
(Borde va fler på så stort garage)...

Drygt 8,5 meter långt blir 15 reglar på varje långsida, 30 totalt.
Sedan finns det väggreglar på kortsidorna, de berörs inte av takstolarna i samma omfattning, helt fel är det inte att fälla in på gavlarna också.

Varför inte sätta den på utsidan, som en övre spikregel. Om hanregeln går utanför hammarbandet så hade jag fäst en bjälke som ett upp och ner vänt L.

Annars som ett liggande T om hanbjälken slutar i ytterkant på hammarbandet, plant med väggreglarna.

Det blir nog bra hur Ts än gör.

Mvh P-A

G
Stort tack för alla era inputs!
Jag ska fundera några vändor till innan beslut.
Kan tillägga att det blir en installationszon med gips och OSB på insidan. Totalt blir det altså 145mm + 45mm.
45mm regeln skruvas mot 145 mm reglarna samt ändå upp till hammarbandet.

När det gäller byggnadskonstruktioner, kan man då inte tillgodoräkna någon hållfasthet från panel, 45/45 reglar och gips/osb ?
Borde rent logiskt avlasta väggreglarna en del och fördela lasten.

Det behövs ingen bärlina i ditt fall. Installationsskiktet eller 45x45orna ska du skruva horisontellt på reglarna så blir det starkt i sidled och du slipper köldbryggor.

Man får väl anta att takfoten är högst 3 meter iaf... :)

Då du ska ha 45mm stående på utsidan kan du ju avsluta dessa 145 från hammarbandet och lägga en 145 regel där. Då får du både skruvförband samt verkan mellan trä mot trä.

G
Peter1986 Peter1986 skrev:
Man får väl anta att takfoten är högst 3 meter iaf... :)

Då du ska ha 45mm stående på utsidan kan du ju avsluta dessa 145 från hammarbandet och lägga en 145 regel där. Då får du både skruvförband samt verkan mellan trä mot trä.
Den lösning var jag själv inne på, se inlägg #4.
Känns som det hade varit smidigaste alternativet.

Redigerat:
Nu är det väl kanske redan färdigutrett, men så här ser det ut i garaget jag bygger just nu. Eftersom jag har stående väggreglar under varje takstol så skippade jag stående hammarband förutom över de tre fönsterna. Notera att jag har takstolar på c-c 600 och därför behöver växla av över normalbreda fönster. Väggreglarna stagas genom att de korsreglas på både ut och insida.
Interiör av garage under byggnation med isolering, väggreglar, takstolar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gunnar_80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.