Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
anden2000: Det finns kunnigare personer som kanske kan hjälpa, men jag kan i alla fall jämföra med mitt fall som är mycket liknande. Jag har ett lika gammalt garage, på 30 m2, som jag också ville förbättra golvmiljön i då jag har det som hobbygarage. Golvet är inte helt plant, utan har en mycket svagt lutande del där en bil är tänkt att köras in och stå. Inre delen samt en smal yta bredvid
crazytok: Sätt en horisontell regel i mitten och längst ner där du fäster dessa i tegelväggen på ett antal punkter (vet inte hur lång väggen är?) Regeln längst ner räcker ju egentligen att du fäster på två punkter då den inte kommer ta någon belastning utan bara vara till för att skruva i. Regla sedan cc60 (eller mindre om du vill men inte nödvändigt) och skruva dessa på utsida takstol
snoddas2: Det hade ju varit rimligt att ta bort grässvålen i alla fall. Men ligger stenmjölet redan där är ju ett alternativ att lägga in plattorna och vänta och se. Sätter det sig kan man ju lyfta ur dem och jämna till efter ett par år. Tomaterna trivs nog oavsett.
largab: Varför inte återfylla med det? Sätt en platonmatta utanpå isodrain skivorna så blir ju dessa avskiljda. Vad är annars problemet med fuktig/blöt lera ? Det är väl inte lervälling iallafall?
useless: Taket är väl bredare än huset? I så fall kan det väl inte regna in där? Sätt en list på insidan så det inte blåser rakt in.
ByggarMartin: [citat] Som jag förstått så står det på betongplintar, så min tanke var att göra plattan i den höjd som befintliga betongplintar är. Dvs att jag gjuter in de befintliga betongplintarna i den nya plattan. Alternativt "gjuter in" de befintliga plintarna om det finns bra uppstick av fasta järn eller stolpskor. Så man bara täcker plinten och "en del" av plint/fasta järnet. Aaah gjuta in
PerAndersson: Tack för svaren! Carporten levererades omålad invändigt, blev väl billigast så antar jag. Så länge det bara är estetiskt så stör det mig inte nämnvärt. Hade inte tänkt måla, men om det blir värre får vi ta tag i det trots allt.
kashieda: Min spontana reaktion är att du bygger ett "riktigt hus" innanför tak och väggar. De är kvar som väderskydd, och innerväggar sätts 30-40 cm innanför så att du får god ventilation. Se upp för att bygga in fickor där luft blir stående. Har du inga fuktproblem nu borde du inte få det mellan inner- och yttervägg senare. Som sagt, spontan reaktion utan kunskaper bakom ;)
Robert-san01: Lite tråd arkeologi... Hur gick det med FTX i garaget? Funderar själv på detta och det är väl ett litet kors agg eller mini FTX typ Mitsubishi som står på listan nu.
Beppo: Det skall inte vara ett problem. Eftersom det sitter plywood på väggen så kan du ju dessutom sätta råsponten direkt mot den om du du bara håller skruven korta så du inte punkterar fuktspärren.
Sockerhög: L-elementet måste stå på en plan vibbrad yta av singel så översta delen sedan kommer 20 cm över mark (eller vad höjden på elementen nu är). Beroende på konstruktion kan man sedan mura på ett lager leca-block (19 cm) som man sedan fäster sylltätning och syll i. Bifogar en bild: [bild] Putsa leca-blocken och sedan kan man fylla igen upp till kantelementens höjd om man vill. Så måste
KnockOnWood: Kolla med Kolla med https://kaerrman.se/produkter/pvcfonster.html Jag köpte åtta fönster därifrån till vårt stall år 2011. De kostade då 1050 kr styck inkl. moms. PVC , enluft med vädring underhängt B1080xH580 med 2-glaskasetter. Mycket bra fönster! [bild]
term: [citat] Det är inte så noga eftersom luften kommer ha rätt låg hastighet. 125 mm kanske?
nordbear: Hej Fortsatte rivandet idag och det ser faktiskt ut som att det bara är en liten del av regeln som är skadad. Vek även undan isoleringen något och såg att ytterpanelen var ok. Är det helt enkelt bara att plocka bort de lösa delarna och sedan sätta upp nya plankor där jag har tagit bort? Utrymmet mellan väggen och skorstenen verkar ha haft plank och skiva men jag vet inte om jag kommer
tttomten: Hjälper detta? https://www.byggahus.se/forum/threads/montageanvisning-aeldre-car-in.150479/
Ricke670: [citat] Det vi vill är att bygga ett garage på tomt B utan att behöva ha eget el och va, att det ska kopplas in på bostadshusets abonnemang på tomt A.
Rabbithole: Samma regler som för vanligt attefall men med utökningen från 25 till 30m2. Grannar ska godkänna om du bygger närmare tomtgräns än 4,5m. Notera att detta inte är beslutat ännu, även om det mest troligt kommer gå igenom
Robert-san01: Kolla med din kommun. Hur man får koppla avlopp och om det behövs avskiljare skiljer mellan kommuner. Har du lokalt dagvatten är det troligen inga problem att göra som du tänkt.
Olle Henriksson: Hur gör jag dörrkarmen och hur monterar jag upp dom båda halvorna som även ska kunna låsas???? Dörrarna ska sitta på en äldre uthus byggnad. ( gammal lada)
AXS: https://www.polhus.se/product/forrad-leif-22-kvm/198 6800:-. Tror det blir svårt att komma så mycket billigare undan.
Attefallsfunderingar: Har en charmig sommarstuga med krypgrund som nyttjas april till sept. Ej isolerad/vinterbonad och känns inte ha bästa förutsättningarna för en kostsam tilläggsisolering, fönsterbyte etc Attefallshus för vinterbruk kan funka med godkännande av markägaren vad jag förstår? Vi måste ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp men oklar tidsplan om det handlar om 1-5 år. Skulle
adde_hjelm: [citat] Först och främst kan jag inte bygga större för detaljplanen tillåter det inte. Sen har loftet även funktionen att möjliggöra entré från baksidan då garaget står i sluttning. Sen vet jag inte om loft kanske inte är rätt term, det kanske är mer rätt att säga att inte delen av garaget är 1,5 plan med förhöjt väggliv. W-takstol går inte då jag behöver takhöjden.
Beppo: Om du räknar bil 5m. Bänk 80cm samt arbetsutrymme minst 60cm. 1m bakom och framför bilen så är du på 8,40m vilket lämnar 60cm till motorlyft men då har du ju lite att jobba med så det borde räcka utan problem. Jag har 27 graders taklutning fast mitt garage är bara 7,5m brett. Det blir inget vidare utrymme kvar där uppe så jag kan gå hukad i mitten. Höjden på loftet bestäms av
Husqvarna220Ac: Vi tog ett fint hus som var en kopia på vårt hus, med brutet sadeltak som vi höjde och breddade, 4.55m högt, 31.5kvm bottenplatta, och bra takhöj på övre plan, med rejält loft.
Brisenborn: Tack för alla svar. Nu är jag också insatt i el-problematiken och hönshus;) Det lutar åt syll på muren och en ventil i muren för luftgenomdrag. Det kanske blir ett tillhåll för möss och annat under, men då får katterna (3st) jobba övertid. Det är hyfsat torrt i gruset nu, så det borde inte samla mer vatten bara för att jag bygger ett hus där. Om jag orkar kanske jag lägger drän
Fredrik Strandler: Det håller säkert. Min oro är mest om det behövs isoleras.