Håller på att hjälpa farsan slå upp ett växthus nu i veckan. Alla mina försök till tips gällande golvläggning har viftats bort då ”min polare som ska hjälpa till har byggt ett tiotal växthus, vi gör som han säger”
Nu är växthuset rest och någon slags golv ska in, då kommer det fram att polaren aldrig rest något växthus, än mindre lagt något stengolv.
Så nu står jag här med två äldre herrar som gubbgissar sig fram efter bästa förmåga..

Som läget ligger nu är det en fiberduk direkt på gräset, ovanpå detta ligger ca 4-5 cm stenmjöl och ovanpå detta ska betongplattor 35 x 35 läggas.

Kommer detta fungera? Borde det läggas ett tjockare lager stenmjöl? Några andra allmänna tips nån sitter inne på som kan vara till hjälp?

• Haha
Solskensbonden
  • Laddar…
Bortsett från att gräset borde bort så funkar det nog.

Plattorna kommer sätta sig med tiden, tror rätt snabbt. Är ju inga större mängder dtenmjöl, gräv bort och sen gräv bort i varje fall grässvålen och sen tillbaks med allt. Annars får väl plattorna bli lite skeva, han kanske inte bryr sig?

En blir ju lite nyfiken på hur ni har gjort grunden / syllen till växthuset. Står allt rakt på gräsmattan? Hoppas det inte är av glas för då kommer de nog spricka

Jag har lagt tryckta 120x28 brädor i vårt lilla, ca 2,4 x 2,4 m växthus.
Funkar fint, och inget växer bredvid lådorna.
Många brädor ligger löst, så det är lätt att hålla rent.

O olofh skrev:
Plattorna kommer sätta sig med tiden, tror rätt snabbt. Är ju inga större mängder dtenmjöl, gräv bort och sen gräv bort i varje fall grässvålen och sen tillbaks med allt. Annars får väl plattorna bli lite skeva, han kanske inte bryr sig?

En blir ju lite nyfiken på hur ni har gjort grunden / syllen till växthuset. Står allt rakt på gräsmattan? Hoppas det inte är av glas för då kommer de nog spricka
Det är sex gjutna plintar det är fastskruvat i, precis som du misstänker så är det 4mm glasskivor i huset. Det är inga djupa plintar men det är Småländska inlandet vi pratar om, mer sten än jord i marken, tror det kan klara sig utan sättningar.

Hej och njaaa, skulle nog gräva ur och lägga i ett bärlager under plattorna, i vårt växthus ligger det ca 20 cm kross och ovanpå det ett tunt lager stenmjöl. Har överlevt 2 vintrar utan att det satt sig det minsta.
Gråa plattor ordnade i mönster innanför ett växthus, omgiven av verktyg och en säck, vilket visar på nyligen gjort arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus med välbelagd stenplattsgrund, trädgårdsmöbler, plantor och en liten hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Jante

Det hade ju varit rimligt att ta bort grässvålen i alla fall. Men ligger stenmjölet redan där är ju ett alternativ att lägga in plattorna och vänta och se. Sätter det sig kan man ju lyfta ur dem och jämna till efter ett par år. Tomaterna trivs nog oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.