Hej!
Förstår att denna fråga varit uppe mycket tidigare och tycker jag har googlat mängders men inte riktigt hittat bra svar.
Jag har ett 18kvm garage som jag vill göra till en liten hobby verkstad.
Bottenplattan är vad jag misstänker orörd sen den gjöts för dryga 38 år sen och i vad jag bedömer som ganska gott skick utan massa spill av olja och färg. Bilden visar det värsta partiet som är närmast porten.
Förra ägaren som haft huset sen de byggdes hade nog bara garaget för förvaring av bil.
Nu vill jag måla golvet, och tänker köra med Biltemas 2-kompontentsfärg.
Jag kan dock inte komma fram till vilket som är det bästa förarbetet innan måling?
Garaget saknar brunn och gips med syll osv ligger på plattan utan nån kant så syra tvätt känns så där?
Är det att hyra någon form av slip det bästa alt? Är det värt de för 18kvm?
Hur många m.m avverkar man på en sådan slipning?
Eller finns det andra alt?
Tack på förhand.
//Magnus
Förstår att denna fråga varit uppe mycket tidigare och tycker jag har googlat mängders men inte riktigt hittat bra svar.
Jag har ett 18kvm garage som jag vill göra till en liten hobby verkstad.
Bottenplattan är vad jag misstänker orörd sen den gjöts för dryga 38 år sen och i vad jag bedömer som ganska gott skick utan massa spill av olja och färg. Bilden visar det värsta partiet som är närmast porten.
Förra ägaren som haft huset sen de byggdes hade nog bara garaget för förvaring av bil.
Nu vill jag måla golvet, och tänker köra med Biltemas 2-kompontentsfärg.
Jag kan dock inte komma fram till vilket som är det bästa förarbetet innan måling?
Garaget saknar brunn och gips med syll osv ligger på plattan utan nån kant så syra tvätt känns så där?
Är det att hyra någon form av slip det bästa alt? Är det värt de för 18kvm?
Hur många m.m avverkar man på en sådan slipning?
Eller finns det andra alt?
Tack på förhand.
//Magnus
Det finns kunnigare personer som kanske kan hjälpa, men jag kan i alla fall jämföra med mitt fall som är mycket liknande.
Jag har ett lika gammalt garage, på 30 m2, som jag också ville förbättra golvmiljön i då jag har det som hobbygarage. Golvet är inte helt plant, utan har en mycket svagt lutande del där en bil är tänkt att köras in och stå. Inre delen samt en smal yta bredvid bilytan är horisontella.
Golvet var obehandlat och är gjutet med ganska grova drag. Det var vasst i ytan och mycket strävt, och hade en hel del gamla odefinierade fläckar. Det var svårt att hålla rent och torrt, svårt att dammsuga och svårt att hitta tappade smådelar på. Och det var fult och allmänt dystert.
Att tvätta golvet skulle vara lite knepigt då det saknas golvbrunn. Och att lägga på flytspackel eller golvavjämning kändes som ett för stort projekt och skulle dessutom kompliceras av det inte helt plana golvet. Så det fick bli endast slipning som förarbete. En diamantgolvslip skulle kräva trefasmatning och större försiktighet, så jag valde en så kallad ABS-golvslip. Den går på vanlig enfas och har tydligen något annan slags hårt material i stenarna, och slipar inte alls lika hårt. Jag tänkte att golvet ändå inte kommer att utsättas för hårt slitage, och om jag slipar så kommer eventuella kvarvarande mikrogropar med föroreningar i inte utsättas för belastning. Jag intalade mig också att det finns fördelar med ett icke spegeljämnt golv, som att det blir mindre halkigt och mindre hårt att gå på.
Maskinhyran gick på runt 2000 kr tror jag, inklusive dammsugare och en liten golvhandslip med diamantskiva för ha till hörn och småytor. Jag använde min lilla multimaskin med triangulär hårdmaterialskiva för att ta längst in i hörnen. Jag körde stora golvslipen i 5-6 timmar eller så. Då tog den så att säga alla toppar och golvet kändes mycket slätare även om de grova golvgjutdragen fortfarande var fullt synliga.
Efter slipningen dammsugade jag noga, och det tog tid eftersom det krävde litet munstycke för att få loss dammet som slipen tryckt ner ganska hårt i kvarvarande struktur.
Sedan vad det dags för väggmaskering och målning, Även jag valde Biltemas golvepoxy, den ljusare varianten. Jag hade kanske valt en liten smula mörkare ton, som NCS 3000-N eller 3500-N om jag hade fått välja fritt, men Biltemas NCS 2500-N var riktigt bra. Först en grundmålning med iblandat vatten. Då det torkat några timmar blev några mindre golvskador synliga, som jag lade igen med lite snabbtorkande betongspackel, och sedan handslipade ner med papper efter det torkat lite. Dagen efter, men inom 24-timmarsgränsen, lade jag på andra lagret. Precis som då man rollar väggar kan det se ut som att det inte blivit helt täckande innan det torkat, men efter torkning blev det solitt. Sedan fick färgen härda i en vecka innan jag bar in inredningen.
Jag är mycket nöjd med resultatet. Det blev betydligt trevligare, ljusare, mer lättstädat och lättjobbat.
Så här såg det ut före och efter. Det målade golvet kan se lite flammigt ut på bilden, vilket jag tror beror på att solljus reflekteras i det, med öppen garageport, vilket framhäver skillnaderna mellan de mer och mindre nedslipade områdena.
Jag har ett lika gammalt garage, på 30 m2, som jag också ville förbättra golvmiljön i då jag har det som hobbygarage. Golvet är inte helt plant, utan har en mycket svagt lutande del där en bil är tänkt att köras in och stå. Inre delen samt en smal yta bredvid bilytan är horisontella.
Golvet var obehandlat och är gjutet med ganska grova drag. Det var vasst i ytan och mycket strävt, och hade en hel del gamla odefinierade fläckar. Det var svårt att hålla rent och torrt, svårt att dammsuga och svårt att hitta tappade smådelar på. Och det var fult och allmänt dystert.
Att tvätta golvet skulle vara lite knepigt då det saknas golvbrunn. Och att lägga på flytspackel eller golvavjämning kändes som ett för stort projekt och skulle dessutom kompliceras av det inte helt plana golvet. Så det fick bli endast slipning som förarbete. En diamantgolvslip skulle kräva trefasmatning och större försiktighet, så jag valde en så kallad ABS-golvslip. Den går på vanlig enfas och har tydligen något annan slags hårt material i stenarna, och slipar inte alls lika hårt. Jag tänkte att golvet ändå inte kommer att utsättas för hårt slitage, och om jag slipar så kommer eventuella kvarvarande mikrogropar med föroreningar i inte utsättas för belastning. Jag intalade mig också att det finns fördelar med ett icke spegeljämnt golv, som att det blir mindre halkigt och mindre hårt att gå på.
Maskinhyran gick på runt 2000 kr tror jag, inklusive dammsugare och en liten golvhandslip med diamantskiva för ha till hörn och småytor. Jag använde min lilla multimaskin med triangulär hårdmaterialskiva för att ta längst in i hörnen. Jag körde stora golvslipen i 5-6 timmar eller så. Då tog den så att säga alla toppar och golvet kändes mycket slätare även om de grova golvgjutdragen fortfarande var fullt synliga.
Efter slipningen dammsugade jag noga, och det tog tid eftersom det krävde litet munstycke för att få loss dammet som slipen tryckt ner ganska hårt i kvarvarande struktur.
Sedan vad det dags för väggmaskering och målning, Även jag valde Biltemas golvepoxy, den ljusare varianten. Jag hade kanske valt en liten smula mörkare ton, som NCS 3000-N eller 3500-N om jag hade fått välja fritt, men Biltemas NCS 2500-N var riktigt bra. Först en grundmålning med iblandat vatten. Då det torkat några timmar blev några mindre golvskador synliga, som jag lade igen med lite snabbtorkande betongspackel, och sedan handslipade ner med papper efter det torkat lite. Dagen efter, men inom 24-timmarsgränsen, lade jag på andra lagret. Precis som då man rollar väggar kan det se ut som att det inte blivit helt täckande innan det torkat, men efter torkning blev det solitt. Sedan fick färgen härda i en vecka innan jag bar in inredningen.
Jag är mycket nöjd med resultatet. Det blev betydligt trevligare, ljusare, mer lättstädat och lättjobbat.
Så här såg det ut före och efter. Det målade golvet kan se lite flammigt ut på bilden, vilket jag tror beror på att solljus reflekteras i det, med öppen garageport, vilket framhäver skillnaderna mellan de mer och mindre nedslipade områdena.
Klicka här för att svara