Hej!

Har funderingar på att köpa ett hus som har en carport i dagsläget.

Till min fråga,

Carporten är en dubbel carport väldigt seriöst byggd som en tillbyggnad till villan. Med innertak, tegelpannor, takrännor, snörasskydd, samt 3 väggar (1 vägg är husfasaden) den är byggd på plint så ingen platta finns (grus) samt fäst i husets fasad.

Min tanke är att göra dubbelgarage av detta, i och med den är så pass seriöst byggd ut från huset samt med rejält tak mm. Så känns det extremt onödigt att riva hela för att bygga garage. Utan istället gjuta någon form att platta i den samt regla upp nya väggar som isoleras samt isolera taket och eventuellt montera en liten luftvärmepump.

Någon som har erfarenhet av detta? Om det är genomförbart eller om det är riva carport samt bygga nytt garage?

Gul villa med angränsande dubbel carport med tegeltak, snörasskydd och tre väggar, ingen betongplatta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Polygripen
  • Laddar…
något likmande har jag varit med om för typ 30 år sen då ett kallgarage gick och blev två sovrum.
Vi stöttade då upp taket så att befintliga väggar och plintar kunde rivas.

Sen göts en platta och nya väggar reglades upp som taket kunde vila på.
Isolering, fasad, insida osv gjordes på samma sätt som vid nybygge

M Mats skrev:
något likmande har jag varit med om för typ 30 år sen då ett kallgarage gick och blev två sovrum.
Vi stöttade då upp taket så att befintliga väggar och plintar kunde rivas.

Sen göts en platta och nya väggar reglades upp som taket kunde vila på.
Isolering, fasad, insida osv gjordes på samma sätt som vid nybygge

Aaah okej! Jaa känns bara idiotiskt att riva det som finns befintligt som är så pass påkostat och rejält. Min tanke var kanske att gräva ut allt i carporten samt runt plintarna för carporten. Och sedan bygga en form samt isolera. Och sedan gjuta en platta kring befintliga plintar.

Men hade varit intressant att höra någon som gjort liknande.

B ByggarMartin skrev:
Aaah okej! Jaa känns bara idiotiskt att riva det som finns befintligt som är så pass påkostat och rejält. Min tanke var kanske att gräva ut allt i carporten samt runt plintarna för carporten. Och sedan bygga en form samt isolera. Och sedan gjuta en platta kring befintliga plintar.

Men hade varit intressant att höra någon som gjort liknande.
Finns många som gjort den operationen. Sök här på forumet så hittar du ett antal byggtrådar om det. Jag gjorde det själv för 8år sedan.

R Robert-san01 skrev:
Finns många som gjort den operationen. Sök här på forumet så hittar du ett antal byggtrådar om det. Jag gjorde det själv för 8år sedan.
Jag har letat men har inte hittat någon bra tråd att läsa från. De flesta ställer frågan men finns ej några riktiga svar i trådarna.

Aaaha intressant! Du får gärna förklara lite hur du gick tillväga själv då, hade du platta från början? Eller gjöt du in en platta under befintlig carport eller hur gick du till väga?

Tomture61
Att gjuta in stående reglar/plintar är en dålig ide´ . Trät kommer att ruttna med tiden.
Om du kunde stötta upp taket med järnbalk under tiden du gjuter plattan kan vara en god ide´

Tomture61 Tomture61 skrev:
Att gjuta in stående reglar/plintar är en dålig ide´ . Trät kommer att ruttna med tiden.
Om du kunde stötta upp taket med järnbalk under tiden du gjuter plattan kan vara en god ide´
Som jag förstått så står det på betongplintar, så min tanke var att göra plattan i den höjd som befintliga betongplintar är. Dvs att jag gjuter in de befintliga betongplintarna i den nya plattan.

Alternativt "gjuter in" de befintliga plintarna om det finns bra uppstick av fasta järn eller stolpskor. Så man bara täcker plinten och "en del" av plint/fasta järnet.

Aaah gjuta in trä eller annat levande material förstår jag inte kommer bli bra i slutändan.

Men annars om befintliga plintar måste bort så är din ide med att stötta upp carporten med balkar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.