Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
stugfar: [citat] Jag tror att det är vägen att gå - sätta en list som skivan vilar mot också på kortsidan. Spika fast brädorna runt alla sidor, med ett konservativt spikavstånd, så lär det bli tätt - är min erfarenhet. Möss har jag däremot i väggarna i storstugan, men det problemet kommer ju inte du att få.
mlkjhr: 70 grader räcker bra för bastubad om ni har termometern i huvudhöjd när ni sitter på laven. Ni kastar väl vatten på stenarna? Men ni har för lite sten i kaminen, fyll på mer. 2,7 m i takhöjd låter väldigt högt såvida ni inte har tre lavar. För två lavar räcker det med betydligt lägre takhöjd.
DennisCA: Ja det låter som du behöver ventilationen medan du är där. Men en riktig avfuktare hjälper förmodligen på sommaren då inte torrbollarna räcker.
petererlandsson1194: Sätt ventilen under fönstret så värms luften direkt av radiatorn som du antagligen har där. Frånluftventilen är väl bara en tallriksventil på insidan och ett galler på utsida med tillhörande rör igenom väggen. Filter på tilluften är ju alltid bra om det orkar dra in tillräckligt med luft genom filtret utan att det är en fläkt som drar ut luften. Jag skulle sätta ventil utan
Rabbithole: Det är en tänkbar källa, men majoriteten av fukten inomhus kommer från människors vistelse. Om det är kallt i intilliggande rum skulle jag se över hur det är isolerat
P-J: [citat] Tack! Det blir som jag tänkt, känns som en lagom stor yta för hobbysnickeri. Tar tid när jag gör allt själv nån stund här och där och tänker ut lösningar efterhand. Men jag har inte så bråttom så planen för när det ska vara klart skjuts fram utan att det gör nånting. Nu är planen att ”snickerboa” ska bli klar i vinter och att jag börjar på ”uterummet” till
Demmpa: Takskjutporten bryr sig inte om golvet är i våg eller om det är lutning tvärs porten. Det som är viktigt är att golvet är i våg och plant längs hela sträckan som porten ska anligga mot. Det brukar vara en gummilist på portens nederkant som klara av att ta upp lite ojämnheter.
atomlab: Du lyfter av taket. Sedan köper du en färdigisolerad container. Det är omöjligt att konkurrerra med priserna på dessa.
Happy75smile: Vi borrade hål i friggebod och satte ventilations galler rakt igenom på nedsidan [citat]
Betula_Pendula: [citat] Det hadde jag inte tänkt på, tack för input :)
GenJackRipper: [citat] Det är såklart ett alternativ. Tänkte också på det. Kanske säkrare.
Guson: Tack, det vore bussigt. Jag byter från två enkla slagportar till en helbred takskjutport. Jag vill inte ha mittpelare i öppningen nämligen.
Byggare Bob74: [citat] Tack för svar! Blir nog bara vindduk på förrådsdelen
urbenruben: [citat] jodu det blir nog ett jäkla slitgöra för att få upp all den där sten! tack för svar. häls Ruben
Matte_BD: Hallå Ni som har bättre koll vi ska bygga båthus. Enligt bild och kommunen har gett bygglov åt denna lösning. Vi har tänkt bygga denna lösning för att maximera höjden i båthuset. Vilken storlek rekommenderar ni att jag ska ha på regelvirket? CC60 är tanken. Risken är att det kommer mycket snö mellan taken.
Mikaeland: Hej en fråga angående besiktning/garanti. Behöver jag göra en 2-års besiktning för att yrka på fel eller har man någon form utav garanti på nybyggnation. Det jag tänker främst på är : 1. Vid vår ringklocka på utsidan är det 2 hål på varsin sida av klockan. Slarv utav snickarna vilket dom medgav när jag påpekade det. 2. Sprickor som har uppstått under dessa 1,5 åren i bla en
Chainsaw_: [citat] Nä, det kostar när det blir lite storlek!:p Jag har varit ut å kollar nu ikväll, och jag tror en 5-5,5 blir lagom. Och så bygger jag till lite vägg på sidorna så porten kommer symmetriskt! Det som kan strula är höjden. Längst ut vid första stolen har jag en höjd på 2,40 till underkant. Kan dock gräva ner mig några cm om det behövs beroende på vilken överhöjd som krävs
john68: Jag valde oxå mellan de två olika sätten. Tyckte det kändes krångligt att dra upp det på befintligt tak men med facit i hand så var det inte så mycket jobb. Mest lite rivande i början. [bild] Valde hålplåt på kortväggen så kom det även in lite ljus där samt att man från huset ser om lampan i carporten tänds.
Anna Kastberg: ----- Hej Jag har lite problem att uppskatta kostnaden för ett fritidshus som jag ärvt och som det inte finns några kvitton på. Vi har nu sålt huset och ska deklarera. Det gäller ett fritidshus på 40 kvm som byggdes i Tällberg 1964. Sen byggdes huset ut med ca: 30 kvm 1973. Dessutom byggdes en åretruntisolerad gäststuga 1974 på 10 kvm 1990 byggdes en till gäststuga (ej ännu isolerad)
justusandersson: TS ja, men inte @Gimner som lånade tråden och som var den jag svarade.
En apelsin: Uppdatering! Jag skippade förrådet. Efter en titt var det i för dåligt skick för att motivera jobbet. Tack för alla svar!
Lacariuz: Tack för tipsen, jag har hittat 10st expanderbultar hos svärfar så det blir såna jag använder. Ska bara åka och köpa några till på bygggmax.
asfaltsbarn1: Tack för svaret! Grunden är 30cm isolerad betongplatta.
AnetteL: Låter som en urbota dum fråga men måste ställa den ändå. Vi ska bygga en murad friggebod på 300mm platta med 15-20cm 8-16 makadam under och 30cm runt om plattan. Vi bor i Skåne med dess lerjord. Friggeboden kommer mäta 4,4x3,2m. På ena långsidan kommer det vara plattsättning med fall från friggeboden. På ena kortsidan som kommer hamna 65cm från vårt bostadshus kommer vi bygga in
andhak1: Jag har ett garage sammanbyggt med huset och mot baksidan av förrådet är det ett förråd. Mellan garage och förråd är det en vägg och garage sant förråd har separata dörrar, alltså ingen dörr från garage till förråd. I väggen mellan garage och förråd har jag upptäckt att gipset på båda sidor har hög fukthalt, pappen har lossnat och jag har också mätt fukthalten. Det är
peroande: Jag skulle överväga att riva befintlig inbyggnad, ta bort porten och regla upp en ny vägg. Att demontera fjädrar på en stängd port (om det är en vipport) är inte enkelt eftersom de är spända. Kan bli farligt.