Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
belrain: [citat] Tack för tipset! Ska sätta mig ned och diskutera med min bättre hälft så får vi hitta en lösning.
Viskarn: Sent svar och du kanske redan har gjutit platta. Om du vill göra det lite enklare för dig så gräv ner plintar och lägg bärlina av reglar. Isolera mellan reglarna och lägg golvspånskiva som golv. Regelväggarna kan du bygga liggande på golvet. Finns bra guide på Bolist gör-det-själv-sida. Tak har du ju redan men du får såklart bygga ihop väggar med bef tak så att du får det tätt.
nordbear: [citat] Tack Mats! Jag testar mig fram, lär mig säkert ett och annat på vägen
ToRy: Beror väl också lite på hur marken kommer se ut mot grunden. Om du kommer ha jord, gräs eller annan fuktbindande markbeläggning vill du ha avstånd upp till panelbrädan. Är det asfalt eller grus eller liknande är det kanske inte lika viktigt. Sen kan man tänka att en lågt sittande bräda ger bättre skydd mot vatteninträngning mellan grunden och syllen. Jag hade nog sett till att den
Stolsben: [citat] Här finns tydlig information på sidan 17-20 https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/skydda-dig-mot-fallrisker-broschyr-adi698.pdf
Stefflo: Om u ska bygga på berg så skulle jag satsa på att borra ner plintar i berget direkt och ställa stommen på det. Blir enklare än en krypgrund. När jag själv skulle bygga ett förråd så hittade jag en färdig ritning på Jabo som jag tyckte passade, tog med den till byggvaruhandlaren och han plockade ihop virke till den åt mig och körde hem, givetvis lite grövre virke än vad det är i
D3nn05: Hur är det med väggarna, Måste man ha gips eller inte? Räknas det som brandsäkert ändå? Och vad rekommenderar ni konstruktionplywood eller Osb-Skiva samt rekommenderad tjocklek?
Krilleman: Jag håller med, jag kör också lastpall på all vedhantering!
13th Marine: Jag tog in priser på ett antal firmor i sydvästra Skåne, för att slipa bort svartlim från ett garagegolv, för något år sedan. Slutade med att jag valde OCAB, och de gjorde ett okej jobb.
Skogspromenix: [citat] Okej, ja men det känns ju ganska vettigt! + För superfin illustration! :D
Mussemike: Hej, Håller på isolera förrådet. Det var tidigare bara delvis isolerad, då tidigare ägare hade ett mindre rum/skjul inne i förrådet som var isolerat. Ena gaveln på förrådet är mot husets fasad, där hade de tryckt in isolering bakom en masonitskiva, med ingen luftspalt... Har nu hittat gula små larver där... hoppas och tror att det är fjärilslarver... Hur som helst ska jag riva
Monkan65: Sotaren kommer om några dagar och jag har tidigare haft ett som var fäst i hängrännan. Det åkte på tippen samtidigt som rännan förra året. Hittar nu inte något bra som kan passa utan att gå in under eternittaket och det är inte möjligt eftersom det är hela plattor. Tips på vad jag kan göra mottages gärna. Dock inte att byta tak för det är inte aktuellt i dagsläget
Skånepöjk: Hej kära vänner! Bor i en sutteräng kåk från 50 talet. Grått fusktegel. På sidan av huset växer "gräs". Fundersr på att ställa någon typ av Verktygsbod där. Räcker det med att köpa en markduk och strö grus uppepå och sen ställa dit Verktygsboden eller bör den förankras på något sätt? Har en ganska snäv budget och försöker hitta en mindre Verktygsbod där jag kan få
p-pennan: [citat] Har inte lagt någon fog/syllpapp emellan. Det jag gjorde var att dreva från insidan och utsidan för att få det tätt. Utifrån skruvade jag upp vita plåtar jag beställde så att inte vatten ska kunna komma in. Det är ganska skyddat under takfoten så risken är liten. Eftersom jag inte fäst ihop byggnaderna tänkte jag att det är bra att inte använda fogmassa utan rör det sig
roband915: Då är balken på plats. För allmän beskådan samt kommentarer som gladeligen tas emot oavsett typ så bifogar jag lite bilder från dagens äventyr. Jag kan dock summera dagen som att jag är glad att haft en person med erfarenhet till hjälp samt en granne som bistod med diverse material och verktyg. Snickaren som bistod med hjälp kommenterade relativt flitigt över antalet spik man använt
tttomten: Någon typ av ventilation behövs sen om det är i dörr, trasig ruta eller insatt ventilation spelar egentligen ingen större roll.
Robert-san01: [citat] Om du inte gör några yttre ändringar är det ok. Gör du yttre ändringar måste du söka bygglov då det blir både yttre och ändrad användning. Beroende på tidigare lov och detaljplan får man göra det du tänker. Är det kommersiell verkstad kan den vara lovpliktig och vara reglerad i detaljplanen så man inte får ha det.
Rabbithole: jo så kan det vara. Tyvärr är det inte lika stort urval hos de minsta. Kanske denna skulle vara lämplig? Ganska hyffsad vid extrem kyla https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-nz25
Filthee: Undrar om någon här har lyckats hitta portar med låg u värde? Kikar just nu lite på en Krokom60 som har U-värde 0,91. någon som har denna?
Beppo: Mitt garage är 7,2brett och 13m djupt. Jag har 16 armaturer med vardera dubbla 58w ljusrör och det bli acceptabelt när man tänder allt. Jag har delat upp detta på 4 brytare där en är "passagebelysning" där jag tänder upp 5-6 armaturer spritt över hela garaget. Denna är trappkoppling på så den kan tändas/släckas vid alla tre dörrar. Sedan är det en brytare för avdelningen
tobben87: Har inte sprängt, men googlade lite snabbt och hittade denna sidan. Där står deras priser: http://nilssonstensprackning.se/priser.html , antar väl att borrning ingår i de priserna? De som tillkommer är besiktning av grannfastigheter, bortforsling av sprängmassor. Säkert några mer roliga kostnader. Källare är väl investerade pengar, har du möjlighet, bygg det. =)
jonaserik: Dom rullar upp sig på en axel ovan öppningen, men som jag sa det blir till att tänka till hur det går att montera, då dom vill ha lite plats , skriv in garagerullport så får du många träffar och kan se hur dom ser ut. Kom gärna tillbaka med ev resultat
Mats: Förvisso men då blir de ju storleksmässigt friggebodar eller mindre. Iden med attefall är ju att bygga en byggnad större än 15m2 och då blir det ju bara en
Snorkeljohn: Bandjärnet är bara 4x25mm och är monterat precis innanför portens gummilist med fasadskruv 4,8x38mm. Vattnet tar sig in under gummilisten men inte över bandjärnet och problemet är löst. :) [bild]
jonmo: Du ska inte lita på vad mäklaren säger att det finns för papper. Ring/maila bygglovsenheten i kommunen och begär ut alla handligar som rör tomten.
C.Lundin: [citat] Det stämmer inte alls. Det finns viss fördel med att låta betongen behålla så mycket vatten som möjligt, men rent konstruktionsmässigt spelar det ingen roll med sådana enkla betongrecept som används vid t.ex. plattgjutningar. Det som eventuellt kan bli till din nackdel om ni missar att behålla vattnet så länge som möjligt är att du får torrsprickor. Däremot om du inte
SubZane: [citat] Nej. Märkte att den elstyrda garageporten sitter fäst i bjälkarna så jag skulle isf behöva montera ner hela garaget för det. Dessutom fyller det ingen funktion. Jag har redan ett innertak på bjälkarna. Jag kan måla det istället.