Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Vi ska bli med höns, men först måste det till ett hönshus!
Jag tänkte bygga det på gamla grunden till växthuset. Se bild.
Som ni ser så är det en bit upp till kanten där jag tänkte lägga en syll och bygga från. Jag tänkte isolera med 90 i golv,vägg och tak bara för att få lite motstånd mot dom värsta minusgraderna.
Ang grunden så funderar jag på om jag måste fylla upp utrymmet så att det inte rinner in och blir fuktigt.
Hur hade ni gjort?
Tänker jag helt fel och borde riva muren, alternativt gjuta istället?
Tänk att ha så lite springor osv som möjligt i alla ytskikt för där gömmer sig all ohyra o det blir svårt att städa. Ett gjutet golv är nästan ett måste. Läs på ordentligt för att få till ett så lättstädat hönshus som möjligt. Det är mitt bästa tips. Sen hade jag isolerat ordentligt från början så inte vattnet fryser på vintern, också ett sjå att hålla på med. När vi köpte vårt hus ingick det hönshus med höns, men ett väldigt svårskött sådant o till slut gav vi bort hönorna för att slippa. Skaffar vi höns i framtiden så ska hönshuset genomgå en topprenovering före!
Lycka till!
Alternativet är att lägga en plastmatta.
Och där kom det obligatoriska hönshusinlägget. Bara tredje svaret och ganska precis 6 timmar. Jag trodde det skulle gå lite fortare.G guld-ivar skrev:
För nytillkomna forumläsare så kan jag rekommendera att läsa tråden nedan för att förstå vad som är så kul med hönshus och kabel till grannen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2#post-985632
Tack för alla svar. Nu är jag också insatt i el-problematiken och hönshus
Det lutar åt syll på muren och en ventil i muren för luftgenomdrag. Det kanske blir ett tillhåll för möss och annat under, men då får katterna (3st) jobba övertid. Det är hyfsat torrt i gruset nu, så det borde inte samla mer vatten bara för att jag bygger ett hus där. Om jag orkar kanske jag lägger drän runt utsidan på muren, eventuellt att barnen får lite extra sommarjobb
Jag har förstått att inredning som man kan ta bort och släta ytor är bra i ett hönshus för städningens skull.
Hur svårt är det att lägga plastmatta? Ingen erfarenhet av det tyvärr. Att bara lägga på golvet borde inte vara så svårt, men jag tänker att det är uppdragningen på väggen som är problematisk...
Eller ska jag bara måla allt högblankt och lägga en skiva på golvet som man kan byta med jämna mellanrum?
Är det någon som har erfarenhet?
Det lutar åt syll på muren och en ventil i muren för luftgenomdrag. Det kanske blir ett tillhåll för möss och annat under, men då får katterna (3st) jobba övertid. Det är hyfsat torrt i gruset nu, så det borde inte samla mer vatten bara för att jag bygger ett hus där. Om jag orkar kanske jag lägger drän runt utsidan på muren, eventuellt att barnen får lite extra sommarjobb
Jag har förstått att inredning som man kan ta bort och släta ytor är bra i ett hönshus för städningens skull.
Hur svårt är det att lägga plastmatta? Ingen erfarenhet av det tyvärr. Att bara lägga på golvet borde inte vara så svårt, men jag tänker att det är uppdragningen på väggen som är problematisk...
Eller ska jag bara måla allt högblankt och lägga en skiva på golvet som man kan byta med jämna mellanrum?
Är det någon som har erfarenhet?
Klicka här för att svara