Hej!
Jag bor i ett nybyggt hus (slutbesiktat i november) med tillhörande carport. I samband med inflytt såg jag fläckar (mögel?) i taket på carporten på några olika ställen. Snickaren sa att det inte var något att oroa sig för, vilket jag accepterade. Men nu blev jag ändå lite fundersam. Är det något som borde åtgärdas? Tog tyvärr ingen bild när jag upptäckte det, så jag vet inte om det spridit sig sen dess.

Mvh Per

• Fläckar som ser ut som mögel på träpaneltaket i en carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer nästan direkt om trät blir fuktigt. Så snart de fick på takpappen (eller vilken beläggning du nu har) slutade det.
Det är bara kosmetiskt och ingen fara om tätskiktet är okej. (Är det inte det kommer det växa rätt snabbt)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det där kommer nästan direkt om trät blir fuktigt. Så snart de fick på takpappen (eller vilken beläggning du nu har) slutade det.
Det är bara kosmetiskt och ingen fara om tätskiktet är okej. (Är det inte det kommer det växa rätt snabbt)
Det där är ju på insidan, och påverkas inte oavsett vilken takbeläggning som läggs.
Är träet obehandlat så kommer det mögla vid rätt förhållande (av fukt och värme), speciellt vissa brädor som kommer förkultiverade från tillverkaren :)

Det är inget du behöver vara orolig för (hälsomässigt), men det ser ju inte så grannt ut.
Varför är den inte målad, ska den bli målad?

Tack för svaren! Carporten levererades omålad invändigt, blev väl billigast så antar jag. Så länge det bara är estetiskt så stör det mig inte nämnvärt. Hade inte tänkt måla, men om det blir värre får vi ta tag i det trots allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.