Har lite funderingar kring mitt blivande garage.

Mått utvändigt: 9.6x18m 3,5 väggar å 27° taklut (evt 11x15 ist )

Fråga 1: klarar man sig på 9m djupt om man ska ha bänk å plats för motorlyft å ska kunna gå runt bilen?

2: jag funderar på övervåning alternativt loft. Kommer å använda mig av saxstolar så undrar hur man räknar ut om det är möjligt med ett en övervåning för att få 2.4m i tak i garagedelen. Vad blir då takhöjden på övervåningen?

3: bra sidor å hitta färdiga väggar i trä å annat bra å ha

4: kom gärna med tips å trix på sånt man bör undvika å som man gärna behöver

Om du räknar bil 5m. Bänk 80cm samt arbetsutrymme minst 60cm. 1m bakom och framför bilen så är du på 8,40m vilket lämnar 60cm till motorlyft men då har du ju lite att jobba med så det borde räcka utan problem.

Jag har 27 graders taklutning fast mitt garage är bara 7,5m brett. Det blir inget vidare utrymme kvar där uppe så jag kan gå hukad i mitten. Höjden på loftet bestäms av bredden på takstolen och vinkeln och har inget att göra med höjden i garaget. Däremot blir det ju en kombination om man blir tvungen att ta hänsyn till maximal byggnadshöjd utvändigt.

4.
Gjut en sockel invändigt så väggen kommer upp från golvet från början.
Skall garaget vara uppvärmt jämt eller bara ibland? Kan vara tanke att skippa golvvärme och köra på LLVP.
Kör någon skiva under gips på väggarna för skruvbarhet i framtiden och planera bra med eluttag och även 3-fas. Jag körde ett 4x230 och ett 3-fas var 4e meter runt om hela garaget och det är inget jag ångrat även om jag inte använder alla men det är gött att ha ett elluttag nära till hands oavsett vart man är och kostnaden är försumbar i sammanhanget. Man bygger bara en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.