Hej!
Vi har 3 tomter i anslutning till varandra och undrar vad kostnad, för och nackdelar med att slå ihop dom är? Hur ändras byggyta?
Får bygga 130 kvm hus och 40 garage på varje tomt, en är helt obebyggd, en ca 40 och ca 190 kvm på den sista.
Vi har funderat på att bygga 60 kvm garage på den obebyggda om det går att ansluta VA och el till bostadshusets abonnemang.
Någon som har koll på sånt?
Mvh
Richard Jonsson

Jag antar att det är inom detaljplanerat område? Tveksamt då om du ens FÅR slå ihop tomter; dels kan tomtindelningen vara en del av planen (eller en äldre Fastighetsplan eller Tomtindelningsplan) som man inte får frångå, dels måste Lantmäteriet tycka att den nya fastigheten är lämplig för sitt syfte, för att gå med på att göra en sammanslagning. Troligen är väl fastigheterna redan skapade för att fylla ett sånt syfte.

B b8q skrev:
Jag antar att det är inom detaljplanerat område? Tveksamt då om du ens FÅR slå ihop tomter; dels kan tomtindelningen vara en del av planen (eller en äldre Fastighetsplan eller Tomtindelningsplan) som man inte får frångå, dels måste Lantmäteriet tycka att den nya fastigheten är lämplig för sitt syfte, för att gå med på att göra en sammanslagning. Troligen är väl fastigheterna redan skapade för att fylla ett sånt syfte.
Det är detaljplanerat område, måste nog prata med lantmäteriet och byggnadsnämnden då om vad som är möjligt och inte.
Så här ser tomtkartan ut.

• En del av en tomtkarta med detaljerade mått och markgränser, handskrivna noteringar och symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg upp detaljplanen så får vi se vad den säger.

Man skulle eventuellt kunna bygga ett "parhus" i tomtgräns med 2st angränsande garage

Det går väl att bygga en villa med garageport i ytterväggen...

Men får inte leda över el till en annan fastighet. Jag har visserligen två fastigheter med ett abonnemang, men det är bara okej om det fanns innan något datum på 90talet. Vatten är lättare.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lägg upp detaljplanen så får vi se vad den säger.

Man skulle eventuellt kunna bygga ett "parhus" i tomtgräns med 2st angränsande garage
Den säger 130 kvm bostad + 40 för garage enligt byggnadsnämnden, vet inte vart jag hittar den.
Var nyfiken vad som händer med byggytan i fall dom slås ihop?
Tanken var att bygga ett garage på den obebyggda tomten.

D Daniel 109 skrev:

Men får inte leda över el till en annan fastighet. Jag har visserligen två fastigheter med ett abonnemang, men det är bara okej om det fanns innan något datum på 90talet. Vatten är lättare.
Tänkte slippa undan att koppla el och va bara för garaget när vi har bostadshuset några meter bort, måste vara billigare att slå ihop tomterna då vad det kan kosta?

Tomt A har bostadshus 135 kvm och ekonomidel på 55 kvm, tomt B obebyggd och tomt C timring och en redskapsbod på totalt ca 40 kvm och en väg mellan A och B som jag inte fick bygga något på:(

Säger detaljplanen 130+40 så är det ju det som gäller om ni slår ihop dem. Dvs, ni får inte bygga något.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Säger detaljplanen 130+40 så är det ju det som gäller om ni slår ihop dem. Dvs, ni får inte bygga något.
Tack för infon. Ska ringa till byggkontoret i morgon och dubbelkolla om det är så.

Gör det, meddela om jag har rätt eller fel när du vet.

Du kan logga in med e-legitimation på lantmäteriet och hitta din detaljplan.

D Daniel 109 skrev:

Jo det får man, om det är samma ägare..

Nej, det får man inte om det inte är jordbruksfastigheter eller anläggningen är äldre än ett visst år. . Men många nätägare ser mellan fingrarnannär förutsättningarna för befintliga anläggningar ändras.

Redigerat:
Vet att här i stan så är det samma ägare och tomten ligger grannar så är detta okej..och vet av ett sådant fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.