Hej
Har ett gammalt förråd på min tomt som stått där sedan huset byggdes, typ 30-talet.
Förrådet är i relativt gott skick på insidan. Både tak, väggar och golv är fullt fungerande.
Men som sagt, utsidan lämnar mer att önska.
Förrådet ska endast användas till att förvara cyklar, verktyg och gräsklippare.
Nu till mina funderingar:
Hur mycket arbete är det värt att lägga på detta förråd? Riva och bygga nytt, byta panel och måla, skrapa bort gammal färg och måla om?
Vid endast ommålning, hur mycket behöver man skrapa innan man målar med ny färg?
Som ni märker så är jag inte kunnig i området.
tacksam för svar och er expertis
Mvh/
Patrik
Har ett gammalt förråd på min tomt som stått där sedan huset byggdes, typ 30-talet.
Förrådet är i relativt gott skick på insidan. Både tak, väggar och golv är fullt fungerande.
Men som sagt, utsidan lämnar mer att önska.
Förrådet ska endast användas till att förvara cyklar, verktyg och gräsklippare.
Nu till mina funderingar:
Hur mycket arbete är det värt att lägga på detta förråd? Riva och bygga nytt, byta panel och måla, skrapa bort gammal färg och måla om?
Vid endast ommålning, hur mycket behöver man skrapa innan man målar med ny färg?
Som ni märker så är jag inte kunnig i området.
tacksam för svar och er expertis
Mvh/
Patrik
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Ska du bara ha det som ouppvärmt förråd till cyklar och annat är det ju inte så noga. Taket är viktigast och ser ju bra ut, men putsa i mellan teglet i skorsten och sätt en plåt så att det inte regnar in.
Fasaden är ju ren kosmetik, så skrapa och sen på med ny färg. Kolla bara så att du använder samma typ av färg som tidigare så det inte blir problem med det, kanske kan nedersta brädan och vindskivor behöva bytas om de är murkna. var sen noga med att hålla nere växtlighet längs grunden. Kitta och måla fönstren innan rutorna trillar ur.
Men behåll absolut, mycket charmigare än eventuellt nybygge
Fasaden är ju ren kosmetik, så skrapa och sen på med ny färg. Kolla bara så att du använder samma typ av färg som tidigare så det inte blir problem med det, kanske kan nedersta brädan och vindskivor behöva bytas om de är murkna. var sen noga med att hålla nere växtlighet längs grunden. Kitta och måla fönstren innan rutorna trillar ur.
Men behåll absolut, mycket charmigare än eventuellt nybygge
H hapazard skrev:Ska du bara ha det som ouppvärmt förråd till cyklar och annat är det ju inte så noga. Taket är viktigast och ser ju bra ut, men putsa i mellan teglet i skorsten och sätt en plåt så att det inte regnar in.
Men behåll absolut, mycket charmigare än eventuellt nybygge![]()
Stort tack för svar! Det var lite av min fundering och känsla också. Det skulle förmodligen bli helt ok om jag skrapar och målar om det. Huset ska byta färg så förrådet kommer i så fall få en ljusgrå färg med endast fönstren i grön färg.
Behöver man skrapa bort all färg eller räcker det med att endast ta bort den färeg som sitter "löst"?
Tack för värdefulla tips!
/
Patrik
Klicka här för att svara